یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه درجات و مراتب بالای حضرت معصومه(س) فقط به دلیل بندگی خدا است، گفت: در دفاع از حق نباید به فکر مصلحت و موقعیت بود اگر قرار است جان و آبرو بدهیم باید چنین کنیم مهم آن است که از حق دفاع کنیم. چنان‌که حضرت معصومه(س) در دفاع از حق چنین کردند.

دفاع از ولایت و بندگی، راز مقام والای حضرت معصومه(س)

به گزارش قدس آنلاین، به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها و به منظور بررسی دلایل شان و جایگاه منحصربفرد کریمه اهل بیت(ع) در میان امام‌زادگان واجب التعظیم با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مومنی، استاد حوزه علمیه و سخنران و کارشناس مذهبی گفتگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود:

حجت‌الاسلام والمسلمین مومنی درباره فلسفه و اسباب جایگاه و شان والای حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها درگفتگو با آستان نیوز، اظهار کرد: امام باقر(ع) فرمودند: اگر ما اهل بیت(ع) به مقام قرب الهی رسیده‌ایم از سر خویشاوندی و نسبت خانوادگی نیست بلکه قرب ما به خدا از باب اطاعت و بندگی است، چون ما این بندگی را به جای آورده‌ایم به این مقام رسیده‌ایم. رسیدن انسان به هر مقامی معلولِ عللی است، در وادی معنویت این مقام به دست نمی‌آید مگر به دلیل بندگی و اطاعت خدای متعال.

 

راز مقامات بالای کریمه اهل بیت(ع)

این کارشناس مذهبی ادامه داد: ما درباره منسوبان به حضرات معصومین علیهم‌السلام قبل از انتساب‌شان مطالب زیادی در دست نداریم مثل حضرت ام‌البنین(س) قبل از ازدواج با امیرمومنان(ع) اما بر اساس روایت مذکور این قرب را ناشی از بندگی آنها می‌دانیم، چنان‌که درجات و مراتب بالای حضرت معصومه(س) فقط به دلیل بندگی خدا است.

وی با اشاره به شان و جایگاه ویژه حضرت فاطمه معصومه(س) در لسان اهل بیت(ع)، بیان کرد: حداقل سه امام معصوم(ع) به زیارت این بانوی بزرگوار توصیه کرده‌اند، گاهی امام معصوم(ع) به زیارت امامی دیگر ما را توصیه می‌کند اما درباره حضرت معصومه(ع)، امامان ما را به زیارت این امامزاده تشویق کرده‌اند که نشان از جایگاه ویژه ایشان دارد؛ این جایگاه به قدری ویژه است که امام رضا(ع) برای‌شان زیارتنامه انشاء کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مومنی تاکید کرد: زیارت فی‌نفسه امری مستحب است اما نتیجه آن امری واجب از جانب خدا است، اینکه سه امام معصوم(ع) روایت کرده‌اند که هر کس حضرت فاطمه معصومه(س) را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود، جایگاه فوق‌العاده بانوی کرامت را بیش از پیش آشکار می‌کند، گاهی این ثواب برای زیارت امام حسین(ع) در کربلا تصریح می‌شود و یا زمانی برای زیارت امام رضا(ع) در مشهد، اما تصریح آن برای یک امامزاده نیست مگر به دلیل شان و منزلت خاص ایشان چنان که در زیارتنامه ایشان آمده: «فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللّٰهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ».

 

سه شان ائمه(ع) که حضرت معصومه(ع) در آنها سهیم است

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند برای معصومان(ع) سه شان قائل است، گفت: نخست شان ولایی و تکوینی که بواسطه آن ائمه(ع) مصداق اسمای حسنی الهی هستند و مقام شفاعت دارند که ناشی از ولایت تکوینی آنها است، حضرت معصومه(س) هم از این مقام برخوردار هستند و همه شیعیان به شفاعت آن حضرت(ع) وارد بهشت می‌شوند، در زیارتنامه ایشان می‌خوانیم: «یَا فاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ».

 

تشیع از قم به جهان صادر شده است

وی ادامه داد: دومین شان ایشان، تاریخی است، هم خود و هم کسانی که در حیات و بعد حیات ایشان بوده‌اند از این شان برخوردار هستند، چنان‌که هجرت و حضور امام رضا(ع) و ایشان به ایران در شکل‌گیری جوامع شیعی و هجرت دیگر امامزادگان موثر بوده است. سومین شان کریمه اهل بیت(ع)، شان اجتماعی است، چنان‌که حضورشان در قم سبب ایجاد حوزه علمیه شیعی و صدور تشیع به اقصی نقاط عالم شده است، طبق روایت علم از قم به همه دنیا صادر می‌شود. امروز هم آنچه از بیداری اسلامی در جهان اسلام و فراتر از آن کل جهان را متاثر کرده، مرهون انقلابی است که جرقه آن به دست امام خمینی(ره) از قم زده شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مومنی درباره آموزه‌های سیره حضرت معصومه(س) درباره مشارکت‌ در امور سیاسی اجتماعی، ابراز کرد: امام رضا(ع) در خفقان شدید وارد ایران شدند و به اجبار ولایت‌عهدی را پذیرفتند، با توجه به اینکه ایشان فرموده بودند کسی در پی من نیاید، معلوم می‌شود حرکت و هجرت حضرت معصومه(ع) چند سال پس از هجرت رضوی به ایران، به اشاره امام رضا(ع) بوده است.

ایشان در هر منزلی توقف کردند به افشاگری پرداخته و در اجتماعات حضور یافتند و پرده از حکومت ظلم و ظالمان حقیقی برداشتند و به سوالات پاسخ دادند، در نتیجه همین رویه بود که عمّال حکومت در لباس مبدل به کاروان ایشان در منطقه آوه در نزدیکی ساوه حمله کرده، عزیزان حضرت معصومه(ع) را به شهادت رساندند و خود حضرت(ع) را نیز مجروح یا مسموم کردند که در اثر آن در قم از دنیا رفتند.

 

جلوه‌های دفاع فاطمی از ولایت در سیره کریمه اهل بیت(ع)

وی درباره جلوه‌های دفاع از ولایت در سیره حضرت فاطمه معصومه(س)، بیان کرد: بالاترین امر در دفاع از ولایت خطبه غدیر است که در مصادر معتبر شیعه و اهل سنت آمده است، اینکه نام حضرت معصومه(س) در سلسله سند این خطبه آمده جای تامل بسیار دارد؛ زمانی که قرار است انسان از حق و ولایت دفاع کند باید به میدان و صحنه بیاید. آنها که دغدغه ولایت، دغدغه بیرق امام حسین(ع) و دغدغه امام زمان(عج) را دارند، یقینا دشمنان را ناامید می‌کنند، منظور از دشمن، دشمنان امام و رهبری و شخص و حتی مردم نیست بلکه منظور دشمن اعتقادات مردم است. آمریکا و اسرائیل دشمن اعتقادات ما هستند چنان که در برجام و اف. ای. تی. اف این دشمنی مشهود نیست. چون هیچ جا مانند ایران بیرق اهل بیت(ع) را بالا نبرده است.

وی تاکید کرد: دشمنان با اعتقادات ما درگیر هستند، مردم با حضور پای صندوق‌های رای دشمنان امیرمومنان(ع) را مایوس می‌کنند نه دشمنان نظام و رهبری. عدم این حضور دشمن را خوشحال می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مومنی افزود: با توجه به اینکه خطر جانی برای حضرت معصومه(ع) وجود داشته اما زمانی که لازم بود از دین دفاع شود، ایشان سختی سفر را متحمل می‌شوند و دست به روشنگری در جمع مردم، افشاگری و چهره حقیقی ظلم و ظالم را معرفی می‌کنند.

باید توجه کرد در دفاع از حق نباید به فکر مصلحت و موقعیت بود اگر قرار است جان و آبرو بدهیم باید چنین کنیم مهم آن است که از حق دفاع کنیم. چنان‌که حضرت معصومه(س) در دفاع  ازحق چنین کردند. متاسفانه امروز بسیاری از مدعیان ولایت‌مداری را می‌بینیم که در مشی عملی‌شان اینچنین نیستند!

 

مهمترین میراث حضرت معصومه(س) برای دختران

این کارشناس مذهبی درباره مهمترین آموزه سیره حضرت فاطمه معصومه(س) برای دختران که در همه عرصه‌ها به آنها کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: حقیقت بندگی و تلاش و کوشش برای ارتقای معلومات دینی مهمترین این آموزه‌ها است برای همین دو بعد بود که امام موسی‌بن جعفر(ع) چند باره درباره آن حضرت(س) فرمودند: «فداها ابوها». دختران ما هم باید به تاسی از بانوی کرامت، نسبت به ارتقای معنویت، عبودیت و سطح علم و دانش خود اهتمام داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.