۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸
کد خبر: 756729

آیا اینکه وقتی خسته هستیم سراغ خوراکی‌های نامناسب می‌رویم، به معنای آن نیست که اگر این وضعیت تکرار شود و ما مدام خواب کافی نداشته باشیم، منجر به اضافه وزن و چاقی خواهد شد؟

خواب ناکافی و چاقی با هم ارتباط دارند

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه همشهری به نقل مجله سیگنال میشن نوشت:

پروفسور اسکات می‌گوید: «نشانه‌های کافی و آشکاری در مورد اضافه وزن و دیابت نوع ۲ وجود دارد که می‌توانیم بگوییم اگر به طور معمول خواب کافی نداشته باشیم، به احتمال زیاد مشکلاتی برای ما به وجود خواهد آمد.»

تحقیق در این زمینه را دکتر ارین هنلون، استاد و مشاور تحقیق دانشگاه شیکاگو و همکارانش انجام داده‌اند. در سال ۲۰۱۶، آنها در این مورد تحقیق کردند که کمبود خواب باعث ایجاد سیگنال‌های شیمیایی در بدن می‌شود و این سیگنال‌ها باعث می‌شود افراد میل شدیدی به خوردن مواد غذایی دارای کربوهیدرات بالا و مواد غذایی با چربی زیاد پیدا کنند.

پژوهش‌های انجام شده بیشتر بر این محور بود که چگونه خواب ناکافی بر میزان هورمون‌های گرلین (که باعث احساس میل و اشتها می‌شود)و لیپتین ( باعث می‌شود احساس سیری کنیم) اثر می‌گذارد اما در این پژوهش دانشمندان به سیگنال شیمیایی دیگری پرداختند: اندوکانابینوئید (ای سی بی) که باعث می‌شود ما میل شدیدی به خوردن غذاهای شیرین و خوشمزه پیدا کنیم.

در این پژوهش دریافتند که بر اثر کم‌خوابی، میزان ای‌سی‌بی شرکت‌کنندگان در آزمایش بیشتر و چند برابر شد. نتیجه؟ شرکت‌کنندگان میل شدیدی به خوراکی‌ها و میان‌وعده‌های ناسالم پیدا کردند چون احساس سیری نمی‌کردند.

با بررسی این پژوهش و تحقیقات دیگری که انجام گرفت، دکتر هنلون می‌گوید: «من شخصاً فکر می‌کنم کمبود خواب و بیشتر خوردن با هم ارتباط دارند. هر چه کمبود خواب بیشتر باشد عوامل مؤثر بر افزایش میزان چاقی هم بیشتر می‌شوند.»

این دیدگاه را کارشناسان دیگر هم تأیید کردند. دکتر لولیانا هارتچو یکی از اعضای کلینیک تحقیقاتی خواب در دانشگاه لافبورو، می‌گوید: «در تحقیق بر روی جمعیت‌های بزرگ‌تر، خواب ناکافی (خواب با کیفیت بد یا مدت زمان کوتاه) باعث عوارض خطرناک و ماندگاری بر سلامتی می‌شود. از جمله باعث احتمال بروز و شدت دیابت، احتمال تشدید چاقی و بیماری‌های قلبی‌عروقی و بازده ذهنی کمتر می‌شود.»

دکتر هارتچو در زمینهٔ ارتباط میان ورزش و رژیم غذایی و خواب تحقیق کرده است و توضیح می‌دهد که این «سه‌گانهٔ تندرستی» است. توصیهٔ او برای کسانی که می‌خواهند رژیم غذایی بهتر و تناسب بدنی داشته باشند چیست؟

پیش از آنکه در پی روشی برای تندرستی باشید ابتدا باید برنامهٔ خواب خود را تنظیم کنید. «وقتی بیشتر استراحت کنید، بیشتر می‌توانید فعالیت بدنی کنید، بیشتر تمایل به غذا خوردن در ساعات مناسب شبانه‌روز دارید و بیشتر احتمال دارد که اجازه ندهید خستگی شدید بر انگیزهٔ شما در ادامهٔ رژیم غذایی اثر بگذارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.