مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: کانون‌های گرد و غبار با شدت زیاد و خیلی زیاد در استان شامل ۶ منطقه در غرب شهرستان سبزوار، شمال شهرستان گناباد، شمال شرق شهرستان بجستان، جنوب شهرستان رشتخوار و خواف و شرق شهرستان تایباد پراکنش دارند.

۶ کانون شدید گرد و غبار در خراسان رضوی وجود دارد

به گزارش قدس آنلاین، تورج همتی شب گذشته در نشست کارگروه مقابله با گرد و غبار استان اظهار داشت: عمده کانونهای گرد و غبار با شدت کم و متوسط استان در شهرستان های سرخس، نیشابور، سبزوار، داورزن، بردسکن، خلیل آباد، کاشمر، مه ولات، تربت حیدریه، رشتخوار، بجستان، گناباد، خواف، تایباد و تربت جام پراکنده هستند.

وی اظهار داشت: در این بین شهرستان های تربت جام، تربت حیدریه، کاشمر، خلیل آباد و بردسکن تنها دارای کانونهای داخلی فرسایش بادی، توفان ماسه و گرد و غبار با کلاس کم هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: به استناد ماده ۳ آیین نامه اجرایی مقابله با پدیده گرد و غبار، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است با همکاری سازمان جنگلها و مراتع و آبخیزداری کشور و سازمان هواشناسی خاستگاه داخلی و خارجی تولید گرد و غبار را شناسایی و اقدامات اجرایی و اطلاعات لازم را به دستگاه های ذیربط اعلام کند که براین اساس مطالعات منشاءیابی داخلی گرد و غبار در خراسان رضوی انجام گرفته است.

همتی افزود: به منظور تهیه نقشه واحد کاری از نقشه واحدهای زمین شناسی سطحی کشور، ۲۱۸ واحد کاری به مساحت پنج میلیون و ۹۲۸ هزار و ۲۹۲ هکتار به منظور بازدید میدانی در خراسان رضوی انجام گرفته است.

وی اظهار داشت: شاخص فرسایش پذیری پوشش گیاهی در خراسان رضوی تحت تاثیر کشت و کار در اراضی کشاورزی، باغها و پوشش های طبیعی است، به طور نسبی فرسایش پذیری پوشش گیاهی در کلاس شدیدتر در شهرستانهای غربی و جنوبی استان به مساحت پنج میلیون و ۲۹۸ هزار هکتار معادل ۸۶.۴۷ درصد از کل مساحت استان است.

وی بیان کرد: بیشترین مقدار شاخص فرسایش پذیری سنگفرش در حواشی شهرها و روستاهای خراسان رضوی و کانونهای جمعیتی مربوط به کشاورزی و مناطق و پهنه های توسعه یافته ماسه ای است و از لحاظ شاخص فرسایش پذیری سنگفرش اراضی به ترتیب ۸۷ درصد در کلاس کم، هفت درصد در کلاس متوسط، ۲۱ درصد در کلاس زیاد و پنج درصد در کلاس شدید قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: فرسایش پذیری ناشی از فقدان رطوبت خاک از جنوب غرب خراسان رضوی آغاز می شود و شهرستان های نیمه جنوبی استان را دربرمی گیرد، ۵.۱۲ درصد از مناطق مستعد غبارزایی در استان در بخش غربی شهرستان سبزوار، قسمتهای مرکزی شهرستان نیشابور، شمال شهرستان گناباد، جنوب شهرستان خواف و رشتخوار، شمال و جنوب غرب سرخس و پهنه هایی در شهرستان های تایباد و تربت جام را شامل می شود.

همتی افزود: اراضی دارای فرسایش پذیری با کلاس متوسط و زیاد به طور عمده در شهرستانهای سبزوار، گناباد، خواف، بردسکن، سرخس، داورزن، مه ولات و رشتخوار و به صورت پراکنده با مساحت کم و محدود در شهرستانهای تایباد، تربت جام، مشهد، نیشابور، فیروزه، خوشاب، جوین و جغتای قرار دارد.

وی اظهار داشت: محدوده غبارخیزی کلاسهای مختلف گرد و غبار در خراسان رضوی به مساحت سه میلیون و ۳۲۸ هزار و ۷۵ هکتار به میزان ۲۳۵ هزار و ۳۵۹ تن در سال و مقدار غبارخیزی کانونهای داخلی فرسایش بادی، توفان ماسه و گرد و غبار در استان به مساحت ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۷۸۸ هکتار و به میزان ۲۱۹ هزار و ۳۳۸ تن در سال است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: دبیرخانه کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار خراسان رضوی در راستای رصد اقدامات نهادهای وظیفه مند در آیین نامه مقابله با پدیده گرد و غبار و همچنین شرایط استان، اقدام به تهیه ماتریس مسئولیت هر یک از دستگاه های اجرایی استان کرده که براساس آن ۲۴ فعالیت برای دستگاه ها تعریف شده است.

همتی افزود: از سال ۱۳۹۶ تا پایان سال گذشته برای مقابله با پدیده گرد و غبار اقداماتی توسط اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی شامل کاشت گیاهان سازگار با کم آبی در کانونهای بحرانی گرد و غبار در سطح ۴۸۰ هکتار، اجرای برنامه مدیریت زیست بومی بزنگان، برآورد نیاز آبی تجن و نقشه برداری بزنگان، حفاظت و واکاوی و آبیاری از عرصه ۴۸۰ هکتاری، راهبری و خرید تجهیزات ایستگاه های پایش، آبیاری و مراقبت سنواتی، حفاظت و قرق و خرید پروانه چرا در مجموع با اعتبار ۳۸ میلیارد و ۷۲۰ میلیون ریال انجام گرفته است.

وی به ارایه پیشنهادهایی برای حل مشکلات مربوط به مقابله با پدیده گرد و غبار در خراسان رضوی پرداخت و افزود: مشخص شدن برنامه کشت حفاظتی برای اراضی زیر کشت استان توسط جهاد کشاورزی، تامین ایستگاه سنجش گرد و غبار در شهرهای دارای اولویت از جمله سرخس، گناباد، تربت جام، سبزوار و بردسکن، تعیین تکلیف نحوه کشت و مدیریت اراضی غبارخیز در شهرستان سرخس با محوریت فرمانداری سرخس و با همکاری جهاد کشاورزی و آستان قدس رضوی، تقویت دیپلماسی خارجی از طریق نمایندگی وزارت امور خارجه برای شناسایی کانونهای گرد و غبار خارجی با همکاری پژوهشگاه اقلیم شناسی و دانشگاه فردوسی مشهد، تقویت منابع مالی مورد نیاز برای انجام عملیات در کانونهای گرد و غبار استان، پیگیری وصول ۱۵ درصد درآمد ناشی از اکتشافات معدنی و ۱۲ درصد از کل حقوق دولتی معادن برای احیای عرصه های تخریب شده توسط معادن، پیگیری برای اجرای یک درصد اعتبارات حاصل از درآمدهای فروش معادن برای اجرای پروژه های مقابله با گرد و غبار و بیابان زدایی، تعیین حق آبه های زیست محیطی ضروری است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.