۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
کد خبر: 754255

ترخیص فوری کالاهای اساسی در حالی در روزهای اخیر در دستور کار دستگاه‌های مربوطه قرار گرفته که دادستانی کل نیز به ماجرای دپوی ۶ میلیون تنی کالاهای اساسی وارد شده و ضرب الاجل تعیین کرده است.

ورود دستگاه قضا به ترخیص کالاهای اساسی

به گزارش قدس آنلاین پایان اردیبهشت ماه زمانی بود که مصوبه مربوط به ترخیص کالاهای اساسی که مورد تایید رئیس جمهوری قرار گرفته بود از سوی وزارت صمت به گمرک ایران ابلاغ شد.  

این در حالی بود که از ابتدای سال جاری بار دیگر حجم کالاهای اساسی دپو شده در گمرک و بنادر افزایش یافته و به حدود ۶ میلیون تن رسیده بود و بر این اساس حدود یک ماه پیش با بررسی موانع ترخیص و تعیین راهکارهای مربوطه، گزارش آن به رئیس جمهوری اعلام و وی نیز بلافاصله موافقت خود را اعلام و دستگاه‌های اجرایی را ملزم به اجرا کرده بود.   

اما در تازه‌ترین اقدام برای تسریع ترخیص کالاهای اساسی، دادستانی کشور نیز به موضوع وارد شده است؛ به طوری که معاون قضایی دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه باید کالاهای اساسی به فوریت ترخیص شود گفته که در این زمینه بخشنامه‌ای به دادستان‌های بندرعباس، بندر انزلی، چابهار، امیر آباد گرکان و یک شهر دیگر صادر شده است.

دادستانی کل کشور، تکلیف کرده که دادستان‌های  شهرهای  بندرعباس، بندر انزلی، چابهار، امیر آباد گرکان و یک شهر دیگر بر نحوه ترخیص این اقلام اساسی نظارت و برخورد می‌کنند که صاحبان کالا سریعا به گمرکات جهت ترخیص مراجعه کنند.

این در حالی است که از ابتدای هفته گذشته، گمرک ایران مصوبات مربوطه را به گمرکات اجرایی ابلاغ و صاحبان کالا را مکلف کرد که به سرعت نسبت به ترخیص کالاها اقدام کنند چرا که عمده موانع پیش روی ترخیص با مصوبات اخیر برداشته شده بود.

بر اساس مصوبه اخیر برای ترخیص کالاهای اساسی، ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی که از پایان سال گذشته متوقف شده بود دوباره تمدید و در دستور کار قرار گرفت.

همچنین گمرک موظف شد متقاضیانی که خواستار استفاده از رویه اعتباری برای ترخیص کالاهای اساسی خود هستند را به بانک مرکزی هدایت کند. همچنین لیست ثبت سفارش کالاهای اساسی موجود در گمرک به تفکیک صاحبان کالا و شماره ثبت سفارش جهت پیگیری تخصیص و تأمین ارز این کالا با توجه به هماهنگی با وزارت صمت اعلام شود.  

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.