نتایج تحقیقات نشان داد مصرف میان وعده های نشاسته ای حاوی سیب زمینی یا سایر نشاسته ها بعد از هر وعده غذایی حداقل ۵۰٪ خطر مرگ و میر و ۴۴-۵۷٪ خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی را افزایش می دهد.

میان وعده های نشاسته ای خطر بیماری قلبی را افزایش می دهند

به گزارش قدس آنلاین، خبرگزاری مهر به نقل از ساینس دیلی نوشت:

این تحقیقات نشان داد خوردن میوه، سبزیجات یا لبنیات در وعده‌های غذایی مشخص با کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان یا هر علتی همراه است.

به گفته محققان، خوردن میوه به همراه ناهار، سبزیجات هنگام شام و یک میان وعده لبنی در عصر با کاهش خطر مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از تمام علل مرتبط است.

محققان عنوان می‌کنند داشتن یک ناهار غربی که معمولاً حاوی مقدار زیادی غلات تصفیه شده، پنیر و گوشت پخته شده است با افزایش خطر ابتلاء به بیماری قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از آن همراه است.

«یینگ لی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه پزشکی هاربین چین، در این باره می‌گوید: «مردم به طور فزاینده ای در مورد آنچه می‌خورند و همچنین هنگام خوردن غذا نگران هستند. تیم ما به دنبال درک بهتر اثرات غذاهای مختلف هنگام مصرف در وعده‌های غذایی معین است.»

تیم تحقیق، نتایج ۲۱,۵۰۳ شرکت کننده در نظرسنجی ملی بررسی سلامت و تغذیه را از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ در ایالات متحده برای ارزیابی الگوهای رژیم غذایی در تمام وعده‌های غذایی تجزیه و تحلیل کردند.

برای تعیین نتایج، محققان از داده‌های مرکز ملی پیشگیری و کنترل بیماری در ایالات متحده در مورد شاخص ملی مرگ برای شرکت کنندگان که به علت بیماری قلبی عروقی، سرطان یا هر علتی تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۵ فوت کرده بودند، استفاده کردند.

محققان با تجزیه و تحلیل نوع غذا در وعده‌های مختلف غذایی، الگوی غذایی شرکت کنندگان را دسته بندی کردند. برای وعده‌های اصلی غذایی، سه الگوی غذایی اصلی برای وعده صبحگاهی مشخص شد: صبحانه غربی، صبحانه نشاسته‌ای و صبحانه میوه‌ای. ناهار غربی، ناهار سبزیجات و ناهار میوه به عنوان الگوهای اصلی رژیم غذایی برای وعده غذایی در اواسط روز مشخص شدند. شام غربی، شام سبزیجات و شام میوه به عنوان الگوهای اصلی رژیم غذایی برای عصرانه مشخص شد.

برای میان وعده‌ها، میان وعده‌های دانه‌ای، میان وعده‌های نشاسته‌ای، میان وعده‌های میوه‌ای و میان وعده‌های لبنی به عنوان الگوهای اصلی میان وعده در بین وعده‌های غذایی مشخص شدند.

محققان خاطرنشان کردند که الگوی غذایی غربی حاوی نسبت بالاتری از چربی و پروتئین است که مشابه بسیاری از وعده‌های غذایی آمریکای شمالی است.

شرکت کنندگان در گروه ناهار غربی، بیشترین مصرف غلات تصفیه شده، چربی‌های جامد، پنیر، قندهای افزودنی و گوشت پخته شده را داشتند. شرکت کنندگان در گروه ناهار مبتنی بر میوه بیشترین وعده غلات، میوه‌ها، ماست و آجیل را مصرف کردند. شرکت کنندگان در گروه شام مبتنی بر سبزیجات بیشترین وعده سبزیجات سبز تیره، سبزیجات قرمز و نارنجی، گوجه فرنگی، سایر سبزیجات و حبوبات را مصرف کردند. شرکت کنندگانی که میان وعده‌های نشاسته‌ای مصرف می‌کردند بیشترین وعده سیب زمینی سفید را مصرف داشتند.

یافته‌ها نشان داد:

• خوردن یک ناهار غربی (معمولاً حاوی غلات تصفیه شده، پنیر، گوشت پخته شده) با افزایش ۴۴ درصدی خطر مرگ بیماری قلبی عروقی همراه بود.

• خوردن یک ناهار مبتنی بر میوه با ۳۴٪ کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی همراه بود.

• خوردن یک شام مبتنی بر سبزیجات به ترتیب با کاهش ۲۳٪ و ۳۱٪ مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی و مرگ و میر به هر دلیل همراه بود.

• مصرف میان وعده‌ای حاوی نشاسته زیاد پس از هر وعده غذایی با ۵۰-۵۲٪ افزایش خطر مرگ و میر ناشی از تمام علل و ۴۴-۵۷٪ افزایش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی عروقی همراه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.