حجت الاسلام صادقی علویجه گفت: دهه کرامت ایام بزرگداشت خواهر و برادری است که همه وجودشان را وقف اسلام کرده و تلاش کردند تا بشریت را از ضلالت نجات داده و راه هدایت را نشان آنها دهند و مردم را از انحراف نجات دادند.

دهه کرامت از ایام الله است/ مهمترین ویژگی حضرت معصومه(س)، ولایتمداری ایشان بود

حجت الاسلام احمد صادقی علویجه استاد حوزه و کارشناس امور دینی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین به مناسب میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و آغاز دهه کرامت به بیان مفهوم کرامت و هدف از نامگذاری این دهه به آن گفت: یکی  از وظایف مهم افراد خداباور و به تعبیری وظیفه انسان‌هایی که شاکر نعمت‌های ویژه خداوند هستند، اینکه باید ایام الله را شناسایی کنند و مورد احترام قرار دهند و دیگران را نیز نسبت به آن متذکر شوند.

حجت الاسلام صادقی علویجه افزود: قطعاً ایام ولادت یا شهادت و یا روزهای مهم تاریخی از ایام الله هستند و ماباید این روزها را پاس بداریم و اهمیت آن را متذکر شویم. دهه کرامت هم به همین منظور و در همین راستا مورد توجه قرار گرفته و این روزها، ایامی است که ما باید از فضایل، کرامات، خدمات و لطفی که اهل بیت ما داشته‌اند و بشر را به سوی خوشبختی هدایت کرده اند، بهره مند شویم.

کارشناس امور دینی ادامه داد: دهه کرامت ایام بزرگداشت خواهر و برادری است که همه وجودشان را وقف اسلام کرده و تلاش کردند تا بشریت را از ضلالت نجات داده و راه هدایت را نشان آنها دهند و مردم را از انحراف نجات دادند. هم در آیات قرآن کریم و هم در دین مبین اسلام مسئله هجرت مسئله مهمی است و به آن توصیه شده است، به خصوص برای کسانی که نمی‌توانند در محیط جغرافیایی خود دین و آرمان خود را حفظ کنند.

وی تصریح کرد: گاهی ممکن است برخی هجرت کنند تا خود را نجات دهند و دین خود را حفظ کنند، اما گاهی کسی هجرت می کند تا دین دیگران را حفظ و آنها را از گمراهی نجات دهد؛ هجرت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها از این دست هجرت بود و با آمدن خود به ایران آن توطئه‌ای که مأمون عباسی علیه امام رضا علیه السلام طراحی کرده بود و می خواست ایشان را تشنه قدرت معرفی کند، این توطئه ها را خنثی کردند و اجازه ندادند خلیفه عباسی مردم را گمراه کند.

حجت الاسلام صادقی علویجه در ارتباط با سیره اهل بیت در کرامت و الگویی که در این باب به بشریت می دهند گفت: بالاتر از مسئله محبت، مسئله کرامت است؛ اینکه شما بدون توجه به خودتان به دیگران توجه کنید و به خواسته‌هایشان جواب دهید و بتوانید کمک کنید تا آنها به کمال و سعادت برسند، این جایگاه، مقام کریمان و بزرگان است و هرکسی نمی‌تواند به آن دست یابد و طبعا این موهبت را در خاندان اهل بیت می توانیم مشاهده کنیم؛ امام رضا علیه السلام متحمل سختی های زیادی شدند، اما نگران شیعیان و به طور دقیقتر نگران بشریت بودند که مبادا کید دشمنان خدا به نتیجه برسد و بندگان را منحرف کند؛ از این رو آنها بدون توقع و چشم داشت به تشکر، در این راه متحمل سختی شده و حتی به شهادت می رسند.

کارشناس امور دینی افزود: بنابراین دهه کرامت از این رو به این اسم نامگذاری شده، که هم حضرت معصومه هم امام رضا علیهماالسلام به خاطر انجام وظیفه ای که داشتند بدون چشم داشت و بدون اینکه کسی را تحقیر کنند یا دست کم بگیرند، تلاش کردند تا در راه حق و حقیقت قدم بردارند و مردم را به حقیقت برسانند. کرامت از فضایل اخلاقی است که ما باید تلاش کنیم تا به آن برسیم. باید توجه داشته باشیم که این مقام با محبت کردن متفاوت است و کریم انتظار و توقعی از دیگران ندارد.

وی در ارتباط با فضایل و ویژگی های بارز حضرت معصومه سلام الله علیها نیز تصریح کرد: مهمترین ویژگی که ما می توانیم برای ایشان بیان کنیم، مسئله ولایت پذیری و شیعه واقعی بودن است. بله حضرت معصومه، عالمه بودند، محدثه بودند، مهاجر بودند، منفق بودند، اهل عبادت و تهجد بودند، معصومه هستند و در روز قیامت شفیعه هستند، اما همه این ویژگی‌ها در سایه ولایتمداری این بانوی بزرگوار است که ارزش پیدا می‌کند، کسی که با تمام سختی ها دست از وظیفه خود برنداشت و توانست رضایت امام زمان خود را کسب کند. بنابراین حضرت فاطمه معصومه به خاطر ولایتمداری که داشتند به این جایگاه بزرگ دست یافتند.

حجت الاسلام صادقی علویجه با اشاره به اینکه روز ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها روز دختر نیز نامگذاری شده، گفت: بنابر نقلی ایشان سن بالایی نداشتند و ازدواج هم نکرده بودند که این هجرت را آغاز کردند، هجرتی که به وفات شهادت گونه ایشان ختم شد. این روز را شاید از این جهت به نام دختر نیز نامگذاری کردند که به دختران ما گفته شود که الگوهای ارزشمند بی نظیری داریم که باید از آنها الگو بگیریم تا بتوانیم تا در مسیر صحیح رشد کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.