همزمان با سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران و روز ملی بسیج اساتید، مسئول مجمع عالی بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خراسان رضوی گفت: ۳۱ خرداد سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران است؛ او تجمیعی از جلوه‌های شخصیتی چون جهاد، عرفان، اخلاص، علم و سیاست‌مداری بود و از این رو به عنوان یک الگوی امروزی برای استادان بسیجی مطرح است.

شهید چمران الگوی استاد بسیجی

دکتر محمدعلی رضایی کرمانی در گفت‌وگو با قدس افزود: درباره این استاد تراز اسلامی، سخن فراوان گفته شده است و اگر چه ۴۰ سال از شهادت او می‌گذرد اما نام او یادآور دوران دفاع مقدس به ویژه شکل‌گیری ستاد جنگ‌های نامنظم است. خوشبختانه کتاب‌های خوبی درباره دکتر چمران نوشته شده است که می‌توان به مجموعه کتاب‌های «نیمه پنهان ماه» اشاره کرد.

ولایت فقیه و بسیج

وی در ادامه با اشاره به این نکته که روز شهادت این بزرگمرد به عنوان روز ملی بسیج اساتید نام‌گذاری شده است، بیان کرد: از یادگاران مهم امام(ره)، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران می‌توان به دو مورد مهم که تمرکز زیادی نیز روی آن‌ها شده است و ثمرات خوبی نیز دارد، اشاره کرد؛ ابتدا ولایت فقیه که ظهور و بروز آن در قانون اساسی چندین اصل دارد و همچنین بحث بسیج و استفاده از ظرفیت مردمی که در پیشرفت کشور و آرمان‌های انقلاب نقش بسزایی دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از دهه دوم انقلاب، اقشار مختلف بسیج شکل گرفتند و در سال ۸۰ بسیج اساتید کشور توسط شورای انقلاب فرهنگی به عنوان یکی از ۲۳ قشر بسیج به دانشگاه‌های کشور و وزارت علوم ابلاغ شد و آهسته آهسته بسیج در دانشگاه‌های مختلف شکل گرفت.

این استاد بسیجی با تأکید بر آنکه استان خراسان رضوی به عنوان استان برتر با بیش از ۳هزار عضو بسیج اساتید شناخته می‌شود، اظهار کرد: این ۳هزار عضو در قالب ۱۴ کانون و در ۱۴ دانشگاه هستند که هفت کانون در هفت دانشگاه بزرگ مشهد و نیمی دیگر از این کانون‌ها در شهرستان‌ها هستند. بسیج اساتید تلفیقی از نهاد و سازمان است که ایستا نیست و دارای رویکرد انقلابی، پژوهش، آموزشی، فرهنگی و آموزشی است.

کرسی‌های نظریه‌پردازی تا کنگره ۱۸ هزار شهید

رضایی با اشاره به آنکه متأسفانه از اسفند ۹۸ با شیوع بیماری کرونا در کشور مانند سایر سازمان‌ها و ادارات برخی فعالیت‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود، گفت: بسیج اساتید نیز از این موضوع مستثنا نبوده و معاونت پژوهشی با رویکرد پژوهشی در نخستین گام

۹ کرسی نظریه‌پردازی و ترویجی در سال گذشته برگزار کرده است و همچنین در دو سال گذشته اندیشکده‌های مختلفی چون جمعیت، ژئوپلتیک، سبک زندگی و کارآفرینی شکل گرفته که زیر نظر اساتید برجسته است .

وی دیگر فعالیت بسیج اساتید استان را کنگره ۱۸ هزار شهید خراسان رضوی اعلام و بیان کرد: دبیری این کنگره بر عهده رئیس بسیج اساتید استان است و این کنگره به صورت ملی برگزار می‌شود.

رضایی برنامه میز مشاوره و انتخاب رشته کنکور را از دیگر فعالیت‌های این مجمع اعلام و افزود: چهار سال است که در مساجد مختلف با حضور متخصصان در بحث انتخاب رشته دانش‌آموزان و راهنمایی آن‌ها به صورت گسترده میز مشاوره برگزار می‌شود که بسیار مفید واقع شده و از سرگردانی خانواده‌ها و پرداخت هزینه‌های هنگفت برای انتخاب رشته دانشگاهی برای فرزندانشان جلوگیری می‌شود و این مشاوره‌ها به صورت رایگان است .

دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به دیگر طرح‌های این مجمع که به صورت کارگروه فعال پیوست‌نگاری فرهنگی فعال است، اظهار کرد: عده‌ای از استادان متخصص، نشست‌ها و جلسه‌های گوناگون در زمینه‌های مختلف برگزار می‌کنند که می‌توان به عفاف‌گرایی و تربیت جنسی اشاره کرد که در ۲۸ جلسه و نشست برگزار شد. برگزاری جلسات مختلف آموزشی، حلقه صالحین، سواد رسانه‌ای، روابط عمومی و... از دیگر برنامه‌های مجمع است .

طرح استادمسجد

این استاد دانشگاه از طرح‌های دیگری که از سال ۹۷ آغاز شده، به راه‌اندازی طرح «استادمسجد» اشاره و تصریح کرد: بین بسیج اساتید استان و مرکز رسیدگی به امور مساجد تفاهم‌نامه‌ای امضا شد و در این طرح هر استاد بسیجی در محل سکونت خود به شعاع هزار متر، برای نماز به مسجد می‌رود و در آنجا فعالیت خواهد داشت که این فعالیت در ۳۰ محور می‌تواند انجام شود که حداقل آن حضور در نماز است و در صورت نیاز مسجد از طریق پایگاه مستقر در آن می‌تواند از تخصص استاد بسیجی بهره‌مند شود اگرچه متأسفانه به دلیل کرونا این طرح کامل اجرا نشده است.

وی افزود: یکی از رویکردهای خوب سازمان، بحث جبهه مقاومت دانشگاهیان با عنوان ترویج‌کنندگان مکتب شهید سلیمانی است که از بهمن ۹۸ با شهادت این بزرگمرد شکل گرفت که کارگروه شبکه جبهه فعالان مقاومت نام دارد و سند جبهه مقاومت دانشگاهیان تدوین و توسط سه نهاد بزرگ کشوری مانند نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور، سازمان اساتید استان و سازمان اساتید دانشجویی کشور به صورت تفاهم‌نامه‌ای به تصویب رسید که سال گذشته نخستین کنگره شهید سلیمانی برگزار شد.

کمک‌های مؤمنانه

وی در ادامه با اشاره به شیوع کرونا و شکل‌گیری کمک‌های مؤمنانه و همدلی نیز توضیح داد: بسیج اساتید نیز در بحث کمک‌های مؤمنانه از ابتدای کرونا ورود پیدا کرد و ۳هزار عضو این بسیج به صورت

آتش به اختیار و خودجوش در محلات خود این فعالیت‌ها را انجام دادند. برای مثال یکی از استادان شاخصمان به صورت خودجوش هزینه خریداری و ذبح ۶۰ رأس گوسفند را فراهم و توزیع گوشت را بین نیازمندان انجام داده است .

همچنین در برخی مواقع استادان با اعلام کسر حقوق با همکاری حسابداری دانشگاه این همدلی را ادامه داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.