کرمان- نخلداران شرق کرمان اگر بتوانند کارتنی برای بسته‌بندی محصول شان پیدا کنند بازار فروشی ندارند و در نهایت حاصل دسترنج شان به جیب دلالان می‌رود و نخل داران شرق استان کرمان در انتظار تحقق وعده‌های مسئولان هستند.

نخلداران شرق استان کرمان در انتظار تحقق وعده‌های مسئولان هستند

به گزارش قدس آنلاین، تولید ۲۵ درصد خرمای کشور در استان کرمان، این استان را به یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور تبدیل کرده است،  محصولی مرغوب و منحصر به فرد که در سراسر دنیا شناخته شده با این وجود نخلداران کرمانی با دغدغه‌ها و مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

پای درد دلشان که بنشینی از مشکلاتشان می‌گویند، از انتظار یک ساله و تلاش طاقت فرسا برای رسیدن به محصول،  محصولی که گرفتار آفت خرما نشود به چنگ دلالان می‌افتد.

یکی از نخلداران شرق استان کرمان با بیان اینکه محصول خرمای این منطقه در تابستان به ثمر می‌نشینند گفت: شرق استان کرمان تک محصولی است و تعداد زیادی از خانوارهای این منطقه از این طریق امرار معاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه خانواده‌های بمی تمام طول سال را چشم انتظار تابستان هستند تا حاصل دسترنجشان را ببینند افزود: هر ساله برای فروش محصولمان با مشکل روبه‌رو هستیم و پس از تلاش زیاد سود کمی نصیبمان می‌شود.

محمدحسین اکبری نایب رئیس اتاق بازرگانی بم و نایب رئیس انجمن خرمای استان کرمان با اشاره به اینکه نوع غالب خرمای منطقه شرق استان کرمان خرمای مضافتی است اظهار داشت: سال به سال میزان صادرات این محصول در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه با تلاش بخش خصوصی و صادرکنندگان بازار خوبی برای فروش خرمای استان فراهم شده و در بازارهای جهانی استقبال خوبی از خرمای مضافتی و سایر ارقام خرمای کرمان شده است گفت: گاهی با اتفاقی که در کشور می‌افتد مانند وضع تعرفه صادراتی و ممنوعیت صادرات باعث می‌شود که تلاش‌های بخش خصوصی از بین رفته و ما بازار خود را در عرصه بین‌المللی از دست داده و این بازار را دو دستی به رقبایی مانند عربستان، امارات و سایر کشورهای خرما خیز تقدیم کنیم.

نایب رئیس انجمن خرمای استان کرمان با اشاره به اینکه این مسئله صادرات ما را با چالش مواجه می‌کند افزود: با همه این اتفاقات باز هم میزان صادرات ما مثبت و خوب بوده اما کافی نیست و باید تلاش‌ها برای بازاریابی و پیدا کردن بازارهای جدید را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان ما هیچ تشکل صنفی منسجمی ندارند گفت: کشاورزان ما می‌توانند با ایجاد تشکل‌های صنفی خودشان مشکلات خودشان را برطرف کنند و اینکه انتظار بکشند که کسی بیاید و مشکل آنها را برطرف کند انتظار بی‌جایی است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی بم با بیان اینکه قیمت کارتن امسال به شدت افزایش داشته و تقریبا دو برابر سال قبل شده است افزود: فعالان بخش کارتون به دلیل مشکلاتی که در تامین نقدینگی داشتند برای ورود کارتن اقدام نکردند و این احتمال وجود دارد که امسال با کمبود روبه‌رو شویم.

اکبری مشکل دیگر نخلداران را غرامت کم بیمه به کشاورزان خسارت دیده عنوان کرده و افزود: غرامتی که بیمه به کشاورزان می‌پردازد نسبت به خسارت وارد شده رقم ناچیزی است و به همین دلیل کشاورزان اقبال کمی به بیمه کردن محصول خود دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.