مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد گفت: در حال حاضر چیزی حدود ۲ هزار و ۵۰۰تا ۲هزار و ۷۰۰ سفر روزانه با دوچرخه های اشتراکی در سطح شهر مشهد انجام می شود که این عدد خیلی خوبی است در واقع تقریبا هیچ دوچرخه ای در هیچ ساعتی از شبانه روز آزاد نیست

 ۲هزار و ۷۰۰ سفر روزانه با دوچرخه های اشتراکی در سطح شهر مشهد/ ۲۰۰دستگاه دوچرخه اشتراکی فعال است

دوچرخه های اشتراکی برنامه ای است که در آن ساکنان یک شهر می توانند از ایستگاه های مخصوص، دوچرخه کرایه کنند و برای مدت معلوم در داخل شهر مورد استفاده قرار دهند. تاریخچه سیستم دوچرخه اشتراکی به حدود ۱۴ سال پیش بر می گردد که پس از آن به سرعت در بیشتر شهرهای جهان ترویج یافت. با محمد مهدی اسدی مدیر عامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد در خصوص کلیات استفاده از این دوچرخه های در سطح شهر مشهد گفتگویی ترتیب داده ایم که می خوانید:

در مشهد چند کیلومتر خط اختصاصی و مسیر اختصاصی دوچرخه درنظر گرفته شده است؟

درحال حاضر در مشهد  و به همت سازمان ترافیک و معاونت حمل و نقل ۲۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه ایجاد شده است که جای خوشحالی است که بگویم ما در این زمینه دومین شهر ایران هستیم. بماند که در این میان مطلوبیت مسیر دوچرخه مسئله ی مهمی است چون در خیلی از شهرها شاید با میله مسیر دوچرخه ایجاد کرده اند ولی در مشهد این زیرساخت ها بسیار عالیه انجام شده است درواقع فرهنگ دوچرخه سواری دسترسی ها و موارد مختلفی که در شهر وجود دارد همه و همه نشان دهنده ی این است که شهر شهرِ دوچرخه سواری است چون با یک نگاه کوتاه هم به بافت قدیم مشهد متوجه این خواهید شد که مردم قدیم مشهد هم از دوچرخه زیاد استفاده می کرده اند. خوشبختانه همه این ها باعث شده که ما مشهد را یک شهر دوچرخه سوار ببینیم  وان شاء الله امسال به این عدد نزدیک ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر دیگر هم اضافه خواهد شد

چند دستگاه دوچرخه در اختیار مردم قرار گرفته و آیا برنامه ای برای توسعه این طرح دارید؟

 در حال حاضر ۴۰۰ دستگاه دوچرخه آماده کرده ایم که بنابر مشکلات قفل نتوانسته ایم بیش تر از ۲۰۰ دستگاه از آنها را فعال کنیم. که در همین جا این مژده را به علاقه مندان می دهم که بزودی ۲۰۰ دوچرخه دیگر هم به منظور استفاده شهروندان  فعال خواهد شد البته نا گفته نماند که طبق مطالعات سازمان ترافیک پیش بینی تهیه و تامین ۸۰۰ دوچرخه دیگر هم شده است که در حال حاضر و با توجه به مشکلات تحریم و مباحث ورود کالا مطمئنا بدون مشکل نخواهد بود چون این دوچرخه ها با دوچرخه های شخصی خیلی متفاوت است هم از نظر ساختاری و هم مشخصاتی که دوچرخه های عادی فاقد آن هستند. در واقع باید یک مقاومت خاصی داشته باشند.

ظاهرا دوچرخه های نسل چهارم از ویژگی خاصی برخوردار است؟

موردی که در این دوچرخه ها قابل بحث است قفل های این نسل از دوچرخه هاست که به طور کامل هوشمنده هستند و بدون اپراتور بهره برداری میشوند. و همین قضیه باعث می شود تایم اضافه کردن این نوع از دوچرخه ها کمی به درازا بکشد. ولی من با اینهمه امیدواریم که در کوتاه مدت بتوانیم تعداد این دوچرخه ها را افزایش دهیم.

در خصوص نحوه ی استفاده از این دوچرخه ها و راه های ثبت نام آن ها را هم توضیح دهید

شهروندان می توانند با ثبت نام در لوکیشن شهر من و ارسال عکس و کارت ملیشان بعد از تایید هویتشان و پرداخت ۵۰ هزار تومان ودیعه از این دوچرخه ها جهت تردد در سطح شهر استفاده کنند

چند ایستگاه دوچرخه درسطح شهر مشهد وجود دارد؟

درحال حاضر ۳۵ ایستگاه در سطح شهر وجود دارد که امیدوارم بزودی بتوانیم در کوتاه مدت این تعداد را به ۴۰ ایستگاه افزایش دهیم که در مجموع سعی خواهیم کرد در کمتر از یک ماه و نیم-دوماه آینده این ایستگاه ها را به ۶۰ نقطه در سطح شهر برسانیم. نا گفته نماند که برای ۲۰۰ دوچرخه ای که در حال حاضر در سطح شهر تامین و قابل استفاده هستند در حدود ۱۵۰ نقطه در نظر گفته شده است.

درخصوص ایستگاه آزادی که برای دوچرخه ها در نظر گرفته شده است توضیح دهید.

-بحث دیگری که در این میان مطرح بود این بود که ما نمی توانیم دوچرخه اشتراکی به همه شهروندان بدهیم بلکه می توانیم از شهروندان دعوت کنیم که از دوچرخه های عمومی خودشان هم جهت تردد در شهراستفاده کنند. اما معضلی که مردم در استفاده از دوچرخه های شخصیشان دارند این است که وقتی فردی از دوچرخه خودش استفاده می کند در زمان به ورود به پارکینگ آزادی و تردد با مترو، تاکسی یا ...نمی داند با دوچرخه شخصی اش چکار کند این جا است که ما آمده ایم و یک ایستگاه پارکینگ دوچرخه عمومی در پارکینگ آزادی ایجاد کرده ایم که سعی ما این است که بهره برداری آن را از ابتدای خرداد ماه عملی کنیم به این نحو که زمانی که شما با دوچرخه شخصیتان در این فضای ایمن و هوشمند و بدون اپراتور واردش میشوید با گوشی موبایلتان در را بازکرده و دوچرختان را گذاشته و قفل می کنید و به مسیرتان ادامه می دهید بعد در هر ساعت از شبانه روز که تمایل داشتید برمیگردید و دوچرختان را برمی دارید این اتفاقی است که در خیلی از کشورهای و در ایستگا ههای دوچرخشان اتفاق می افتد و من امیدوارم این طرح در ایستگاه آزادی مورد توجه همشهریان قرار بگیرد و ما بتوانیم به مرور بر تعدا این ایستگاه ها در سطح شهر اضافه کنیم.

برنامه ای درخصوص توسعه حمل و نقلی به غیر از دوچرخه هم دارید؟

-ما برای بحث پیاده محوری عنوان یک پروژه انسان محور در سطح شهر اپلیکیشن های خاصی را طراحی کرده یم که اجرایی شدن آن را از ابتدای خرداد خواهیم داشت. بحث اسکوتر ها را هم پیگیری  کرده ایم که متاسفانه به خاطر مشکل قانونی که در این خصوص وجود دارد که آنهم بحث قانون دوچرخه سال ۱۳۱۱ است که متاسفانه در این مدت هنوز بروز رسانی نشده و پلیس هم در هماهنگ کردن آن مشکل دارد و توجح نشده است و از طریق تهران پیگیری رفع این مشکل هستیم ولی هنوز نتونستیم جوابی در این خصوص دریافت کنیم هر چند جهت تامین ۵۰ دستگاه اسکوتر هم سرمایه گذار جذب کرده ایم ولی به هر شکل نیازمند این هستیم که این قوانین شفاف بشود که من امیدوارم در صورت رفع این مشکل بزودی اجرایی شدن این طرح را از داخل دانشگاه فردوسی شروع کنیم

درخصوص میزان استقبال و تعداد استفاده کنندگان و متقاضیان و تعداد سفر دوچرخه در سطح شهر توضیح دهید؟

-در حال حاضر بیش از ۷۰۰۰ نفر در سامانه ما ثبت نام کردند نزدیک به ۱۰۰۰ نفر نیز در لیست تایید قرار دارند  که به زودی تایید خواهند شد. خوشبختانه استقبال همشهریان خیلی بیشتر از حد تصور بوده است و من امیدوارم این طرح همچنان توسعه پیدا کند. در حال حاضر چیزی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ سفر روزانه با دوچرخه های اشتراکی در سطح شهر مشهد انجام می شود که این عدد خیلی خوبی است در واقع تقریبا هیچ دوچرخه ای در هیچ ساعتی از شبانه روز آزاد نیست و این به معنای استقبال قابل توجهی است که همشهریان از این طرح داشته اند

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.