چند سالی است که فاصله بین نخستین روز از ماه ذی‌القعده، همزمان با سالروز میلاد مبارک بانوی کرامت حضرت معصومه(س) با سالروز ولادت حضرت رضا(ع) به دهه کرامت نامگذاری شده است. ایامی برای ترویج آموزه‌های بلند دینی و توسل بیش از پیش به خاندان عصمت و طهارت در راستای معرفی فرهنگ بلند اهل بیت(ع).

دهه کرامت فرصتی برای بسط سیره رضوی

در گفت‌وگوی قدس آنلاین با دکتر طاهره رحیم پور ازغدی، پژوهشگر تاریخ اسلام، راه‌های پربارتر کردن و عمق بخشیدن به این ایام را بررسی کردیم.

دکتر طاهره رحیم پور ازغدی، کارشناس تاریخ اسلام می‌گوید: با توجه به پیوند مستحکمی که خصوصاً در این دهه بین شهر مقدس قم و مشهدالرضا(ع) وجود دارد، می‌توان کارهای تاثیرگذاری بین این دو شهر انجام داد. به طور نمونه می‌توان هماهنگ کرد تا مطالبی که به عنوان سخنرانی، اطلاعیه، بروشور، بیلبورد و... در هر دو شهر وجود داشته و منتشر می‌شود از نظر فرهنگی مطالب هماهنگی باشد. زیرا بسیاری زائران از مشهد به سمت قم و برعکس حرکت می‌کنند و با هماهنگی و تولید محتواهای تاثیرگذار مانند سبک زندگی والای علی بن موسی الرضا(ع) یا زندگی حضرت معصومه(س) و دفاع ایشان از ولایت و امام زمان خود و یا موضوعات مشترک در مورد هر دو بزرگوار، می‌توان به تعمیق دین داری کمک شایانی کرد.

این استاد تاریخ اسلام یادآور می‌شود: یکی از بزرگترین برکات حضور این دو مولود با برکت گسترش تشیع در ایران است. اطلاعات بسیار خوبی نیز در این زمینه وجود دارد که پس از حضور آنان در قم و مشهد دانشمندانی به حضور آنان مراجعت کرده و حوزه‌های علمیه و مراکز دینی و علمی تشکیل و جلسات متعدد مناظره برگزار شد. علت گرایش ایرانیان به تشیع و آغاز این سیر با برکت از شبهات و سوالاتی است که در بحث تاریخ تشیع بسیار عنوان می‌شود و این ایام فرصت مغتنمی برای پرداختن به آن است.

او می‌افزاید: در این ایام که به دلیل بیماری کرونا، سفر با ماشین شخصی محدودیت‌هایی دارد بسیاری از زائران مشهد و قم از وسیله نقلیه عمومی مانند اتوبوس یا قطار استفاده می‌کنند. باید در این ایام توجه ویژه‌ای به امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) کرد و با تهیه فایل‌های کوتاه از سخنرانی‌ها، روایت‌ها و... و یا انتشار ویژه‌نامه‌هایی برای استفاده در حین سفر در بسط و گسترش سیره رضوی و سبک زندگی امام رضا(ع) کوشید و زائران را برای انجام زیارتی عارفانه و با شناخت کامل آماده کرد.

دکتر رحیم پور در ادامه می‌گوید: سال‌های اخیر گروه‌های سرودی که به طور زنده برنامه اجرا می‌کنند بسیار شده و جذاب است. راه‌اندازی و حمایت از گروه‌های سرود خیابانی و برگزاری کارناوال‌های شادی خصوصاً در اطراف و مسیرهای منتهی به حرم‌های مطهر کمک می‌کند مردم شادی ایام را از نزدیک لمس و حس کنند و شادی در جامعه و خصوصاً این ایام عینی‌تر و ملموس‌تر دیده شود.

این خادم حرم رضوی به ایام دهه کرامت قبل از شیوع بیماری کرونا نیز اشاره کرده و عنوان می‌کند: در سال‌های گذشته از زائران با شیرینی و شربت پذیرایی می‌شد و آن‌ها هم به دلیل تبرک از آن استقبال می‌کردند اما حالا که در این زمینه محدودیت وجود دارد می‌توان بسته‌های متبرک و البته بهداشتی تهیه و کام زائران را شیرین کرد. بسته‌هایی که می‌توان در اماکن عمومی از طرف آستان‌های مقدس به نیت شرکت در شادی امام رضا(ع) پخش شود. حتی در مناطق به اصطلاح خاکستری که شاید استقبال بسیار کمتری از حضور به اماکن متبرکه و مراسم مذهبی در آن‌ها وجود داشته باشد.

دکتر رحیم‌پور ازغدی در پایان تصریح می‌کند: باید به یاد داشته باشیم که هر چند دهه کرامت فرصتی برای فرهنگ سازی و بسط سیره رضوی است اما نباید تنها به ایام این دهه بسنده کنیم. ما وظیفه داریم در تمام سال و ایام این کار را انجام دهیم. اکنون که به دلیل بیماری کرونا مردم در فشار روانی هستند، باید با شدت بیشتری برای این اعیاد سرمایه‌گذاری کرده و با فکر و برنامه‌ریزی صحیح و هوشمند، آن هم برای تمامی سنین و سلایق و با استفاده از تمامی ابزارهای موجود مراسم شادی در خور شخصیت حضرت معصومه(س) و برادر بزرگوارشان علی بن موسی الرضا(ع) برگزار کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.