وقتی از هیاهوهای زندگی و روزمرگی‌های آن خسته می‌شوی و به دنبال جایی هستی که فارغ از هر چه رنگ تعلق دنیایی دارد، با خدای خویش نجوا کنی و روحت را صیقل دهی، بهترین مکان‌ها، پناه بردن به مکان‌های مقدسی است که مردان نیک روزگار را در دل خویش نهفته دارند.

بقاع متبرکه، کانون‌هایی برای حل مشکلات مردم

بقاع متبرکه و حرم امن امامزادگان جایی است که می‌توان با شمیم خوشبوی ائمه معصومین(ع) آسوده بال، کوله‌بار دردها را زمین گذاشت و نفسی تازه کرد، در وطن ما هم امامزادگان و بقاع متبرکه زیادی وجود دارند که همه ساله مطاف هزاران زائر و دلداده خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند، یکی از این بقاع متبرکه، آستان حضرت حسین ‌بن ‌موسی ‌الکاظم(ع) فرزند گرامی حضرت موسی‌ بن‌ جعفر(ع) و برادر امام رضا(ع) است.

حضرت حسین ‌بن ‌موسی الکاظم(ع) از جمله امامزادگانی است که مورخان او را از فرزندان بلافصل امام کاظم(ع) دانسته‌اند و از مقام بلندی برخوردار بوده است. مقبره این امامزاده واجب‌التعظیم در شهر طبس قرار دارد و از قدیم مورد توجه شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) بوده است‌. اداره این امامزاده در سال ۱۳۶۳ حسب فرمان رهبر معظم انقلاب به آستان قدس رضوی واگذار شده است و در حال حاضر توسط مؤسسه بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی اداره می‌شود.

به مناسبت گرامیداشت روز پنجم ذی‌القعده، پنجمین روز از دهه پر از خیر و برکت کرامت رضوی که با عنوان «امامزادگان و بقاع متبرکه، قطب‌های فرهنگی و گره‌گشایی اجتماعی» نام‌گذاری شده است به سراغ حجت‌الاسلام علی‌اصغر عطاران طوسی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی رفتیم تا با جایگاه فعلی این امامزاده و اقدام‌های فرهنگی و مذهبی مجموعه میقات‌الرضا(ع) بیشتر آشنا شویم.

کانون‌های ارتباط مردم با خدا

او در ابتدا می‌گوید: بقاع متبرکه و امامزادگان واجب‌التعظیم، کانون‌های ارتباط مردم با خدا و نزدیکی آن‌ها با معبود یگانه هستند. مؤسسه فرهنگی بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی، متولی اداره آستان حضرت حسین ‌بن ‌موسی ‌الکاظم(ع) و زیارتگاه شهید مدرس(ره) و آرامگاه شهدای رضوی (بقعه خواجه‌ربیع در مشهد) است. ما معتقدیم اگر ما بستر استفاده از ظرفیت‌های امامزادگان و بقاع متبرکه برای ارتباط آسان و کاملاً فراگیر در حوزه‌های مختلف زندگی با خدای متعال را فراهم کنیم، یکی از بزرگ‌ترین کارهایی است که اتفاق افتاده است. نباید بقاع متبرکه تنها مکانی برای اجرای مناسبت‌های دینی و مذهبی باشد، قطعاً برگزاری مناسبت‌های ملی و مذهبی چه جشن و سرور و چه عزا و ماتم، جزو تعظیم شعائر دینی ماست اما به این نکته باید توجه کرد که بقاع متبرکه باید محلی برای آشنایی با معرفت پروردگار باشد.

ما در آستان حضرت حسین ‌بن ‌موسی ‌الکاظم(ع)، زیارتگاه شهید مدرس(ره) کاشمر و بقعه خواجه‌ربیع مشهد که هزار و ۲۵۰ شهید گلگون‌کفن در آنجا دفن شده‌اند، تلاش می‌کنیم فرصت آشنایی زائر و مجاور را با معرفت پروردگار فراهم کنیم و این اماکن، کانون‌هایی باشند که بندگی خدا را در گوشه و کنار فعالیت‌های خود ترویج می‌کنند.

به گفته عطاران طوسی، امامزادگان و بقاع متبرکه، یک فرصت ویژه هستند که بندگان خداوند را در ذیل عنایت‌های ویژه الطاف پروردگار قرار می‌دهند و موجبات توجه مردم به مبدأ هستی و فرصت نیایش با پروردگار را ایجاد می‌کنند. احیای مناسبت‌های دینی در بقاع متبرکه به عنوان یک اصل مهم و اساسی جزو شعائر دینی ماست که باید به لحاظ کیفی و کمی تقویت شود؛ به نظر می‌رسد، اکتفا کردن به اجرای برنامه‌های مناسبتی و شعائر، یک دهم از فعالیت‌هایی است که باید در بقاع متبرکه انجام شود. بقاع متبرکه باید ۲۴ ساعت به روی مردم و زائران و مجاوران باز باشند و خدمات مختلفی به مردم ارائه دهند.

اجرای طرح «زندگی به سبک بندگی»

بقاع متبرکه و امامزادگان بهترین مکان برای ترویج مبانی و ارزش‌های دین مبین اسلام و یک فرصت برای فرهنگ‌سازی دینی هستند که باید به درستی از آن بهره برد، با توجه به اینکه اماکن مورد توجه مردم بوده و نقش سازنده‌ای در گسترش معنویت در جامعه دارند، می‌توان با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی مذهبی، بقاع متبرکه را به کانونی برای مبانی دینی و ارزش‌های اسلامی تبدیل کرد.

عطاران طوسی با بیان اینکه «زندگی به سبک بندگی» محور فعالیت‌های این مؤسسه در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی است، اذعان می‌کند: شعار «زندگی به سبک بندگی» الهام‌بخش تمامی فعالیت‌های ما در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی است که در خلال آن در واقع، بقاع را تبدیل به کانون‌هایی برای زندگی گوارا و حیات طیبه بشر کنیم.

در قرآن کریم تأکید شده کسی که عمل خوب انجام دهد و یک زندگی آبرومند و شایسته‌ای برای خود رقم بزند، به شرطی که مؤمن باشد، چه مرد و چه زن، خدای متعال برای او حیات طیبه رقم می‌زند و زندگی او را پاک، ساده و گوارا می‌کند. برای اینکه ما بتوانیم به حیات طیبه دست یابیم این شعار را سرلوحه کار خود قرار دادیم؛ چرا که معتقدیم زندگی‌ای که در ۲۴ ساعت از بندگی خداوند دور باشد، زندگی مطلوب نیست و بندگی فرای زندگی و پرداختن به نیایش و عبادت در تمام روز بدون توجه به مسائل و مشکلات زندگی و شخصی، بندگی مطلوب تشخیص داده نمی‌شود. این نکته نیز در آیات قرآن کریم و نگاه رهبران دینی به آن تأکید شده است.«زندگی به سبک بندگی» یعنی اینکه فرد در تمام لحظات زندگی، خود را در محضر پروردگار ببیند و همه کارها و اعمال را برای کسب رضای الهی انجام دهد.

زندگی و کارهای او رنگ و بوی خدایی به خود بگیرد. خدای متعال از ما انتظار ندارد که ما در تمام شبانه‌روز کارهای خود را رها کنیم و بنشینیم عبادت خدا را بکنیم، بلکه او انتظار دارد در کنار انجام مسائل روزمره زندگی به یاد او باشیم و تمام کارها برای رضا ی خدا باشد. اگر تمام فعالیت‌های ما برای کسب رضای خدا باشد، بهترین نوع بندگی است. مؤسسه فرهنگی بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی سعی می‌کند، این نگرش را توسعه و ترویج دهد و آستان حضرت حسین ‌بن ‌موسی ‌الکاظم(ع)، زیارتگاه شهید مدرس(ره) و بقعه خواجه‌ربیع مشهد بهترین کانون برای «زندگی به سبک بندگی خدا» باشند.

عطاران طوسی در این زمینه ادامه می‌دهد: برای این هدف سعی کردیم ضمن اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی مذهبی در بقاع متبرکه و بهره‌مندی مردم از این برنامه‌ها، مردم وقتی به بقاع متبرکه می‌آیند نه تنها به لحاظ روحی و معنوی شارژ شوند، بلکه به لحاظ مدیریتی، یک زندگی سالم، شایسته و گوارا را از خلال حضورشان در مسجد و بقاع متبرکه آموزش ببینند و مشاهده کنند و در خلال آن یک اتفاق جدید در زندگی آنان محقق شود.

در این صورت بقاع متبرکه واسطه‌ای هستند بین عبد و رب که پروردگار متعال بندگی خود را در زندگی مردم محقق ببیند و این آستان‌ها واسطه فیض و خیر شوند.

او با اشاره به اینکه در راستای شعار «زندگی به سبک بندگی» اقدام‌های خوبی از قبیل برنامه‌های نمایشگاهی و کودک و نوجوان پیش‌بینی شده است، تصریح می‌کند: در برنامه‌های اجرایی مؤسسه مانند سخنرانی‌ها، گفت‌وگوها، کلیپ‌ها و برنامه‌های تلویزیونی سعی شده زندگی به سبک بندگی آرام آرام در این بقاع متبرکه پمپاژ شود که امیدواریم طی سال‌های آینده، ما بقاع و اماکنی داشته باشیم که مردم از لحظه لحظه وجودشان در آنجا حس و حال زندگی بگیرند و یک زندگی آبرومند و گوارا را رقم بزنند. اگر ما توانستیم در بقاع متبرکه برای جوانان و نوجوانان، کودکان، بانوان و محرومان و نیازمندان کاری کنیم که به آبادانی زندگی آن‌ها کمک کند و نه تنها به لحاظ اقتصادی بلکه به لحاظ فرهنگی و زوایای مختلف، زندگی جامع و کاملی داشته باشند می‌توانیم بگوییم در اجرای این طرح موفق بوده‌ایم.

تأثیر امامزاده‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی

امامزاده‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی و پرداختن به مشکلات فرهنگی و اجتماعی خانواده‌ها و جوانان بسیار مؤثر هستند، ایجاد مراکز تربیتی و مشاوره علاوه بر ظرفیت‌های معنوی و روحانی زیارت امامزادگان سبب سلامت و تندرستی روانی جامعه اسلامی نیز می‌شود.

 آستان حضرت حسین بن ‌موسی الکاظم(ع) به عنوان پناهگاه مردم در حل مشکلات، اقدام‌های مشاوره‌ای رایگان در طول سال و مناسبت‌های ویژه با حضور استادان و کارشناسان مشاوره برجسته کشوری انجام می‌دهد.

برگزاری کلاس‌های قرآنی و هنری ویژه جوانان و نوجوانان همراه با برگزاری اردوهای فرهنگی از دیگر برنامه‌های مؤسسه مرتبط با جوانان و نوجوانان است.به گفته عطاران طوسی، در راستای شناسایی محرومان، گروه‌های جهادی در مؤسسه تشکیل شده‌اند که بتوانند در روستاها، محلات و شهرها نیازهای مردم را شناسایی و برای برطرف کردن آن‌ها اقدام کنند. همچنین در این تشکل‌های جهادی، خدمات آموزشی، مشاوره‌ای و فرهنگی در روستاهای شهر طبس، زیارتگاه شهید مدرس(ره) و بقعه خواجه‌ربیع ارائه می‌شود. سعی کردیم توسط گروه‌های جهادی به نیازهای مردم رسیدگی کنیم و به جای اینکه صرفاً با یک سبد کالا بخواهیم خدمتی یک سویه به مردم کرده باشیم، تلاش کنیم مشکلات مردم را در حوزه‌های دامداری، کشاورزی، تحصیل، ازدواج و تربیت فرزندان برطرف کنیم و بقاع متبرکه ما در آستان حضرت حسین ‌بن موسی ‌الکاظم(ع) و زیارتگاه شهید مدرس(ره)، کانون‌های حل مشکل مردم در زندگی روزمره باشند و امیدوارم به این هدف مهم دست یابیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.