دنیا در طی ماه‌های اخیر شاهد تغییرات بسیاری بوده که درک و سازگاری با آن‌ها می‌تواند برای افراد مخصوصاً کودکان بسیار سخت باشد اما در این میان نباید از نقش والدین در کمک به فرزندان در این دوران غافل شد.

در دوران کرونا چگونه با کودکمان رفتار کنیم؟

به گزارش قدس آنلاین، بسیاری از والدین در سراسر جهان از اینکه می‌ توانند در این دوران وقت بیشتری را با فرزندان خود سپری کنند و خاطرات خوشی از این ایام را برای فرزندان خود بسازند خوشحال و هیجان‌­زده هستند. برای بسیاری دیگر از والدین، شرایط قرنطینه بسیار چالش‌هاست زیرا هم باید به سایر کارهای خود برسند و هم مراقبت بیشتری نسبت به فرزندان خود داشته باشند که همین موضوع استرس خاص خود را دارد. اطلاعات زیر نکاتی مفید و استراتژی‌هایی را برای همه خانواده‌­ها در مورد چگونگی گذراندن این دوران ارائه می­‌کند. این اطلاعات برای کودکان سنین مختلف مناسب بوده و خود والدین می‌­دانند که چگونه آن را با شرایط فرزندان خود تطبیق دهند.

صرف وقت با فرزندان و صحبت کردن با آن‌ها

صرف چند دقیقه وقت با فرزندان و توجه کردن به آن‌ها کمک می‌کند که آن‌ها اعتمادبه‌نفس بیشتر و اضطراب کمتری داشته باشند.

احتمالاً دورکاری در خانه و مراقبت از فرزندان وقت بسیاری از شما می­‌گیرد اما شاید بتوانید مدتی را با فرزندان بازی کنید یا گپ و گفت داشته باشید. این امر باعث تغییر در احساس شما و فرزندان می­‌شود.

گاهی اوقات، هنگامی‌که کودک احساس می­‌کند که کسی به حرف‌هایش گوش نمی­‌دهد تلاش می­‌کند تا بیشتر جلب‌توجه کند. به‌عنوان‌مثال، ممکن است که بلندتر صحبت کند و شاید حتی برای توجه پدر و مادر خود فریاد بزند. کودک می­‌آموزد که با سروصدای بیشتر، سرانجام توجه موردنظر خود را جلب می‌کند. با توجه سریع‌تر و زودتر به آنچه فرزندتان می­‌خواهد به شما نشان دهد یا بگوید، به او کمک می‌­کنید تا احساس اعتمادبه‌نفس کند و بداند که علاقه دارید به صحبت هایش گوش دهید.

اگر کودک شما نیازمند توجه شماست اما شما نمی­‌توانید فوراً به او توجه کنید، به آن‌ها بگوئید که در اسرع وقت به آن‌ها گوش خواهید داد. این موضوع به آن‌ها کمک می­‌کند که اندکی صبر نمایند. اگر می­‌شود، توضیح دهید که نمی‌توانید همین حالا به صحبت­‌هایشان گوش دهید و به آن‌ها بگویید چه زمانی قادر خواهید بود توجه خود را به آن‌ها بدهید. این باعث می­‌شود که فرزندان شما در صورت نیاز به صحبت با کسی، به‌احتمال خیلی زیاد به شما مراجعه کنند. با این روش، فرزندان یاد می­گیرند که در صورت نیاز صبر کنند تا والدین به آن‌ها گوش دهند.

به فرزندان خود قول‌­هایی ندهید که نمی‎‌­توانید انجام دهید. فرزندان شما باید بدانند که شما با آن‌ها صادق هستید و اینکه آن‌ها می‌­توانند به آنچه شما می­‌گویید اعتماد کنند.

پذیرای فرزندان خود باشید و سعی کنید اطلاعات دقیقی درباره آنچه اتفاق می‌­افتد به فرزندان خود ارائه کنید؛ اما دقت کنید که اطلاعات را در سطح درک فرزند خود بگوئید و سعی نمایید به‌نوعی توضیح دهید که سبب افزایش ترس آن‌ها نشود.

اگر به کسی نیاز دارید که با او صحبت کنید به دنبال فرد دیگری باشید تا بتوانید احساسات خود را با او به اشتراک بگذارید. این‌گونه می­‌توانید برای مراقبت از فرزندان خود به‌اندازه کافی قوی باشید. می‌­توانید با شخص دیگری خارج از خانواده خود صحبت نموده یا با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده تماس بگیرید.

به فرزندان خود با گفتن مواردی که ممکن است نگران آن باشید مانند استرس در مورد ضرر مالی که احتمالاً با آن روبرو شوید یا نگرانی در مورد یکی از اعضای بیمار خانواده، فشار روحی وارد نکنید. چنین کاری ممکن است یک چالش بزرگ به نظر برسد، اما می­‌تواند به شما در مراقبت از فرزندانتان کمک کند.

تشویق رفتار خوب

علاوه بر توجه، گوش دادن و تحسین رفتار خوب کودکان، روش­‌های زیادی وجود دارد که والدین می­‌توانند انجام دهند تا فرزندان‌شان رفتار خوبی داشته باشند. اول، خیلی مهم است که مطمئن شوید خود کودکان می‌­دانند که چه انتظاری از آن‌ها دارید. بعضی وقت‌ها کودکان فقط به این دلیل بدرفتار می­‌کنند که نمی­‌دانند والدین دقیقاً از آن‌ها چه می­‌خواهند. وقتی فرزندان شما بدانند که دقیقاً چه انتظاری از آن‌ها دارید یاد می‌گیرند افراد مسئولیت­‌پذیری باشند.

کارهای مختلفی وجود دارد که شما از فرزندانتان انتظار دارید آن‌ها را انجام دهند مثل صحبت کردن مؤدبانه، کمک در کارهای خانه، انجام تکالیف مدرسه یا مهربانی با سایر کودکان. این‌ها اغلب به‌عنوان قوانین خانواده محسوب می­‌شود. با همراهی کردن فرزندانتان وقتی خواسته­‌ای از آن‌ها دارید یا تشویق آن‌ها وقتی درخواست شما را انجام می­‌دهند می‌توانید به آن‌ها این قوانین را یاد دهید. کودکان با دیدن رفتار بزرگ‌ترها مسائل مختلف را یاد می‌­گیرند. رفتار صحیح بزرگ‌ترها تأثیر زیادی بر روی آن‌ها دارد.

قوانین خانواده به حفظ امنیت فرزندان شما کمک می­‌کند و باعث ­شکل­‌گیری رفتارهای خوب در آن‌ها می­‌شود. نوشتن لیست ساده‌­ای از قوانین خانواده به کودک شما کمک می‌کند تا همیشه این قوانین یادشان باشد. جمله­‌بندی مثبت برای اینکه فرزند شما بداند شما از او چه رفتاری را انتظار دارید بسیار مهم است. برای مثال، «مؤدبانه صحبت کنید»، «تکالیف مدرسه را هرروز صبح انجام بده و کامل کن»، «آرام باشید» یا «خانه را مرتب نگه‌دارید».

درازای انجام هر قانون جدیدی که معرفی می­‌کنید به فرزندتان امتیاز کوچکی بدهید. نیاز نیست برای همه کارها امتیاز یا هدیه­‌ای به او بدهید. فرزندان باید آنچه را که درست است انجام دهند و به‌درستی انجام آن آگاه باشند؛ اما اگر قانونی وجود داشته باشد که در عمل به آن مشکل‌دارند، دادن یک امتیاز کوچک ممکن است به آن‌ها کمک کند تا آن را به خاطر بسپارند و بیشتر تلاش کنند.

امتیاز می‌تواند چیزهایی مثل بیدار ماندن دیرتر از معمول در یک‌شب، دادن وقت بیشتر برای انجام یک بازی که از آن لذت می‌برند، باهم مطالعه کردن یا به عهده گرفتن انجام یکی از کارهای سخت فرزند شما در یک روز خاص باشد. امتیاز باید چیزی باشد که هیچ هزینه‌ای نداشته باشد. به یاد داشته باشید گذراندن اوقات در کنار یکدیگر می‌­تواند یکی از باارزش­ترین امتیازات برای فرزند شما باشد.

وقتی می­‌خواهید که به فرزند خود بگوئید انجام کاری را متوقف کند، مطمئن شوید که توجه فرزندتان کاملاً به شماست و بعد خیلی ساده به او بگویید که می­‌خواهید چه‌کاری متوقف شود و می‌­خواهید چه‌کاری را به‌جای آن انجام دهد. به‌عنوان‌مثال، ممکن است بگویید، «داد نزن و با صدای آرام صحبت کن». اگر فرزندتان کاری را که انجام می­‌دهد متوقف می­‌کند، از او با استفاده از یک توضیح واضح و مشخص مثل «متشکرم که وقتی از شما خواستم آرام صحبت کنید، آن را رعایت کردید» از او تشکر کنید.

برای کودکان و سایر افراد خانواده توضیح دهید که استفاده از کلمات مهربانانه بسیار بااهمیت است. وقتی صدای بزرگ‌ترها یا کودکان بالا می­‌رود استفاده از عبارات و کلمات مهربانانه می‌­تواند در آرام کردن آن‌ها بسیار مفید باشد.

منبع: تبیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.