عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: تزریق واکسن کرونا به افراد، به‌خصوص سالمندان، به معنای مصونیت کامل آنان و آسیب‌پذیر نبودن در برابر ابتلا به این ویروس نیست.

تزریق واکسن کرونا فرد را رویین‌تن نمی‌کند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر لیلا صادق‌مقدم اظهار داشت: افرادی که مراحل اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند باز هم باید مسائل پیشگیرانه و پروتکل‌های بهداشتی را به صورت کامل رعایت کنند، چون تا زمانی که بخش اعظم جامعه و یا بیش از ۷۰ درصد جمعیت این واکسن را دریافت نکرده‌اند، همچنان احتمال ابتلای مجدد آنان به این بیماری وجود دارد.

وی ادامه داد: اغلب واکسن های کرونا باید در ۲ دوز تزریق شوند و بعد از دریافت دوز نخست ایمنی در بدن ایجاد نمی شود و افزایش پاسخ بدن به این واکسن به طور معمول بعد از تزریق دوز دوم، که عمدتا سه تا چهار هفته بعد از مرحله نخست انجام می شود، صورت می گیرد.

پزشک متخصص طب سالمندان با اشاره به تزریق واکسن با اولویت این گروه سنی، بیان کرد: افراد سالمند و خانواده آنان باید بعد از دریافت این واکسن باز هم توصیه های پیشگیرانه مانند رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از روبوسی، دست دادن، استفاده از ماسک و غیره را رعایت کنند.

وی گفت: افراد سالمندی که در اولویت دریافت واکسن کرونا هستند باید شب قبل از تزریق واکسن، شامی سبک و ساده صرف کرده و از مصرف غذای سرخ کردنی و یا فست فودی اجتناب کنند و مایعات به اندازه کافی مصرف کرده و خواب کافی داشته باشند.

دکتر صادق‌مقدم افزود: سالمندانی که مبتلا به بیماری دیابت هستند باید قبل از تزریق آن نسبت به صرف مواد غذایی و یا صبحانه اقدام کنند و افراد سالمندی که مبتلا به کرونا شده اند نیز باید تزریق واکسن را به بعد از درمان کامل خود موکول کنند.

وی ادامه داد: سالمندانی که دچار بیماری حاد تب دار هستند و در روز تزریق واکسن دمای معمول بدن آنان بیشتر از میزان معمول است، باید تا ثابت شدن دمای بدن خود تزریق واکسن را به تعویق بیندازند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در مورد افراد و یا سالمندانی که دچار بیماری های قلبی و عروقی هستند، گفت: استفاده از داروهای این بیماریها مانعی برای تزریق واکسن نیست و زدن این واکسن هم تداخلی با آن ایجاد نمی کند.

دکتر صادق‌مقدم افزود: ممکن است تا سه روز بعد از دریافت واکسن، تب خفیف، بدن درد و یا سردرد و احساس کسالت به دلیل پاسخ ایمنی بدن به واکسن در افراد ایجاد شود که این موارد با صرف استامینوفن ساده رفع می شود ولی اگر بعد از سه تا چهار روز این مسائل ادامه داشت، باید به مرکزی که واکسن دریافت کرده اند، مراجعه و یا در سایتهای مربوطه نسبت به ثبت وضعیت خود اقدام کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گناباد نیز هم عادی انگاری شرایط، بی توجهی به رعایت پروتکلهای بهداشتی و فقدان احساس مسوولیت لازم در مسائل پیشگیرانه را عامل مهمی در افزایش تعداد موارد ابتلا و بستری کرونا در شهرستان های گناباد و بجستان دانست و گفت: برخی اشخاص به خصوص افراد مسن، به دنبال تزریق واکسن با این اشتباه که در برابر این بیماری مصون شده اند، پروتکلهای بهداشتی را رعایت نمی کنند.

دکتر جواد صادقی‌نسب گفت: این در حالی است که استفاده از واکسن به طور کامل انسان را در برابر بیماری کووید ۱۹ مصون نمی کند و تا زمانی که بیش از ۷۰ درصد جمعیت از این واکسن استفاده نکنند، نمی توان امیدی به کاهش شیوع این بیماری داشت.

وی گفت: تزریق واکسن کرونا برای مسن در گناباد و بجستان از یک ماه گذشته آغاز شده و تاکنون بالغ بر ۶۰ درصد افراد بالای ۸۰ سال این شهرستانها واکسینه شده اند و هم اکنون تزریق واکسن برای افراد ۶۵ تا ۷۵ سال و افراد باقی مانده بالای ۸۰ سال در حال انجام است.

هم اکنون ۲۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان علامه بهلول گنابادی بستری هستند و تاکنون ۳۰۰ نفر بر اثر این بیماری در شهرستانهای گناباد و بجستان جان خود را از دست داده‌اند.

سه بخش با گنجایش ۱۷۰ تخت و یک بخش مراقبت‌ ویژه برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان علامه بهلول گنابادی فعال است.

شهرستانهای گناباد و بجستان در جنوب استان خراسان رضوی زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی گناباد قرار دارند.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.