قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی با ارایه توضیحاتی درباره میزان و نحوه هزینه‌کرد بودجه تئاتر عنوان کرد که در جریان جزییات کمک ۳۵۰ میلیاردی به هنرمندان نیست.

هزینه کرد بودجه تئاتر چگونه است؟

به گزارش قدس آنلاین، این مدیر هنری درباره پرسش‌های متعدد جامعه تئاتری در زمینه هزینه کرد بودجه تئاتر در سال ۱۳۹۹ توضیحاتی داد و تاکید کرد شفاف‌سازی در این زمینه به طور کامل انجام می‌شود و هیچ مساله پنهانی وجود ندارد.
آشنا درباره میزان بودجه تئاتر در سال ۱۴۰۰  گفت: معمولا بودجه بندی از شهریور ماه هر سال برای سال آینده آغاز می‌شود و آذر ماه لایحه بودجه به دولت می‌رود که بعد از مدتی به مجلس و در ادامه به کمیسیون تخصصی، تلفیق و در نهایت صحن علنی مجلس راه پیدا می‌کند.
او ادامه داد: آنچه آذر سال ۱۳۹۹ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان بودجه کلی پیشنهاد شده، ۱۲۰ میلیارد تومان بوده است که این بودجه در کتاب قانون هم آمده و در مجلس هم تصویب شده است. البته در جلسه مشترکی میان تعدادی از نمایندگان محترم مجلس و هنرمندان شاخص، قول داده شد که مبلغی به آن افزوده شود ولی متاسفانه چنین نشد. با این حال رقم ۱۲۰ میلیارد تومان مصوب شد.  
آشنا درباره انتشار خبری مبنی بر اعطای ۳۵۰ میلیارد تومان برای کمک به هنرمندان که هفته گذشته خبر آن از سوی روابط عمومی خانه تئاتر و در گفتگو با  احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی مجلس منتشر شد، تصریح کرد: این بودجه متعلق به اداره کل هنرهای نمایشی نیست و از آنجاکه قرار هم نیست از کانال ما ارایه شود، جزییاتی درباره آن نمی‌دانیم و خبر نداریم قرار است به چه ترتیبی به هنرمندان ارایه شود. ظاهرا گفته شده قرار است این بودجه از طریق صندوق اعتباری هنر ارایه شود و خود صندوق در این زمینه پاسخگو خواهد بود.
این مدیر هنری با ابراز تاسف از اینکه بودجه تئاتر از آغاز رقم پایینی بوده است، ادامه داد: معمولا بودجه در دو سطح حداقلی و حداکثری پیشنهاد می‌شود که سال ۹۹ کل بودجه وزارت ارشاد ۸۰ میلیارد و اندی بود و از این رقم، بودجه‌ای بین ۱۸ تا ۲۴ میلیارد تومان برای تئاتر در نظر گرفته شد. به این معنا که بودجه تئاتر در بدبینانه‌ترین حالت، ۱۸ میلیارد تومان و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، ۲۴ میلیارد تومان در نظر گرفته شد.
آشنا درباره میزان افزایش بودجه تئاتر در سال ۱۴۰۰ توضیح داد: در حال انجام گفتگوهایی هستیم و خواسته ما این است که حداقلِ بودجه امسالِ تئاتر ۴۰ میلیارد تومان باشد ولی امیدواریم این رقم در حالت خوش‌بینانه به ۵۰ میلیارد تومان برسد که این موضوع تا دو هفته آینده مشخص خواهد شد.
او درباره زمان پرداخت این بودجه هم گفت: در حال حاضر دولت یک دوازدهم این رقم را می‌پردازد و تا نهایی شدن رقم، بخشی‌هایی از بودجه به صورت تدریجی پرداخت خواهد شد. بودجه ما اندک است ولی به موقع پرداخت می‌شود.

مدیر کل هنرهای نمایشی سپس با ابراز خوشنودی از رویه شفاف‌سازی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ابهام‌هایی که جامعه تئاتری در زمینه هزینه کرد بودجه تئاتر دارند، توضیحاتی ارایه کرد.
آشنا با تاکید بر اینکه موضوع پنهانی نداریم، یادآوری کرد: سال۱۳۹۹ بودجه تئاتر ۱۸ میلیارد تومان بود که ما با دو پدیده رو به رو بودیم؛ بدهی سال‌های گذشته و مالیاتی که باید پرداخته می‌شد.
به گفته او، برای سال‌های گذشته رقمی برابر با ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان مالیات در نظر گرفته شده بود که این رقم باید پرداخت می‌شد.
آشنا با اشاره به اینکه بیش از ۱۱ میلیارد بدهی در تئاتر وجود داشته که متعلق به سال‌های گذشته بوده است، ادامه داد: مساله را با آقای دکتر صالحی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کردم و درخواست ارتقای بودجه را دادم که این رقم حدود ۵۰ درصد افزایش یافت و حدود ۳۰ میلیارد تومان بودجه به تئاتر اختصاص پیدا کرد.
او سپس درباره هزینه کرد این بودجه توضیح داد: علاوه بر رقم مالیات، ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان صرف پرداخت بدهی شد. ۶ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان هم به برگزاری جشنواره‌های فجر، عروسکی، صاحبدلان و ... اختصاص پیدا کرد. بخشی از این بودجه صرف حمایت از تئاتر استان‌ها شد. از سوی دیگر چند سالی بود که تفاهم‌نامه‌ای با استان‌ها امضا نکرده بودیم. سال ۹۸ کل بودجه‌ای که به استان‌ها پرداخت شده بود، ۱۳۰ میلیون تومان بود ولی سال گذشته ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای حمایت از تئاتر استان‌ها در نظر گرفتیم که تاکنون ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پرداخته‌ایم و برای پرداخت مابقی آن هم منتظر گزارش عملکرد استان‌ها هستیم زیرا بودجه استان‌ها بر اساس گزارش عملکرد هر استان پرداخت می‌شود.
مدیر کل هنرهای نمایشی درباره بودجه حمایت از تولیدات نمایشی در سال ۹۹ گفت: با پرداخت ۱ میلیارد و ۹۳۹ میلیون تومان از ۱۲۶ اثر نمایشی در تهران حمایت شده است. ضمن اینکه مبلغی برابر با ۸۹۴ میلیون تومان هم برای حمایت از ۲۴ تماشاخانه خصوصی هزینه شده است.
به گفته او، از مجموع بودجه سال گذشته، رقمی برابر با ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بابت انتشار نشریات، فصل‌نامه، تلویزیون تئاتر ایران، نمایشنامه‌نویسی و ... هزینه شده است.
او در پاسخ به این پرسش که چرا بودجه حمایت از اجرای آثار نمایشی کمترین رقم را به خود اختصاص داده، تصریح کرد: رقمی بیش از میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان فقط برای حمایت از آثار نماشی در تهران هزینه شده ولی برای حمایت از تولید تئاتر در کل کشور رقمی برابر با ۶ میلیارد تومان پرداخت شده است. ضمن اینکه هر سالن نمایشی، سقف حمایتی دارد که بر اساس آن، بودجه در اختیار گروه نمایشی قرار می‌گیرد.  
آشنا خاطرنشان کرد: بخشی از بودجه‌ای که به جشنواره‌ها پرداخت شده هم صرف تولید نمایش شده به این صورت که از ۸۷ اثر خیابانی تولید شده در جشنواره‌های «فصل امید» و «خیابان تئاتر ایران»، حمایت شده و کل بودجه به گروه‌های نمایشی پرداخت شده است.
او با ابراز تاسف از اینکه بودجه تئاتر بسیار اندک است، اضافه کرد: بارها گفته‌ام این بودجه برای تئاتر کافی نیست. ضمن اینکه بودجه تئاتر در وهله اول باید صرف تولید نمایشنامه و اجرای عمومی شود و بعد به رویدادها تعلق بگیرد. به هر حال تمام تلاش ما در جهت صرفه‌جویی در اداره کل هنرهای نمایشی بوده است.
وی تاکید کرد: تا این لحظه انجمن هنرهای نمایشی به هیچ گروهی که نمایشش اجرا شده باشد، بدهکار نیست و اگر بدهی وجود دارد، به دلیل اشکالی است که در سند آن گروه وجود دارد و این به معنای آن نیست که ما پول نداشته باشیم.
او که امیدوار است بودجه تئاتر افزایش پیدا کند، درباره گله برخی از گروه‌های نمایشی مبنی بر اینکه چرا نماینده گروه‌ها در جلسه برآورد بودجه که در انجمن هنرهای نمایشی تشکیل می‌شود، حضور ندارد، توضیح داد: قبلا تعداد نمایش‌ها کم بود و شورایی به نام شورای ساخت وجود داشت که الان شورای حمایت نامیده می‌شود. از آنجاکه تعداد گروه‌های نمایشی افزایش پیداکرده است، قراردادهای ما حمایتی است. به این معنا که بر اساس بودجه، سالن اجرا و ...رقمی به هر نمایش تعلق می‌گیرد. به عنوان نمونه سقف حمایت از اجراهای تئاتر در تالار قشقایی ۳۵ میلیون تومان و در تالار چهارسو ۴۰ میلیون تومان است و بیش از این نمی‌توانیم کمک کنیم چون رقم بودجه چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. دو هنرمند عزیزی هم که بابت رقم‌های حمایتی‌شان گله داشتند، باید این را در نظر بگیرند که سقف این مبلغ را دریافت خواهند کرد و بیش از این امکان پرداخت نداشتیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.