در سال‌های اخیر صندوق ذخیره فرهنگیان با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است، چنان‌که سال ۱۳۹۶ نام این صندوق به واسطه ماجرای اختلاس به سر زبان‌ها افتاد؛ مراحل تحقیق و بررسی اختلاس انجام شده از این صندوق در نیمه‌های سال ۹۸ به پایان رسید و پرونده جهت پیگیری تحویل قوه قضائیه شد.

مشکلات معیشتی فرهنگیان برعهده دولت است نه صندوق

تا به امروز بسیاری از افراد مرتبط و متخلفان در دادگاه پاسخگو بودند و تعداد زیادی از آنان هم در زندان به سر می‌برند. گذشته از بحث اختلاس بعضاً انتقاداتی به مؤسسه وارد شده است؛ انتقاداتی که می‌توان آن‌ها را در دو حوزه ماهیتی و عملکردی طبقه‌بندی کرد. برخی سرمایه‌گذاری دولت و حضور وزیر آموزش پرورش را دال بر نیمه دولتی بودن مؤسسه می‌دانند و برخی دیگر خواستار ایفای نقش این صندوق در دوران خدمت و اشتغال به کار و ارائه خدمات رفاهی به فرهنگیان هستند. قدس برای پاسخ به این ابهام‌ها گفت‌وگویی را با «فرهاد رنجبران» مدیر عامل هلدینگ تدبیرگران اطلس،  تابعه  صندوق ذخیره فرهنگیان و مدیر حوزه ریاست این صندوق ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانید.

چه شد که مؤسسه به فکر ایجاد تغییرات در اساسنامه افتاد؟ ورود مجلس به این موضوع تا چه میزان مؤثر بود؟ این تغییرات شامل چه مباحثی می شوند؟

سوددهی فوق العاده مؤسسه و توقعاتی که برخی اعضای محترم فرهنگی برای دریافت خدمات حین خدمت داشتند، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را ترغیب کرده روی ماهیت مؤسسه صحبتی داشته باشند و اساسنامه ما را برای تصویب به مجلس ببرند و مواردی را به آن اضافه کنند و شاید بعضاً دست ما را هم برای دادن خدمات بیشتر و حین خدمت باز کنند، اما به هر نیتی بود سبب شد ما اساسنامه را بازنگری کنیم.

البته باید تأکید کنم به طور روتین در صندوق ذخیره فرهنگیان مشغول تغییر اساسنامه بودیم. در سنوات گذشته بعضاً موفق نشدند ارزش دارایی‌ها را احصا و به دست صاحبان واقعی برسانند.

در حال حاضر ما در مؤسسه با یک ارزش دفتری دارایی‌ها مواجه هستیم و یک ارزش واقعی دارایی ها؛ نزدیک به یک و نیم تا دو سال است که مؤسسه به جد روی این مسئله کار می‌کند که ارزش واقعی احصا و ارزش دارایی به دست صاحبان سهام برسد. به همین دلیل ما خودمان هم به دنبال تغییر اساسنامه بوده‌ایم، این ما را به وادی تغییر اساسنامه کشانده بود، اما با نیتی که خدمتتان گفته شد.

با ورود مجلس به مسئله سرعتمان را بالا بردیم. ما منتظر بودیم طرحمان نهایی شود و تمام ابعاد روشن شود و اساسنامه را منطبق با آن تغییر دهیم.

کارگروه تغییر اساسنامه با این فلسفه تشکیل شده است. منتها نکته خیلی مهم این است که صندوق در قالب چهار هلدینگ اداره می‌شود و دارایی‌های فراوانی دارد که بسیاری از دارایی‌های ما در قالب سود حسابداری شناسایی نشده اند، اما واقعیت این است که مالکیت آن‌ها متعلق به اعضاست. برای اینکه بتوانیم این‌ها را به صاحبان واقعی برسانیم، مؤسسه را در قالب چهار هلدینگ در برنامه راهبردی سازمان دهی کرده است  که این چهار هلدینگ در آستانه ورود به بورس قرار دارند که دو تا از این هلدینگ‌ها پذیرش ورود به بورس را هم دریافت کرده اند.

با ورود ما به بورس ارزش دارایی‌های ما به نرخ روز مشخص خواهند شد و برنامه مؤسسه این است که صندوق‌هایی در بورس تشکیل ‌شود و دارایی‌ها در این صندوق‌ها قرار گیرند و یونیت های آن در اختیار صاحبان سهام  گذاشته شود و اعضا ارزش واقعی دارایی هایشان را خواهند چشید.

خوشبختانه با نظر شخص وزیر و تأکید ایشان بر واگذاری ارزش افزوده و رساندن ارزش دارایی‌ها به اعضا با همین رویکرد تعاریفی که نیاز به اصلاح داشتند انجام شده و منتظر تصویب هیئت امنا هستیم.

به نظرتان اقدامات مؤسسه در راستای تغییر اساسنامه و ورود به بورس در بازه زمانی باقیمانده از دولت فعلی تحقق خواهد یافت؟برخی نگرانی‌ها در رابطه با تغییر دولت و ابتر ماندن تصمیمات هیئت مدیره فعلی در رابطه با تغییر اساسنامه وجود دارد.

اینکه آیا این اصلاح اساسنامه و ورود به بورس به دولت فعلی خواهد رسید  یا نه، یکی از مطالبات اعضای ما نیز هست؛ چون برخی نگرانی‌ها از تغییرات احتمالی مسئولان وجود دارد.

در حال حاضر به دلیل شرایطی که بر بورس کشور حاکم است، ما در آنجا با سرعت پیش نمی‌رویم. خود آقای وزیرآموزش و پرورش  با وزیر اقتصاد و مسئولان بورس جلسات مکرری را انجام داده اند. عجله و اهتمام ما برای تصویب اصلاحات اساسنامه و ورود به بورس استوار شده است. در عین حالی که اصلاحات اساسنامه تقریباً نهایی شده  است و روز یکشنبه هفته آتی آخرین جلسه ما خواهد بود.

با توجه به اینکه منافع یک میلیون و ۵۰۰ هزار فرهنگی، ۸۰۰ هزار بازنشسته و ۷۵۰ هزار عضو فعلی در میان است و با توجه به ارزشمند بودن کار، نظر مثبت وزارت آموزش و پرورش و مجلس و استقبال همه کشور از رسیدن دارایی های واقعی به اعضا،  به نظر می‌رسد کار تغییر اساسنامه غیر قابل برگشت باشد، البته شاید نیاز به  اصلاحات مجددی هم وجود داشته باشد، اما قطعاً  کار غیر قابل برگشت است؛ یعنی حتی اگر تغییراتی در هیئت مدیره مؤسسه هم صورت بگیرد، تیم بعدی نیز قطعاً این برنامه ریزی را پیگیری خواهد کرد. اگر این کار در دولت فعلی هم تکمیل نشود، من این اطمینان خاطر را می دهم که این اقدامات قابل برگشت نخواهد بود.

البته این را هم باید بگوییم که قطعاً ورود  چهار هلدینگ به بورس در بازه زمانی که از عمر این دولت باقی مانده است، محقق نخواهد نشد.اما همان طور که تأکید شد، اهتمام همکاران بر این است که هلدینگ به هلدینگ برای افراد سهم تعیین شود. این کار آن‌قدر ارزشمند است و مقدمات و زیرساخت های آن آماده است که اگر در مؤسسه هم تغییر و تحولی رخ دهد، تیم بعدی نیز آن را دنبال خواهد کرد.

به لطف اطلاع رسانی و حضور رسانه ها، اطلاعات همکاران ما به حدی بالاست که قطعاً مطالبه حق و حقوق واقعی خودشان را خواهند داشت و مسئولان هم بعید است بخواهند مخالفتی با رساندن حق و حقوق به صاحبان آن‌ها داشته باشند. بنابراین این نگرانی از دید شخص من وجود ندارد، ممکن است وقفه  کوتاه زمانی در روند کار به دلیل تغییر و تحولات ایجاد شود، اما قطعاً مشکلی ایجاد نخواهد شد.

انتقاداتی که به سیستم مدیریتی صندوق می شود این است که گفته می‌شود مدیران چون مدیر اقتصادی هستند، از خواسته‌های فرهنگیان با خبر نیستند و تصمیماتشان تصمیمات صرفاً اقتصادی است ؛ این انتقاد را تا چه حد وارد می‌دانید؟

سوددهی صندوق در سال ۹۵ ، ۲۴۰ میلیارد تومان بوده است ؛ این سوددهی در سال ۹۶ ، ۲۸۰ میلیارد، در سال ۹۷، ۶۲۰ میلیارد ، در سال ۹۸ ،هزارو۱۰۰ میلیارد و در سال ۹۹ که سال مالی ما ۳۱/۶ بوده به ۳هزارو۵۰۰ میلیارد تومان رسیده و هدف گذاری امسال ما برای پایان شهریور بالای ۵ هزار میلیارد تومان است.

طبق قانون تجارت اینجا یک مؤسسه اقتصادی است و مهم‌ترین مأموریت مؤسسه اقتصادی کسب سود است، ما برای سهامداران واقعی و صاحبان دارایی باید تولید ثروت کنیم و این تولید ثروت توسط مدیران اقتصادی صورت می‌گیرد. البته اگر بشود مدیران اقتصادی را با مدیران فرهنگی لینک کرد، خیلی خوب است، اما اینجا یک بنگاه اقتصادی بسیار بزرگ است و قطعاً کسانی که به این قواعد و اصول آشنا هستند، باید در اینجا کار کنند و این حسن بزرگ این مؤسسه است.

 اینکه ما نیازهای فرهنگیان را شناسایی نکردیم و روی این نیازها کار نکردیم، این‌طور نیست، ما می‌دانیم که خواسته همکاران ما این است که در دوران اشتغال و حین خدمت از خدمات برخوردار شوند و نمود فعالیت‌های صندوق را در زندگی ببینند، اما این اشتباه را نکنیم .

ما اهدافمان را بر اساس اهداف قانونی که ترسیم شده است، دنبال می‌کنیم اما نباید رسالت مشکلات معیشتی فرهنگیان را که برعهده دولت است، به خاطر اینکه خودشان جمع شده‌اند و یک مؤسسه خصوصی ایجاد کرده اند به دوش خودشان بگذاریم.  اینکه رسالت مطالبه حقوق معیشتی فرهنگیان را بیندازند روی دوش خود فرهنگیان درست نیست.اینکه برخی تصور می‌کنند صندوق ذخیره فرهنگیان یک مؤسسه دولتی است که باید پاسخگوی مطالبات معیشتی  معلمان باشد، بخشی ناشی از ضعف اطلاع رسانی است.

 ما البته در کشوری زندگی می‌کنیم که همه همراه با نظام هستیم؛ ما هم به عنوان یک بنگاه اقتصادی وظیفه داریم در این کار کمک کنیم، اما حواسمان باشد پرداخت مطالبات حقوقی و معیشتی فرهنگیان را به دارایی و کار خصوصی خودشان ارجاع ندهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.