مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از تولید سالانه افزون بر یک میلیون تن محصولات باغی در این استان خبر داد.

سالانه یک میلیون تن محصولات باغی در خراسان رضوی تولید می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، محمد میری دیسفانی گفت: ۳۲۰ هزار هکتار در استان خراسان رضوی زیر کشت محصولات باغی است که بخش قابل توجهی از آن به‌ خصوص محصولات گردو، هسته داران و دانه داران به‌ صورت مخلوط و سنتی می‌باشند و به همین علت از عملکرد مطلوب برخوردار نیستند.

وی افزود: باید ارقام تجاری که از تولید و بازارپسندی مطلوب برخوردار هستند در راستای افزایش بهره‌وری و کمک به اقتصاد باغداران جایگزین شوند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به تولید بیش از یک میلیون تن محصولات باغی در این استان ادامه داد: این میزان تولید به دلیل مخلوط بودن باغات و همچنین استفاده از ارقام نامناسب ایده‌آل نیست بنابراین اصلاح و احیای باغات ضروری است.

وی گفت: بهبود کمی و کیفی تولیدات باغی با اجرای طرح سرشاخه کاری و تعویض تاج درختان با هدف اصلاح رقم از مهمترین برنامه‌های سالانه در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان است.

میری افزود: در اجرای این طرح نهال‌های خشکیده و غیربارده و درختانی که از نظر عملکرد کمی و کیفی مطلوب نیستند و به شرایط نامساعد جوی حساس می‌باشند حذف و ارقام جدید که برتریهای خاص و مطلوب از قبیل بازارپسندی، مقاومت به شرایط نامساعد جوی و عملکرد بیشتر در واحد سطح دارند جایگزین می‌شوند.

وی ادامه داد: پروژه "سرشاخه کاری و تعویض تاج درختان" با مشارکت مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان در حال اجراست.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این پروژه با بهره‌گیری از اعتبارات ابلاغی معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی باهدف الگوسازی و ترویج استفاده از ارقام جدید برای افزایش کمیت و کیفیت محصول تولیدی و ارتقای مقاومت به شرایط نامساعد جوی و کاهش مصرف آب در واحد سطح در حال اجراست.

وی افزود: این طرح از ابتدای پارسال تاکنون در سطح  ۶۰۰ هکتار از باغات شهرستان‌های قوچان، مشهد، طرقبه شاندیز، نیشابور، چناران، کلات، گناباد، بردسکن، درگز، کاشمر و خلیل‌آباد، بجستان و مه‌ولات اجرا شده است.

میری ادامه داد: اجرای طرح اصلاح رقم درختان گردو، پسته، گیلاس، بادام و انگور به عنوان یکی از سیاست‌های بخش کشاورزی در راستای افزایش کیفیت این محصولات، اصلاح و تعویض تاج درختان نامرغوب با ژنوتیپ‌های برتر و پرمحصول، افزایش عملکرد و تولید محصول یکنواخت و آشنایی باغداران با روش‌های پیوند سرشاخه‌کاری درختان نامرغوب از جمله موارد آموزش یافته‌های تحقیقاتی به باغداران است.

وی گفت: طی ماههای اخیر با توجه به استقبال و رضایت تولیدکنندگان محصولات باغی تعدادی از باغداران استان با مساعد بودن شرایط آب و هوایی نسبت به اصلاح و نوسازی و تغییر رقم در باغات خود اقدام کرده‌اند که این اقدام همچنان ادامه دارد.

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: احداث باغات باید از روشهای سنتی به روش‌های نوین تغییر یابد و اصلاح و نوسازی در باغات قدیمی در راستای افزایش عملکرد و بهره‌وری از منابع موجود و همچنین بهبود وضعیت اقتصادی  در واحد سطح نیز انجام شود.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.