رحمان سعادت گفت: اقتصاد ایران تاب آوری خود را از دست داده چون دولت نتوانسته سیستم اقتصادی را بازیابی کند و ایراداتی را که در سیستم اقتصادی ایجاد شده بهبود ببخشد و به شرایط عادی بازگرداند.

فقر اقتصادی رابطه تنگاتنگی با کاهش تاب آوری اقتصادی دارد/ زیر ساخت‌های اقتصاد ایران دچار فرسودگی‌ شده‌است

رحمان سعادت اقتصادددان و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در گفت‌وگو با قدس آنلاین دلایل کاهش تاب آوری اقتصادی ایران و سقوط ایران در میان کشورهایی با مقاومت بالای اقتصادی گفت: این عدد و آمارها رقم خوبی برای اقتصاد ایران نیست، وقتی ما از بین ۱۳۰ کشور دنیا در رده ۱۲۸ تاب‌آوری قرار گرفته‌ایم و تاب آوری اقتصاد ایران حتی از ضعیف ترین کشورهای دنیا مثل چاد، اتیوپی و لبنان هم کمتر است یعنی اقتصاد کشور به خوبی مدیریت نشده که اینچنین تاب آوری خود را از دست داده است.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: کاهش تاب آوری اقتصادی به معنی بالا رفتن آمار فقر و فقیرترش دن مردم است. جای تاسف دارد از لحاظ تاب آوری و ضعف اقتصادی هم رده فقیرترین کشورهای دنیا قرار گرفته‌ایم که این موضوع حتماً در دولت آینده باید مورد بررسی همه جانبه قرار بگیرد، دلایل آن مشخص و راهکارهای اجرایی برای ارتقای تاب آوری اقتصاد ایران اندیشیده و در دستور کار قرار بگیرد.

رحمان سعادت عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان و استاد اقتصاد درباره تاب آوری اقتصادی و چگونگی شرایطی که اقتصاد را به این وضعیت می‌اندازد گفت: تاب آوری اقتصادی به موضوع وموقعیتی گفته می شود که اقتصاد کشورها وقتی بر حسب شرایط در مقاطعی دچار اشکالاتی می‌شوند، این اشکالات با مدیریت درست رفع شود و مدیریت و رشد اقتصادی به شرایط قابل قبول برگردد، وقتی این شرایط حاصل شود حاوی چنین پیامی است که سیستم اقتصادی کار خود را به درستی انجام می‌دهد بنابراین خللی در کار رشد و توسعه اقتصادی ایجاد نمی‌شود.

وی دلیل عدم تاب آوری اقتصاد ایران را اینگونه توضیح داد: به این دلیل اقتصاد ایران تاب آوری خود را از دست داده چون دولت نتوانسته سیستم اقتصادی را بازیابی کند، یعنی دولت نتوانسته ایراداتی را که در سیستم اقتصادی ایجاد شده، بهبود ببخشد و به شرایط عادی بازگرداند. 

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی عوامل تأثیر گذار درعدم تاب آوری اقتصاد ایران را توضیح داد و گفت: واقعیت این است که در ده سال گذشته تحریم‌های ظالمانه و شدید آمریکا و در کنار آن سیاست‌گذاری های غلط دولت باعث شده بسیاری از زیرساخت‌های اقتصادی دچار مشکل شود و  بازارهای ما، عرصه تولید و کسب و کار با اشکالات جدی رو به رو شوند. از سوی دیگر سوء مدیریت نیز در این موضوع تاثیرگذار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان دراین باره تصریح کرد: در صد سال گذشته تاکنون که بسترهای اقتصاد ایران شکل گرفته، این زیر ساخت ها نوسازی نشده لذا ما در شرایطی اقتصاد کشور را مدیریت می‌کنیم که زیر ساخت‌های آن دچار فرسودگی‌های زیادی شده‌اند و به صورت مبرم نیازمند بازسازی و مدیریت متفاوت و مطلوبی هستند.

رحمان سعادت دراین باره خاطر نشان کرد: اگر در زیر ساخت‌های اقتصادی کشور بازآفرینی صورت داده شود تاب آوری اقتصاد را افزایش می‌دهد و می تواند مسیر رسیدن اقتصاد ایران را به رشد و شکوفایی هموار کند. البته این موضوع منوط به چند موضوع است از جمله اینکه در حوزه بین‌الملل تنش ها از بین برود تا فضای بین الملل پذیرای ورود ایران به عرصه‌های اقتصادی باشد، ضمن اینکه لازم است تا فضا را برای بهبود کسب و کار آماده کنیم ودر داخل نیز با حذف سوء مدیریت‌ها، بهره‌وری پایین و فساد اقتصادی بتوانیم کشور را از ضعف کنونی اقتصاد به سمت قدرت و قوت اقتصادی هدایت کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.