ان‌شاءالله تعالی مواظب به تهجد و برخاستن سحر و اشتغال به نافله لیل با کمال حضور و اقبال و اشتغال به تعقیب و قرائت قرآن تا طلوع آفتاب کند.

توصیه‌های اخلاقی حاج سید احمد کربلایی به شاگردانش چه بود؟

به گزارش قدس آنلاین، سیداحمد کربلایی از چهره‌های معروف اخلاق است که در محضر استادانی چون آخوند ملاکاظم خراسانی و ملاحسینقلی همدانی بهره گرفته است. از شاگردان مبرز و شناخته شده او نیز می‌توان میرزا علی آقا قاضی طباطبایی تبریزی و مجاهد شهید شیخ محمدتقی بافقی را نام برد. به بهانه سالروز درگذشت ایشان، در ادامه خلاصه‌ای از توصیه اخلاقی از ایشان به یکی از شاگردانش را آورده‌ایم.
ان‌شاءالله تعالی تمام مواظبت بر ادای واجبات و ترک محرمات به کمال دقت و تأمل، اول صبح مشارطه(شرط گذاشتن) کند و بر خود سفارش‌های لازم را بکند؛ دوم، در تمام روز مراقبت کامل از اعضا و جوارح نماید؛ سوم، به هنگام خواب محاسبه کرده و به حساب خود برسد؛ چهارم، اگر مخالفتی مشاهده کرد خود را تنبیه کرده و تدارک غفلت روز را بکند و هر کار خلافی که نموده، با ضدش خود را مجازات کند، به همان تفصیلی که در کتاب‌های اخلاق گفته شده است.
ساعتی را با خدای تعالی جل جلاله خلوت نموده و مناجات و تضرع کند و صورت به خاک بمالد و خضوع و خشوع نماید. سزاوار است این خلوت در هر شب میان مغرب و عشا و یا پس از خواندن نماز عشا باشد. پس سجده معهود را به‌جا آورده و پس از سجده هر مقدار که توفیق یارش بود، با کمال حضور قلب و اقبال به خدا با همه وجودش و اعراض از همه آنچه  غیر از خداست مشغول به ذکر شود.
چون از ذکر مانده و خسته شود، سر به گریبان تفکر فرو برده، فکر کند که من که‌ام  و کجایم؟ از کجا آمده‌ام و به کجا می‌روم؟ و چنان در خود فرو رود که خود را یافت نماید که گویا در عالم وجود کسی نیست و از حضور باری جل‌جلاله مسئلت نماید: خداوندا، خودم را به خودم بشناسان که فضاحت و شناعتی فوق آن نیست که شخص، خود را نشناخته باشد. ان‌شاءالله تعالی مواظب به تهجد و برخاستن سحر و اشتغال به نافله لیل با کمال حضور و اقبال و اشتغال به تعقیب و قرائت قرآن تا طلوع آفتاب کند.
ان‌شاءالله تعالی تمام مواظبت بر دوام توجه و توسل به حضرت حجت(عج) که واسطه فیض زمان است، ملحوظ داشته، پس از هر نمازی، دعای غیبت (اللهم عرفنی نفسنک فانک ان لم تعرفنی نفسک لم اعرف...) و سه سوره توحید هدیه به آن بزرگوار و دعای فرج (اللهم عظم البلاء الی آخر) را ترک ننماید.
و ان شاء الله تمام مواظبت را در دوام طهارت نماید و تا می‌تواند همیشه با وضو باشد و با وضو به بستر رود؛ تسبیح حضرت زهرا(س) را وقت خواب و پس از هر نماز واجب، قرائت آیه الکرسی، مواظبت بر سجده شکر پس از بیداری، خواندن آیات معهوده (ان معهوده ان فی خلق السموات و الارض الی آخر) پس از بیدار شدن برای نافله شب با کمال توجه به معنی و تفکر در آن، نظر در آسمان و ستارگان و آفاق و دعای صحیفه(۷۴) را پس از هر نماز شب ترک ننماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.