معاون اول رئیس جمهور گفت: مسیر تحقق دموکراسی و مهمترین اصل جمهوریت نظام است و تحقق این مهم در گرو مشارکت حداکثری است.

جهانگیری: زمان کنار گذاشتن گلایه‌هاست/ حضور مردم در انتخابات اقتدار ایران را در منطقه و جهان  بالا می‌برد

قدس آنلاین: اسحاق جهانگیری امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه تحقق این امر منوط به تعهد و التزام سیاستمدارن و دستگاه‌های مجری به قانون اساسی و نیز احساس مسوولیت مردم برای حضور همه جانبه در انتخابات است  به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری درباره انتخابات و مشارکت حداکثری اشاره کرد و افزود: در انتخابات اخیر ایشان دو بار با این تعبیر که «اگر کسی نظام و رهبری را قبول ندارد به خاطر ایران در انتخابات شرکت کنند» از موضوع مشارکت یاد کردند و این نشان دهنده جایگاه منحصر به فرد اقتدار ایران است.

وی با بیان اینکه کسی که به آینده ایران و کشور فکر می‌کند باید به اقتدار ایران هم بیاندیشد، اظهار داشت: حضور در انتخابات در بالا بردن اقتدار ایران در منطقه و بین‌الملل بسیار تاثیرگذار است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: انتظار می‌رفت شورای نگهبان در انتخابات پیش رو زمینه یک مشارکت حداکثری و رقابتی را فراهم کند که متاسفانه چنین نشد و مقام معظم رهبری درباره عدم احراز صلاحیت برخی نامزدها به خاطر برخی گزارش‌های غلط، تاکید کردند که ظلم و جفا شده است.  

وی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان باید این موضوع را جبران می‌کرد که تاکنون جبران نکرده است، گفت:  اکنون با گلایه افراد و مردم روبرو هستیم اما در این مقطع باید گلایه‌ها را کنار گذاشته و به ایران، و آینده کشور و جمهوری اسلامی فکر کنیم و برای صیانت از جمهوریت نظام و صندوق رای همه باید در انتخابات شرکت کرده و به نامزدی که فکر می‌کنیم می‌تواند در دفاع از جمهوریت نظام و حقوق حداکثری مردم و در گذار از مشکلات پیچیده‌ منطقه‌ای و بین‌المللی برنامه جامع دارد و با تشکیل تیم مناسب و دولت قوی می‌تواند کشور را از مشکلات عبور دهد، رای دهیم.  

جهانگیری  ابراز امیدواری کرد ۲۸ خرداد به یکی از روزهای خوب برای مردم ایران و به یک جشن ملی تبدیل شود.

 وی نقش رییس جمهوری را در حل مسائل داخلی و بین‌المللی بسیار تعیین کننده خواند خاطرنشان کرد: در این مقطع که در حال مذاکره با دنیا برای لغو تحریم‌ها هستیم این نقش  بسیار حائز اهمیت است.

جهانگیری همچنین به انتخابات شوراها اشاره کرد و با مهم توصیف کردن ن اظهار داشت:  بسیاری از مسئولیت‌های اداره شهر با شوراها و شهردار است. در روستاها، شوراها و دهیاران مشکلات را حل می کنند و شوراهای شهر و روستا از جایگاه مهمی برخوردار هستند.

رد صلاحیتم عجیب بود

وی در پاسخ به سوالی درباره علت ردصلاحیتش از سوی شورای نگهبان، با تاکید بر اینکه طبق تعبیر رهبری در بررسی صلاحیت‌ها ظلم  شده است؛ گفت: میزان مشارکت برای مردم بسیار مهم است اما خود باید تصمیم بگیرند.

وی افزود: من  از شورای نگهبان خواستم درباره دلایل رد صلاحیتم هرچه دارد به اطلاع عموم و من برساند و  فکر می‌کنم شورای نگهبان واقعا پاسخی برای این حرف ندارد چون هر کسی از خود اطلاعات خوبی دارد.  

معاون اول رئیس جمهور  با اشاره به اینکه برای من رد یا تایید صلاحیت مهم نبود؛ گفت: مردم می‌خواستند مسئول انتخاب کنند و حق انتخاب مردم محدود شد. کسی که در یک دوره طولانی، از حیث صلاحیت عمومی، انقلاب، جنگ و اجرایی از پایین ترین سطوح تا بالاترین سطوح حضور داشته، رد صلاحیت چنین فردی یک اتفاق بسیار عجیب بود.

 جهانگیری یادآورشد: سال ۹۶ مرا تایید کردند اما این چهار سال اخیر که مسئول مبارزه با جنگ اقتصادی بودم، تایید نشدم.
جهانگیری در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش قیمت بنزین و اظهارات یکی از سران قوا در مناظرات انتخاباتی مبنی براینکه موافق این تصمیم نبوده است، گفت: در این زمینه سران سه قوه جلسه طولانی برگزار کردند و روی این موضوع بحث شد.

وی افزود: سال ۹۸ جلسه بررسی مجدد این موضوع در کمیته با کمی تنش  همراه بود که بعد از آن من کمتر در جلسات مربوط به بنزین حضور داشتم اما در نهایت تصمیم بر افزایش قیمت گرفته شد و وقتی تصمیم گرفته شد باید به دلایلی از مقام معظم رهبری تاییدیه می‌گرفتیم که ایشان فرمودند درباره بحث فنی آن نظر ندارم و اگر روسای سه قوه آن را قبول دارند؛ من قبول می کنم.

وی ادامه داد:  آقای روحانی در جلسه سران این موضوع را مطرح کردند و هر سه نفر با آن موافقت و آن را امضا کردند و امضای ایشان هم موجود است. این مصوبه بعد از امضای سران سه قوه خدمت رهبری رفت و ایشان با اجرای آن موافقت کردند.

جهانگیری با بیان اینکه  باید بابت کاستی‌ها و مشکلات همواره باید در پیشگاه ملت عذرخواه باشیم، گفت: موضوع جنگ اقتصادی برای مردم خوب توضیح داده نشده است. جنگ اقتصادی قصد داشت اقتصاد ایران را متلاشی کند و جمهوری اسلامی را از بین ببرد در این فاصله باید توضیحاتی داده می‌شد که نشد.

 معاون اول رییس جمهوری یادآورشد: البته در فرصت‌های باقی مانده دولت در آینده این نوشته و گفته خواهد شد و ماندگار می‌شود. عده‌ای که در این جنگ فرماندهی در برابر حرکت آمریکا را بر عهده داشتند آن را به نقطه‌ای رساندند که خود آمریکا از فشار حداکثری شکست خورد و اکنون و به جای قدردانی از فرماندهان جنگ، در داخل آنها را به ناکارآمدی متهم کنند حتماً در آینده کشور مشخص خواهد شد که چه کسانی کارآمدند و چه کسانی ناکارآمد بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.