۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 754323

«آسیمی گویتا» سرهنگی که رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر مالی را از سمت خود برکنار کرد، به عنوان رئیس‌جمهور موقت انتخاب شد.

رئیس‌جمهور موقت مالی معرفی شد

قدس آنلاین: دادگاه قانون اساسی مالی روز جمعه «آسیمی گویتا» را به عنوان رئیس‌جمهور موقت جدید این کشور معرفی کرد.

گویتا سرهنگی است که «باه انداو»، رئیس جمهور، و «مختار اووانه»، نخست‌وزیر این کشور، را چند روز پیش از سمت خود برکنار کرد.

تحولات در این کشور آفریقایی می‌تواند به بی‌ثبات شدن بیشتر آن که گروه‌های افراطی مرتبط با القاعده و داعش کنترل بیشتر نواحی شمالی را در اختیار دارند، بیفزاید.

چند روز پیش شماری از نظامیان در مالی رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور را بازداشت کردند.

بنا به گزارش‌ها، نداو و وان به همراه شماری از همکارانشان به پایگاهی نظامی در کتی در چند کیلومتری باماکو، پایتخت مالی انتقال یافته‌اند. ابراهیم ابوبکر کیتا، رئیس‌جمهور سابق مالی، نیز تابستان گذشته در جریان کودتای نظامیان به این پایگاه منتقل شده بود. او از همین محل استعفای خود از مقام ریاست‌جمهوری را اعلام کرد.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در مالی، مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، اتحادیه آفریقا، فرانسه، آمریکا، بریتانیا، آلمان و اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک از باه نداو و مختار وان، رهبران دولت انتقالی مالی حمایت کردند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نیز خواستار آزادی فوری آنان شد.

خبر بازداشت رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر مالی به دنبال اعلام ترکیب دولت جدید این کشور منتشر شد. اکثر اعضای دولت جدید همچنان از میان نظامیان انتخاب شده‌اند، اما چند تن از فرماندهان نظامی بانفوذ مقام خود را از دست داده‌اند.

نظامیان مالی سال گذشته پس از کودتا علیه ابراهیم ابوبکر کیتا حکومتی انتقالی تشکیل دادند و باه نداو، نظامی بازنشسته، را به عنوان رئیس‌جمهور معرفی کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.