حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: سه چالش در حال حاضر و در بحث انتخابات سال جاری در پیش روی نظام می باشد؛ یکی میزان مشارکت مردم در انتخابات، دیگری انتخاب فرد غیراصلح و سومین این چالش ها حاکم شدن فضای غیراخلاقی در انتخابات است.

شرکت در انتخابات همانند انجام نماز واجب است/ سه چالش پیش روی کشور در موضوع انتخابات

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی در اولین نشست از دومین دوره سلسله نشست های تخصصی مدیران ستادی حوزه که با موضوع «حوزه علمیه و انتخابات ۱۴۰۰» برگزار شد به تشریح منشور اخلاق اسلامی انتخابات پرداخت و در ابتدا با تبیین انواع حکومت ها در دنیا گفت: تمام نظام های موجود در دنیا را می توان در پنج دسته کلی تقسیم کرد؛ یکی از آن ها حکومت فرد بر مردم است.

وی افزود: در این مدل حکومت که به آن پادشاهی، دیکتاتوری، امپراطوری و غیره می گویند فردی بر اساس نظر و سلیقه شخصی بر مردم حکومت می کند؛ بدترین نوع حکومت در طول تاریخ بشر این نوع بوده که در حال حاضر تقریباً منسوخ شده است اما هنوز هم در کشورهایی همچون عربستان و انگلیس وجود دارد.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: در کشور عربستان عزل و نصب مفتی اعظم به دستور پادشاه این کشور و بر اساس نظر وی انجام می گیرد؛ در این کشور پادشاه بر دین و مردم حکومت دارد و هیچگونه انتخاباتی در آن وجود ندارد.

وی گفت: مدل دیگر حکومت در دنیا حکومت یک حزب بر مردم است؛ در این مدل حکومتی نه دین و نه مردم حکومت را در اختیار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی تصریح کرد: سومین مدل حکومت در جهان بشریت که حکومت مردم بر مردم است؛ این مدل از جذابیت زیادی در جوامع برخوردار می باشد و به آن مردم سالاری یا دموکراسی گفته می شود.

وی افزود: فراوان ترین نوع حاکمیت در دنیای امروز از نوع حکومت دموکراتیک است؛ از بین ۵۷ کشور اسلامی اکثر آن ها نیز دارای این نوع حکومت هستند.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه بیان داشت: ما معتقدیم نظام دموکراسی خالص، کفر است؛ به دلیل اینکه در نظام جمهوری خالص انسان به جای خدا برای قانون گذاری و تعیین حق و ناحق می نشیند.

وی گفت: عیب دوم دموکراسی خالص ظلم به مردم است؛ زیرا جامعه را از هدایت های وحیانی مربوط به شریعت محروم می کند و آن را در ماتریالیسم غرق می نماید.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی اظهار کرد: عیب سوم این است که دموکراسی غربی را فسق است؛ زیرا از دل نگاه ماتریالیستی آن قانون و مصوبه بیرون می آید؛ مباحثی همچون مجوز برای همجنس بازی از مصادیق این مصوبه های فسق آلود است.

 مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه با بیان ا ین که در قرآن کریم آمده «وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْکَافِرُونَ»، گفت: عیب چهارم این است که در دموکراسی به ظاهر مردم بر مردم حکمرانی می کنند ولی در حقیقت حاکمیت فرد بر مردم اتفاق می افتد؛ زیرا در جریان انتخابات در این نظام ها افراد سرمایه دار و صاحب نفوذ می توانند مردم را اغفال نموده و به کرسی قدرت بنشینند.

وی افزود: چهارمین مدل حکومت در دنیا حاکمیت دین در جامعه بدون مشارکت مردم است؛ نمونه های عینی آن در تاریخ بشر زیاد بوده اند؛ حکومت ۶۰۰ ساله خلفای عباسی از نمونه های بارز این مدل بوده است؛ داعش نیز به دنبال تأسیس حکومت به این شکل بود.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی خاطرنشان کرد: در جهان اسلام و در جهان غیراسلام واقعیت حاکمیت دین نبوده و فقط حاکمان بر مردم حکومت کرده اند و صرفاً ادعای حاکمیت دین را شاهدیم؛ در دوران حکومت کلیسا نیز حکومت دین مسیحیت را مردم شاهد نبوده اند.

وی گفت: پنجمین مدل حکومت حکمرانی صددرصد دین بانضمام مشارکت مردم است؛ نام این مدل را می توانیم نظام جمهوری اسلامی و نظام ولایت فقیه می توانیم بگذاریم که طراحی و تبیین آن توسط حضرت امام خمینی ره انجام گرفت.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه بیان داشت: بر اساس اندیشه امام راحل در این مدل حکومت قلمرو حاکمیت دین و خدا کل احکام فقهی اسلام است؛ تطبیق تمام احکام کلی دین اسلام به مصادیق عینی جامعه و تبدیل آن ها به قوانین اجرایی نیز قلمرو حکومت مردم است که به واسطه مجلس شورای اسلامی انجام می گیرد.

وی افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران دو برتری دارد بر همه نظام های حکومتی دنیا که یکی حاکمیت صددرصدی اسلام و دیگری مقدم بودن این نظام از منظر دموکراتیک می باشد که در این جهت تعداد متعددی انتخابات موفق را تاکنون برگزار نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی اظهار کرد: سه چالش در حال حاضر و در بحث انتخابات سال جاری در پیش روی نظام می باشد؛ یکی میزان مشارکت مردم در انتخابات، دیگری انتخاب فرد غیراصلح و سومین این چالش ها حاکم شدن فضای غیراخلاقی در انتخابات است.

وی گفت: تمامی دشمنان خارجی و داخلی نظام اسلامی تلاش کرده اند تا مردم را از مشارکت در انتخابات بازدارند.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه عنوان داشت: دشمنان با القای وجود فساد در بین مدیران ارشد نظام و ناکارآمدی نظام در حل مسائل اقتصادی و معیشتی مردم در تلاش هستند مردم را از شرکت در انتخابات دلسرد نمایند.

وی گفت: بزرگ نمایی کاستی ها و عدم نشر دستاوردهای نظام یکی دیگر از حربه های دشمن در این هجمه ها نسبت به نظام اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی خاطرنشان کرد: باید از تمام ظرفیت ها برای تشویق مردم به حضور در انتخابات استفاده نماییم؛ این کار با نشر دستاوردهای انقلاب اسلامی در مقایسه با دیگر نظام های حاکم در کشورهای دنیا انجام شدنی است.

وی افزود: امام خمینی رحمة الله علیه می فرمایند شرکت در انتخابات همانند انجام نماز واجب است؛ این سخن یک فقیه متدین می باشد و امام یک شخصیت سیاسی محض نبودند.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه گفت: در مورد انتخاب غیراصلح باید گفت متأسفانه برخی با خیال راحت فکر می کنند فردی از جبهه انقلاب انتخاب خواهد شد و همین تفکر و گمانه زنی می تواند موجب غفلت و شکست در انتخابات برای طیف انقلابی شود.

وی افزود: باید برای جلوگیری از انتخاب غیراصلح به تبیین ملاک های انتخاب اصلح بپردازیم.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی خاطرنشان کرد: نامزدهای انتخابات باید از برخوردها و تقابلات غیراخلاقی بپرهیزند؛ قطعاً این در شأن گزینه های ریاست جمهوری در نظام اسلامی نیست.

وی گفت: از مدیران ستادی حوزه های علمیه درخواست داریم از ظرفیت مدیریتی خود برای افزایش مشارکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح استفاده کرده و برنامه های اجرایی مدونی را تدوین نمایند تا به این امور در نظام اسلامی کمک شود.

منبع: خبرگزاری حوزه

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.