سیدابوالفتح دعوتی از نفوذ مدرسان مبارز حوزه در سیستم آموزش و پرورش شاهنشاهی سخن گفت که توانستند کتاب‌های درسی دینی را تألیف کنند.

شاهکار شهید بهشتی در تألیف کتب درسی دینی/ ساواک نتوانست همه نسخه‌ها را جمع‌آوری کند

به گزارش قدس آنلاین، هفتم تیرماه سالروز بمب‌گذاری و انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی و یارانش توسط منافقان است. شهید بهشتی در طول عمر خود فعالیت‌های مهم و اثرگذاری داشت. در مصاحبه‌ای که با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفتح دعوتی محقق و مترجم قرآن داشتیم به یکی از شاهکارهای شهید بهشتی و تعدادی از همراهانش در تألیف کتاب‌های درسی پرداخته شده که در ذیل آمده است.

در اوایل دهه ۴۰ مردم نسبت به اقدامات رژیم شاهنشاهی اعتراض‌ها و واکنش‌های شدیدی داشتند و شاه نیز تأکید داشت که تغییر اوضاع در حوزه‌های مختلف با شیب ملایم انجام شود تا مردم و علما متوجه نشوند. در آن سال‌ها یکی از اقدامات آن‌ها این بود که برای نوجوانان کار ویژه‌ای انجام دهند، بنابراین دوره راهنمایی را به مقاطع تحصیلی اضافه کردند تا بتوانند با تمرکز بیشتری بر افکار، اندیشه و عقاید آن‌ها کار کنند. از این رو برآمدند تا محتوای کتاب‌ها را نیز تغییر دهند.

شهید بهشتی که فرد بسیار باهوش و آگاهی بود در مقابل این اقدام، به همراه تعدادی از مدرسان مبارز حوزه از جمله حائری تهرانی، علی گلزاده غفوری، سیدرضا برقعی، محمدجواد باهنر و ... سعی کردند با هوشمندی نگارش کتب درسی تعلیمات دینی را به عهده بگیرند زیرا کتاب‌های تعلیمات دینی پیش از آن زمان، بسیار خشک و غیرکاربردی بود. در میان چهره‌های یادشده، شهید مطهری هم دیده می‌شد که به تألیف کتاب مشغول بود.

مرحوم سیدرضا برقعی نقاط ضعف و قوت حوزه فرهنگ و آموزش را می‌دانست و فرد مطلع و بسیار جسوری بود. از این رو از نفوذ مرحوم برقعی در دستگاه فرهنگی استفاده کردند و امتیازی را برای تألیف کتاب‌های درسی دینی گرفتند. شهید باهنر مشاور مدیرکل آموزش و پرورش شد و با وجود شرایط سخت آن زمان، در نهایت کتاب‌های تعلیمات دینی تألیف و چاپ شد. به طوری که بسیاری از معلمان و مدرسان حتی در زندان هم این کتاب‌ها را تدریس می‌کردند.

ما از نحوه و روند چاپ مطلع نبودیم، اما چاپ‌های بسیاری از آن‌ها منتشر شد. ساواک بسیار دیر به اثرگذاری این کتاب‌های پی برد. یعنی به ساواک گزارش شده بود که این کتاب‌ها پر از آموزه‌های انقلابی و دینی است. از این رو یک کارشناس فرهنگی گذاشتند تا کتاب‌های تعلیمات دینی را بررسی و نکات منفی آن‌ها را حذف کند، اما دیگر کار از دستشان خارج شده بود و نمی‌توانستند همه نسخه‌ها را جمع‌آوری کنند.

من در آن زمان که شهید باهنر در آموزش و پرورش خدمت می‌کرد، در دوره‌های تربیت معلم شرکت می‌کردم و آقای باهنر تدریس می‌کرد. بحث‌های سیاسی مطرح نبود و بحث‌های قرآنی می‌شد که البته جهت‌دار بود. من آن زمان بسیار جوان بودم و شاگردی می‌کردم.

همه فعالیت‌های فرهنگی و تألیف کتاب‌های دینی به صورت مخفی انجام می‌شد. شاخه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی مربوط به تألیف کتب کمک درسی بود که به همراه آقایان بی آزار شیرازی و دکتر قائمی اقدام به تألیف این کتاب‌ها کردیم و در این راستا کتاب‌های متعددی منتشر شد و بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت. در این کتاب‌ها از روایات دینی و احادیث هم استفاده شده بود، یعنی ما از هر فرصتی برای بیان مسائل دینی حتی در مطالب محیط زیست هم استفاده می‌کردیم.

منبع: ایکنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.