نائب رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه «مرز دوغارون و گمرک اسلام‌قلعه روزانه ظرفیت فعالیت حدود ۱۰۰۰ کامیون در خروجی و ١٠٠٠ کامیون ورودی را دارد»، گفت: هرقدر روان‌سازی بیشتری در تردد مرزی انجام شود به همان میزان شاهد پویایی، رشد و توسعه محموله‌های صادراتی، ترانزیتی و روابط تجاری در دو کشور خواهیم بود.

روان‌سازی ترددها در مرز دوغارون، موجب پویایی روابط تجاری ایران و افغانستان می‌شود

به گزارش قدس آنلاین محمود امتی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص چگونگی وضعیت فعالیت‌های صادراتی در مرز دوغارون اظهار کرد: تا قبل از حادثه آتش‌سوزی اسلام قلعه در بهمن ماه سال ۹۹، در گمرک اسلام‌قلعه تقریبا ورودی و خروجی‌های قابل قبولی جریان داشت و فعالیت‌ها روان صورت می‌گرفت. در آن زمان حدودا روزانه ۵۰۰ دستگاه ورودی و  ۵۰۰ دستگاه خروجی از پایانه دوغارون، منطقه ویژه و بازارچه وجود داشت.

وی افزود: پس از حادثه آتش سوزی اسلام قلعه، برای مدتی فعالیت‌ها در مرز کاهش یافت و محموله‌ها در پشت مرز متوقف شد. 

نائب رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان‌رضوی دلیل توقف و کندی فعالیت‌های اخیر در مرز دوغارون را محدودیت ستاد ملی کرونا در خصوص کرونای هندی بیان کرد و خاطر نشان کرد: از چندوقت قبل ستاد ملی کرونا به دلیل مبارزه با کرونای هندی، مرزها را محدود کرد و در مرز از رانندگان افغان که وارد ایران می‌شدند تست کرونا می‌گرفتند به همین دلیل شاهد کاهش ورود کامیون‌ها از کشور افغانستان به ایران شدیم که البته پس از مدتی با انجام مکاتبات و مذاکرات این مشکل حل شد. ازحدود یک ماه قبل، فعالیت‌ها دوباره شروع شده است و ورود کامیون‌ها تقریبا به ۲۰۰ الی ۳۰۰  مورد رسیده است. 

امتی با ارائه آمار کامیون‌های ورودی و خروجی افزود: در شرایط فعلی، با آماری که از گمرک و سازمان‌حمل‌ونقل دریافت کرده‌ایم، حدود ۴۰۰ خروجی از مرز دوغارون داریم و ۴۰۰ الی ۴۵۰ ورودی کامیون‌ها به مرز دوغارون از سمت افغانستان است. روند فعالیت‌ها نسبت به روزهای گذشته بهتر شده است و همکاری چشم‌گیر کنسولگری ایران در هرات، ناظر گمرکات استان، مدیر گمرک و سازمان حمل‌ونقل مستقر در مرز دوغارون در بهبود عملکرد فعالیت‌های مرزی موثر بود. اما با پتانسیل موجود و توافقنامه حمل و نقلی دو کشور که حداقل ٦٠٠ کامیون ورودی و ٦٠٠ کامیون خروجی تعریف شده همچنان فاصله دارد.

وی عنوان کرد: اگر ساعت کاری در مرز افزایش یافته و به این مسئله اهمیت بیشتری داده شود و برنامه‌های دیگر از جمله ایجاد آسفالت میان دو مرز صورت بگیرد، دروازه پایانه مرزی به چندین گیت با تفکیک محمولات صادراتی، ترانزیتی، سوختی و مسافری تفکیک و تعریض گردد شاهد افزایش خروجی و ورودی‌ها کامیون‌ها در مرز خواهیم بود. 

نائب رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان‌رضوی گفت: مسئولین در هر دو طرف باید این نکته را در نظر داشته باشند که مرز دوغارون و گمرک اسلام‌قلعه روزانه  ظرفیت فعالیت حدود ۱۰۰۰ کامیون در خروجی و ١٠٠٠ کامیون ورودی را دارد. هرچقدر  روان سازی بیشتری در تردد مرزی انجام شود به همان میزان شاهد پویایی، رشد و توسعه محموله‌های صادراتی، ترانزیتی و روابط تجاری در دو کشور خواهیم بود. 

امتی بیان کرد: در مرز دوغارون شاهد مزیت‌های برجسته و اساسی هستیم و به همان نسبت نیز  موانع و مشکلات پیچیده‌ای پیش رو داریم. اگر بتوانیم موانع و مشکلات حاضر در این مرز را کاهش دهیم، به همان میزان به مقدار مزیت‌ها خواهیم افزود. طبیعتا با افزایش ساعت کاری، تسریع در کنترل اسناد و مدارک، تفکیک محموله های تجاری و مسیر مسافری ، شاهد کاهش توقف مرزی و کاهش سرمایه تجار، شرکت‌ها و رانندگان  و به تبع آن کاهش هزینه‌ها و کاهش کرایه حمل خواهیم بود که نهایتاً افزایش مبادلات تجاری و ارتقای تراز  تجاری دو کشور را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.