۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳
کد خبر: 756339

سال ۲۰۱۲ بود که میشل پلاتینی، رئیس وقت یوفا اعلام کرد به منظور جشن گرفتن شصتمین سالگرد بازی یورو، یوفا قصد دارد بازی‌های سال ۲۰۲۰ را در شهرهای مختلف این قاره برگزار کند.

۱۱ شهر ۱۱ ورزشگاه

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه جام جم نوشت:

یکی دیگر از دلایل اتخاذ چنین تصمیمی، کمک به اقتصاد اروپا بود که در آن روزها شرایط خوبی را پشت سر نمی‌گذاشت. در ابتدا ۱۳ ورزشگاه از ۱۳شهر اروپا برای این مسابقات انتخاب شدند اما دو شهر از میزبانی این بازی‌ها انصراف دادند. ابتدا بروکسل در دسامبر ۲۰۱۷ اعلام کرد که به دلیل تاخیر در ساخت ورزشگاه «‌یورو استادیوم»، از این روند کناره‌گیری می‌کند. مقامات شهر دوبلین هم در آوریل ۲۰۲۱ اعلام کردند که هیچ ضمانتی برای حضور تماشاگران در این شهر وجود ندارد. در این میان میزبانی شهر بیلبائو در اسپانیا تغییر کرد و به شهر سویا داده شد. این بازی‌ها قرار بود سال گذشته در همین روزها شروع شود، اما به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا به مدت یک سال به تعویق افتاد. در نهایت نیز ۱۱ شهر و ۱۱ ورزشگاه انتخاب شدند که در ادامه به صورت خلاصه‌ معرفی می‌شوند:

آمستردام

در میان پایتخت‌های جهان، آمستردام بیشترین میزان استفاده از دوچرخه را دارد؛ به‌طوری که ۶۰ درصد از حمل و نقل در این شهر با دوچرخه‌ انجام می‌شود و حتی تعداد این وسیله نقلیه از ساکنان شهر بیشتر است. ورزشگاه اصلی این شهر در واقع اولین ورزشگاه در قاره اروپاست که در سال ۱۹۹۶ به سقف متحرک مجهز شد. نام این ورزشگاه در سال ۲۰۱۸ به یاد فوتبالیست معروف این کشور، به یوهان کرایف تغییر نام داد. این بازی‌ها قرار است در این ورزشگاه برگزار شود: هلند - اوکراین / هلند - اتریش / مقدونیه - هلند  و یک بازی از مرحله یک هشتم نهایی.

باکو

پایتخت آذربایجان به عنوان پایین‌ترین شهر در دنیا نسبت به سطح دریا شناخته می‌شود ( ۲۸ متر زیر سطح دریا ) و به « شهر بادها » معروف است. بخش زیادی از ثروت این شهر از صادرات نفت به دست می‌آید و طبق گزارش‌ها این صادرات از قرن ۱۹ شروع شده است. ورزشگاه المپیک باکو که از سوی یوفا برای این بازی‌ها انتخاب شد، سال ۲۰۱۹ میزبان بازی فینال لیگ اروپا بین چلسی و آرسنال بود. این بازی‌ها قرار است در این ورزشگاه برگزار شود: ولز - سوئیس / ترکیه - ولز / سوئیس - ترکیه / یکی از بازی‌های مرحله یک چهارم نهایی.

بخارست

پایتخت کشور رومانی در فاصله سال‌های ۱۹۱۸ تا ۱۹۴۷ و قبل از آن‌که کمونیست‌ها بر آن مسلط شوند، به « پاریس کوچک» معروف بود. میدان انقلاب یکی از مهمترین مکان‌ها در این شهر است که در طول قرن بیستم شاهد اتفاقات سیاسی متعددی بود. ورزشگاه ملی بخارست در محل ورزشگاه قدیمی این شهر بنا شده است. مهمترین بازی که در این ورزشگاه انجام شد، بازی فینال لیگ اروپا بین اتلتیکو مادرید و اتلتیک بیلبائو بود. این بازی‌ها قرار است در این ورزشگاه برگزار شود: اتریش - مقدونیه / اوکراین - مقدونیه / اوکراین - اتریش و یک بازی از مرحله یک هشتم نهایی.

بوداپست

یکی از بزرگترین فوتبالیست‌های تاریخ یعنی فرانس پوشکاش در همین شهر به دنیا آمد و بزرگ شد. یکی از ویژگی‌های مهم این شهر وجود ۸۰ چشمه حرارتی است و همین باعث شده تا بزرگترین سیستم آبی حرارتی جهان در این شهر باشد. ورزشگاه پوشکاش که جدیدترین ورزشگاه این شهر است، در سال ۲۰۱۹ و با هزینه‌ای نزدیک به ۴۱۵ میلیون یورو ساخته شد. ورزشگاه قبلی این شهر که با نام « ورزشگاه مردم » شناخته می‌شد، شاهد سنگین‌ترین شکست تاریخ انگلیس بود و در سال ۱۹۵۴ تیم ‌ملی مجارستان توانست سه شیرها را با نتیجه ۷ بر یک شکست دهد. این بازی‌ها قرار است در این ورزشگاه برگزار شود: مجارستان - پرتغال / مجارستان - فرانسه / پرتغال - فرانسه و یک بازی از مرحله یک هشتم نهایی.

کپنهاگن

نیمی از مردم پایتخت دانمارک، هر روز از دوچرخه برای حمل و نقل خود استفاده می‌کنند. یکی از جاذبه‌های این شهر این است که از طریق یک پل به شهر مالمو در کشور سوئد وصل می‌شود. ورزشگاه پارکن با ۳۸ هزار نفر ظرفیت، بزرگترین ورزشگاه فوتبال در این کشور به حساب می‌آید. سال ۱۹۹۴ و ۲۰۰۰ دو بازی فینال اروپا در این ورزشگاه انجام شد که در هر دو بازی آرسنال حضور داشت. این بازی‌ها قرار است در این ورزشگاه برگزار شود: دانمارک - فنلاند / دانمارک - بلژیک / روسیه - دانمارک و یک بازی از مرحله یک هشتم نهایی.

گلاسکو

بزرگترین شهر اسکاتلند و سومین شهر بزرگ بریتانیا، شاهد اولین بازی بین‌المللی فوتبال در سال ۱۸۷۲ بین دو تیم اسکاتلند و انگلیس بود. ورزشگاه همپدون پارک در فاصله سال‌های ۱۹۰۸ تا ۱۹۵۰ به عنوان بزرگترین ورزشگاه اسکاتلند شناخته می‌شد به طوری که در سال ۱۹۳۷ در بازی بین تیم‌ملی انگلیس و اسکاتلند نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر در این ورزشگاه حضور داشتند. دو تیم اصلی این شهر یعنی سلتیک و رنجرز، ورزشگاه‌های مخصوص به خودشان را دارند و همپدون پارک به عنوان ورزشگاه ملی این کشور شناخته می‌شود. . این بازی‌ها قرار است در این ورزشگاه برگزار شود: اسکاتلند - جمهوری چک / کرواسی - جمهوری چک / کرواسی - اسکاتلند و یک بازی از مرحله یک هشتم نهایی.

لندن

این شهر ۹ میلیون نفری، سالانه نزدیک به ۳۲ میلیون توریست دارد و از این رو در صدر شهرهای دنیا قرار دارد. این شهر سه بار و در سال‌های ۱۹۰۸، ۱۹۴۸ و ۲۰۱۲ میزبان بازی‌های المپیک بود. ورزشگاه ومبلی به عنوان بزرگترین ورزشگاه انگلستان شناخته می‌شود و از سال ۲۰۰۷ که دوباره افتتاح شد، تاکنون میزبان ۲۱ میلیون تماشاگر بوده است. این بازی‌ها قرار است در این ورزشگاه برگزار شود: انگلیس - کرواسی / انگلیس - اسکاتلند / جمهوری چک - انگلیس / دو بازی از مرحله یک هشتم نهایی / دو بازی نیمه نهایی و بازی فینال.

مونیخ

هر بار که صحبت از شهر مونیخ می‌شود، سه چیز به ذهن می‌آید: شرکت خودروسازی مرسدس بنز، شرکت زیمنس و باشگاه بایرن مونیخ. ورزشگاه مونیخ آره‌نا در سال ۲۰۰۵ ساخته شد که سال بعد از آن به عنوان یکی از ورزشگاه‌های جام‌جهانی استفاده شد. این ورزشگاه در بازی‌های بین‌المللی ظرفیت ۷۰هزار تماشاگر را دارد. نکته قابل توجه در مورد این ورزشگاه این است که در صورت پاک بودن هوا، از رشته کوه‌های آلپ در اتریش قابل مشاهده است. این بازی‌ها قرار است در این ورزشگاه برگزار شود: فرانسه - آلمان / پرتغال - آلمان / آلمان - مجارستان و یکی از بازی‌های مرحله یک چهارم نهایی.

رم

برای آنهایی که با فوتبال سر و کاری ندارند، شهر رم در ذهن‌شان تلفیقی از هنر و تاریخ است. برای آن دسته‌ای هم که فوتبال را دنبال می‌کنند، این شهر و ورزشگاه معروفش یادآور لحظات به یاد ماندنی این ورزش است. ورزشگاه المپیکو این شهر که محل بازی‌های خانگی دو تیم آس رم و لاتزیو است از زمان تاسیس در سال ۱۹۵۳ میزبان چهار فینال بازی‌های اروپایی، بازی‌های المپیک ۱۹۶۰، فینال یورو ۱۹۶۸ و فینال جام جهانی ۹۰ بوده است. حالا بازی‌های یورو امسال نیز از همین شهر شروع می‌شود. این بازی‌ها قرار است در این ورزشگاه برگزار شود: ترکیه - ایتالیا / ایتالیا - سوئیس / ایتالیا - ولز و یک بازی مرحله یک چهارم نهایی.

سنت پترزبورگ

این شهر بعد از مسکو، دومین شهر پرجمعیت روسیه است و به دلیل داشتن شبکه‌ای از کانال‌ها و ۳۴۲ پل، با نام « ونیز شمال » نیز شناخته می‌شود. یکی دیگر از مشخصات این شهر عصرهای طولانی تابستان که در آن خورشید غروب نمی‌کند و معروف به « شب‌های سفید » است. ورزشگاه سنت پترزبورگ از سال ۲۰۱۷ به ورزشگاه تیم زنیت تبدیل شده است. این ورزشگاه که در جام‌جهانی روسیه میزبان شش بازی بود، توسط کیشو کوروکاوا معمار مشهور ژاپنی ساخته شده و شبیه به سفینه‌ای است که در ساحل خلیج فنلاند پهلو گرفته است. این بازی‌ها قرار است در این ورزشگاه برگزار شود: بلژیک - روسیه / لهستان - اسلواکی / فنلاند - روسیه / سوئد - اسلواکی / فنلاند - بلژیک / سوئد - لهستان و یک بازی از مرحله یک چهارم نهایی.

سویا

چهارمین شهر بزرگ اسپانیا محسوب می‌شود و این نام از قرن سیزدهم میلادی به آن داده شده است. سویا و رئال بتیس دو تیم معروف این شهر هستند که سویا بازی‌هایش را در ورزشگاه سانچس پیس‌خوان و بتیس بازی‌هایش را در بنیتو ویلامارین انجام می‌دهد. ورزشگاه المپیک شهر سویا که در سال ۱۹۹۹ با ظرفیت ۶۰ هزار نفر ساخته شده، برای بازی‌های یورو در نظر گرفته شده است. این ورزشگاه در حال حاضر هر ساله میزبان فینال کوپا دل‌ری است. این بازی‌ها قرار است در این ورزشگاه برگزار شود: اسپانیا - سوئد / اسپانیا - لهستان / اسلواکی - اسپانیا و یک بازی از مرحله یک هشتم نهایی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.