۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۷
کد خبر: 757214

تشکیل عجیب‌ترین کابینه رژیم صهیونیستی

دکتر علیرضا تقوی نیا، کارشناس مسائل منطقه

با رأی اعتماد نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی موسوم به کنست به کابینه ائتلافی جدید این رژیم به نخست‌وزیری نفتالی بنت، سرانجام طلسم ۱۲ ساله سلطه بنیامین نتانیاهو و حزب لیکود بر جایگاه نخست‌وزیری و عرصه قدرت و حکمرانی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به سر آمد. جدال بر سر ماندن یا رفتن نتانیاهو در دو سال گذشته موجب شکل‌گیری بحران سیاسی بزرگ و لاینحلی در جامعه صهیونیستی شده بود که این بحران، موجبات برگزاری چهار انتخابات زودهنگام و به تبع آن، تشکیل کابینه‌های ناپایدار را در عرصه داخلی رژیم اسرائیل ایجاد کرده بود. اما امروز دشمنان بنیامین نتانیاهو به پیروزی بزرگی دست یافتند و توانستند پس از سال‌ها مبارزه، وی را از سمت نخست‌وزیری خلع کنند. دولتی که هفته جاری در تل‌آویو تشکیل شد، در واقع یکی از نامتجانس‌ترین کابینه‌های تاریخ رژیم اسرائیل بوده که از لحاظ سیاسی، از چپ‌گراترین‌ها تا دست‌راستی ترین‌ها را در خود جای داده است. نکته خنده‌دار و عجیب دیگر ماجرا این بوده که نفتالی بنت، به عنوان رهبر حزب تندرو یمینا که هفت کرسی در کنست اسرائیل دارد، توانست تنها ۶ نماینده حزب متبوع را با خود همراه کرده و نخست‌وزیر شود. به عبارت دیگر، فردی که تنها یک بیستم پارلمان را در اختیار داشت، امروز در اسرائیل دولت تشکیل داده است؛ امری که تقریباً در دنیا بی‌سابقه است.

از طرف دیگر، یائیر لاپید رهبر حزب یش عتید که از رقبای نفتالی بنت محسوب می‌شود، با ۱۷ کرسی در پارلمان پذیرفت دو سال نخست‌وزیری را به رئیس حزب یمینا بسپارد و نوعی از خود گذشتگی نشان داد که همه این تلاش‌ها تنها برای این بود که از شر دیکتاتوری بنیامین نتانیاهو خلاص شوند.

نکته مهم دیگر هم این است گیدئون صعر، مخالف جاه‌طلبی‌های نتانیاهو که به‌تازگی از حزب لیکود جدا شد و حزب امید نوین را تشکیل داد، به عنوان وزیر دادگستری انتخاب شده است. با توجه به اختلافات گسترده او با نتانیاهو، به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای محوری صعر، به جریان انداختن دوباره پرونده فساد نخست‌وزیر سابق خواهد بود که به دنبال این اقدام، به احتمال بسیار قوی بنیامین نتانیاهو را به زندان خواهد فرستاد. از شواهد و قرائن برمی‌آید دولت جدید اسرائیل با توجه به ترکیب خاص خود نمی‌تواند راست‌گرایانه عمل کند؛ بلکه مجبور به اتخاد رویکری میانه‌ است تا بر اثر آن بتواند همراهی جامع و کاملی با جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ایالات متحده آمریکا داشته باشد. از طرفی هم با توجه به اختلافات داخلی آن‌ها، احتمال فروپاشی کابینه نیز وجود دارد. اما اگر برای بار چندم دولت رژیم اسرائیل فرو بپاشد نیز همچنان نفتالی بنت نخست‌وزیر خواهد بود و انتخابات زودهنگام برگزار می‌شود و از همین رو باید گفت فعلاً چشم‌اندازی برای بازگشت نتانیاهو به قدرت دیده نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.