با اینکه آلودگی هوا در ماه‌های سرد سال بیشتر خودنمایی می‌کند تا جایی که حتی بحث به تعطیلی مراکز آموزشی، بیرون نیامدن سالخوردگان، کودکان و افراد در معرض خطر می‌کشد اما شرایط هوایی این روزهای مشهد آلوده‌تر از همیشه و در بسیاری از ایستگاه‌های سنجش آلاینده درصد بالایی از آلایندگی را نشان می‌دهد.

 کاهش بارندگی و کرونا؛ متهمان جدید آلودگی هوا

اگر در روزهای اخیر بیرون شهر مشهد بودید هنگام نزدیک شدن به شهر غباری سنگین از آلودگی  را روی شهر مشهد مشاهده کرده‌اید. آلودگی و غباری که ارمغانش برای مردم این شهر جز بیماری چیز دیگری نیست.

ظهور عوامل تازه

 مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری‌مشهد در مورد آلودگی این روزهای هوای شهر به قدس گفت: علاوه بر منابع آلاینده همیشگی مانند واحدهای صنعتی و تعداد زیاد خودروها که در کلانشهرها وجود دارند، یکی، دو عامل دیگر امسال در آلودگی هوای این شهر تأثیر گذاشته و سبب شده این روزها درصد آلایندگی هوا در مشهد بالا رود.

محمد پذیرا ادامه داد: در کنار مسئله شیوع کرونا که سبب شده درصد بیشتری از مردم به جای استفاده از وسایل نقلیه عمومی از خودرو شخصی استفاده کنند، کاهش بارندگی‌ها که چیزی حدود ۶۰درصد بوده سبب شده رطوبت هوا کاهش قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کند.

وی در تشریح بیشتر موضوع ادامه داد : پیامد مستقیم کاهش بارندگی، عدم‌رویش پوشش‌گیاهی است، در نتیجه با کم شدن پوشش‌گیاهی با وزش حداقلی باد شاهد ایجاد

گرد وغبار هستیم و در نتیجه ریزگردهای ناشی از این گرد و غبار به آلودگی‌های همیشگی اضافه شده و شرایط هوایی را خراب‌تر می‌کند.

وی اظهار کرد: با سخت‌تر شدن شرایط اقتصادی مردم به استفاده از خودروهای قدیمی و اسقاطی که پیشتر از آن‌ها کمتر استفاده می‌کردند، روی آورده‌اند، ضمن اینکه جایگزین کردن خودروهای اسقاطی هم به نسبت گذشته خیلی کم شده است. مردم تمایلی ندارند خودرو قدیمی و فرسوده خود را برای اسقاط با قیمت مثلاً ۱۰میلیون تومان تحویل بدهند در صورتی که مشابه همان را از بازار بخواهند تهیه کنند باید چند برابر این مبلغ پول بدهند؛بنابراین در شرایط موجود هم تعداد خودروها در شهر افزوده شده و بیشتر شاهد خودروهای تک‌سرنشین هستیم و هم اینکه تعداد خودروهای آلاینده به نسبت گذشته بیشتر است.

تشدید برخورد‌ها

مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری مشهد در خصوص راه‌اندازی اکیپ‌های پایش خودروهای آلاینده سطح شهر مشهد نیز گفت: اکیپ‌های پایش از سال گذشته در سطح شهر مشهد فعال شدند که خودروهای دودزا را رصد و پایش می‌کنند. این اکیپ‌ها در سال ۹۹ برای بیش از ۴۱هزارخودرو اخطاریه صادر کردند تا مالکین آن‌ها برای رفع نقص خودروهایشان اقدام کنند.

پذیرا اظهار کرد: بررسی آمارها نشان می‌دهد با افزایش تعداد این قبیل خودروها در شهر تعداد موارد اعمال قانون شده نیز افزایش داشته است؛ چرا که در بهار سال ۹۹ در مجموع ۸۰۰ خودرو دودزا و آلاینده اعمال قانون شدند که در بهار امسال با رشدی حدود ۶برابری به  ۵هزارو۲۰۰خودرو رسید.

نکته تأمل‌برانگیز این است که متأسفانه بیش از ۲هزار و ۴۰۰مورد مربوط به خودروهای بدون معاینه فنی و حدود ۲هزار و ۸۰۰مورد مربوط به خودروهای دودزا بوده است که در واقع نشان کم‌توجهی برخی از دارندگان خودرو به مقوله آلودگی هواست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.