عطا بهرامی گفت: صحبت آقای همتی درباره نداشتن منابع لازم برای حمایت از نیازمندان به هیچ وجه صحیح نیست چرا که اگر درآمدها به درستی مدیریت می‌شد منابع برای حمایت از نیازمندان و توسعه اشتغال وجود دارد.

آقای همتی! منابع مالی هست، مدیریت نیست

عطا بهرامی اقتصاددان و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با قدس آنلاین در انتقاد به بخشی از مناظره آقای همتی مبنی بر نداشتن منابع مالی برای حمایت از دهک‌های پایین جامعه گفت: دولت در سال‌های گذشته یارانه های نقدی و غیر نقدی زیادی را در قالب‌ها و اسامی مختلف به مردم یا دهک های نیازمند پرداخته است، اعم از یارانه انرژی یا یارانه معیشتی و کمک‌هایی که به کمیته امداد و مراکز حمایتی می شود.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: به عبارتی اگر این مبالغ کمک تجمیع شود می توان گفت دولت در حال حاضر تقریبا نزدیک به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بابت این یارانه‌ها هزینه پرداخت می‌کند، در حالی که اگر بنایی برای حمایت از دهک های کم درآمد بود اول مساله اشتغال آنها حل می شد، یعنی با عدم ارائه یارانه پنهان به اقشار ثروتمند جامعه تلاش می‌شد تا با ایجاد اشتغال رفاه و درآمدزایی آنها از بهترین راه ممکن دنبال شود.

وی درادامه خاطر نشان کرد: ضمن اینکه دولت به عناوین مختلف مثل یارانه انرژی، انرژی را گران می کند تا در ازای گران کردن آن به دهک‌های نیازمند یارانه پرداخت کند و دوباره پول مردم را بین دهک‌های نیازمند تقسیم کند. 

عطا بهرامی دراین باره گفت: در حالی که قیمت بنزین از ۱۰۰ تومان به ۴۰۰ و ۷۰۰ تومان رسیده و نرخ آزاد به ۳ هزار تومان رسید اما این افزایش چند برابری قیمت بنزین که باید بین دهک‌های ضعیف جامعه و در راستای حمایت از تولید توزیع می شد، اینگونه توزیع نشده است بنابراین دولت منابع دارد اما صرف حمایت‌های اساسی از دهک‌های نیازمند را نمی‌کند.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: اگر قرار بود قیمت بنزین به نرخ ۹۵ درصد فوب خلیج فارس برسد، نزدیک به ۵۰ سنت یعنی به قیمت دلار ۱۱ هزار تومان با قیمت دلار فعلی می رسید، بنابراین اگر دولت اصلاحات لازم را انجام می‌داد به جای پرداخت ۴۵ هزار تومان یارانه نقدی می‌توانست بیش از ۲۰۰ هزار تومان به نیازمندان جامعه یارانه بدهد، البته این مبلغ غیر از یارانه گاز خانگی و برق است که اگر به آن اضافه شود، مبلغ بیشتر می‌شد.

عطا بهرامی در پایان خاطر نشان کرد: به هر حال صحبت آقای همتی درباره نداشتن منابع لازم برای حمایت از نیازمندان به هیچ وجه صحیح نیست، چرا که اگر درآمدها به درستی مدیریت می‌شد منابع برای حمایت از نیازمندان و توسعه اشتغال وجود دارد، همانگونه که آقای جلیلی در اولین مناظره به آقای همتی گفتند که شما روزی ۲،۳ میلیارد تومان پول خلق می‌کنید اما وقتی به سمت تولید می‌روید از نداشتن منابع مالی می‌نالید! 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.