زاهدان- شرایط ویژه آب و هوایی و اقلیمی منحصربه‌فرد سیستان و بلوچستان به‌ویژه شهرستان سرباز زمینه بسیار مناسبی برای کشت و توسعه انواع محصولات گرمسیری ازجمله «انبه» به‌عنوان شاه‌میوه این منطقه فراهم کرده است.

سیستان و بلوچستان بهشت میوه‌های گرمسیری؛ برداشت انبه آغاز شد

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: با توجه به شباهت آب و هوایی شهرستان «سرباز» با اقلیم کشورهای هند و پاکستان به‌عنوان تولیدکننده مرغوب‌ترین ارقام انبه در منطقه، توانمندی و ظرفیت مناسبی برای توسعه کشت ارقام مختلف این محصول گرمسیری وجود دارد.

از کشت انبه در هند نزدیک به ۴۰۰۰ سال می‌گذرد، حدود ۳۰۰ سال پیش بازرگانان میوه انبه را وارد ایران کردند و مردم کشورمان با این میوه آشنا شدند.

امروزه انبه در مقیاس وسیع در کشورهای مختلف مانند هند، پاکستان، چین، مالزی، اندونزی، استرالیا و جنوب و جنوب غرب ایران یعنی استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان و قسمت‌هایی از کرمان کشت می‌شود.

سیستان و بلوچستان که به بهشت میوه‌های گرمسیری نیز شهرت دارد علاوه بر محصول انبه دارای سایر میوه‌های گرمسیری ازجمله  گواوا، چیکو، سیتاپُل، پاپایا، جَم، تمبر هندی، بیرام، جمبولان، کنار و موز است که سهم قبل توجهی در ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مردمان این منطقه دارد.

اشتغالزایی

سالیانه فزون بر ۱۴ هزار تن انبه از باغات این استان برداشت می‌شود که ۹۰درصد انبه تولیدی به‌صورت سبز، برای تهیه ترشی استفاده می‌شود و ۱۰ درصد باقی‌مانده ، تنها بخش اندکی از نیاز تازه خوری استان را تأمین می‌کند.

ازآنجاکه انبه تولیدی در سیستان و بلوچستان سهم کارگاه‌های ترشی سازی می‌شود لذا سالانه شاهد واردات افزون بر ۲۵ هزار تن انبه از طریق سه مرز رسمی  میر جاوه،  پیشین و مرز دریایی چابهار درسیستان و بلوچستان هستیم که متأسفانه این محصول وارداتی داخل جعبه‌های چوبی بدون رعایت مسائل بهداشتی و به‌صورت قاچاق وارد می‌شود.

با ورود به اردیبهشت‌ماه و همواره تا پایان تیرماه ماه شاهد ورود حجم انبوهی از میوه‌های گرمسیری به‌صورت قاچاق و یا کوله باری از طریق این سه مرز هستیم که از طریق اتوبوس‌های بین‌شهری به سایر نقاط کشور حمل می‌شود.

 شهرستان‌های چابهار، سرباز، نیک شهر، قصرقند و کنارک از مناطق مهم تولید محصول انبه در سیستان و بلوچستان است.

برداشت انبه

در همین راستا  معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بابیان اینکه برداشت این محصول از سطح باغات استان آغازشده است اظهار کرد: شهرستان‌های سرباز، نیک شهر، قصرقند و چابهار عمده مناطق کشت انبه در این استان محسوب می‌شوند اظهار داشت: ۹۰ درصد انبه تولیدی در این استان به‌صورت سبز برای تهیه ترشی برداشت می‌شود.

امان‌الله طوقی افزود: در این راستا  پیش‌بینی می‌شود در پایان فصل برداشت ۱۴ هزار و ۱۰۰ تن از این محصول تولید و روانه بازار مصرف شوند.

وی سطح برداشت انبه را یک هزار و ۱۰۰ هکتار از باغ‌های جنوب این استان  اعلام کرد و گفت: برداشت انبه از اردیبهشت آغاز و تا پایان تیر در سیستان و بلوچستان ادامه دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اذعان کرد: انبه در سطح یک هزار و ۴۰۰ هکتار از باغات میوه استان کشت می‌شود که یک هزار و ۱۰۰ هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور است.

طوقی گفت: انبه میوه گرمسیری است و سرشار از ویتامین‌های A،B و C، کربوهیدرات‌ها، اسیدهای چرب، پروتئین‌ها ، اسیدهای عالی و مواد معدنی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسماعیل ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    0 0
    انبه ای که در هرمزگان و بلوچستان کشت میشه متاسفانه از نظر اندازه و کیفیت توان رقابت با انبه پاکستان و هند رو نداره .به همین خاطر واردات انبه چه بصورت رسمی و چه قاچاق کاملا طبیعیه . دولت محترم واردات انبه ، موز و سایر میوه های استوایی رو منوط کرده به صادرات سیب و پرتقال . به همین خاطر در حال حاضر حواله صادرات سیب و پرتقال به قیمت بالا ۴۰ میلیون ت بفروش میرسه . حالا به نظر شما واردات رسمی بهتره یا (قاچاق) ؟ انبه بصورت واردات رسمی قیمتش میره بالای کیلویی ۱۰۰ هزار تومان ولی بصورت قاچاق میشه تقریبا کیلویی پایین ۸۰ هزار تومان .