اولین حکم تخریب شهرک ویلایی اساطیر سال ۹۰ صادر شد، همان زمان که هنوز لقب باستی‌هیلز مشهد را نداشت اما از سوی دادگاه تجدید نظر تبرئه شد و حالا بعد از گذشت ۱۰ سال و قول قطعی مقامات قضایی برای تخریب این مجموعه پر از تخلف، انگار تاریخ میل به تکرار دارد!

تاریخ تکرار می‌شود؛ اولین حکم تخریب باستی‌هیلز مشهد ۱۰ سال قبل صادر و نقض شد

به گزارش قدس آنلاین، روزهای گرم تابستان ۹۸ بود که خبر تغییر کاربری غیرقانونی یک مجموعه ویلایی لاکچری در مسیر بلوار شاهنامه مشهد که به نام «شهرک اساطیر» معروف است و خبرنگارها آن را با عنوان «باستی‌هیلز مشهد» می‌شناسند، سروصدای زیادی در این شهر برپا کرد.

بررسی‌های بیشتر خبرنگاران مشخص کرد که یک پرونده مربوط به دریافت رشوه در رابطه با مدیران بالادست جهاد کشاورزی مشهد هم مربوط به ویلا سازی‌های این شهرک است و شاید همین موضوع باعث حساسیت‌های بیشتر نسبت به این قضیه شد.

ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها نیز به‌صراحت بیان می‌کند که هرگونه تغییر کاربری در قالب ایجاد بنا، برداشت یا افزایش شن و ماسه و سایر اقداماتی که بنا به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی تغییر کاربری محسوب می‌شود، چنانچه به‌طور غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع تبصره یک ماده یک این قانون صورت پذیرد، جرم بوده و مأموران جهاد کشاورزی محل مکلف هستند، نسبت به توقف عملیات اقدام و مراتب را به اداره متبوع جهت انعکاس به مراجع قضایی اعلام کنند.

۵ تیر ۹۹؛ دستگاه قضایی: تصمیم برای تخریب باستی هیلز جدی است

اهمیت این موضوع تا جایی پیش رفت که پنجم تیرماه سال گذشته، غلامعلی صادقی رئیس‌کل دادگستری خراسان‌ رضوی با اشاره به وضعیت پرونده معروف به باستی هیلز مشهد که دادگاه رأی بر تخریب ۱۸ قطعه آن داده بود، تأکید کرده بود: این رأی اجرا خواهد شد، در این مسیر تصمیم ما جدی اســت که حکم صادرشده اجرا شود.

او ادامه داده بود: اگــر مراحل رسـیدگی به پرونده کمی طولانی شود مطمئن باشید رأی تخریب بناهای تغییر کاربری داده‌شده، اجرا خواهد شد.

۹ تیر ۱۴۰۰؛ دستگاه قضایی: رأی دادگاه در پرونده باستی‌هیلز نقض شد

رئیس دادگاه‌های انقلاب مشهد اما روز گذشته به خبرنگاران گفت: بر اساس اعتراض متهمان شهرک سروستان معروف به "باستی هیلز" مشهد، دادگاه تجدیدنظر پس از بررسی پرونده و بر اساس مجوزهای قانونی که درگذشته صادرشده بود، دستور ابطال رأی دادگاه را در این پرونده صادر کرد.

قاضی باخدا افزود: رأی دادگاه مبنی بر تخریب ۱۸ قطعه باغ ویلای مورد تغییر کاربری قرارگرفته از پرونده معروف به باستی هیلز مشهد، با اعتراض متهمان مواجه شد که دادگاه تجدیدنظر اعلام کرد، با توجه به مجوزهایی که درگذشته از سوی برخی مراجع استانی صادرشده است دستور تخریب وجاهت قانونی لازم را ندارد.

وی ادامه داد: دادگاه تجدیدنظر معتقد است تا زمانی که مجوزهای قبلی باطل نشوند، طرف‌های حاضر در این پرونده محکوم نمی‌شوند و از این حیث رأی دادگاه در این پرونده نقض شد.

چرا باستی هیلز تخریب نمی‌شود؟

جلیل یاوری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، در خصوص پرونده معروف به ساخت‌وسازهای غیرمجاز موسوم به باستی هیلز بیان کرد: مهم‌ترین اتفاقی که در این پروژه اتفاق افتاده است و جای تأمل و بررسی دارد، تغییر کاربری‌های غیرمجازی است که در آنجا انجام‌شده است.

دبیر کمیته صیانت از حریم شهر مشهد توضیح داد:  شهرداری به جهت موافقت‌هایی که در دوره‌ای جهاد کشاورزی به آن‌ها داده است یکسری پروانه‌های ساخت و سازی را برای تعدادی از پلاک‌ها صادر کرده است که اساس صدور این پروانه‌ها همان مجوزهایی است که جهاد کشاورزی صادر کرده است، مجوزهایی که صدور آن درست نبوده است.

وی بابیان اینکه معلوم نیست مجوزهایی که جهاد کشاورزی صادر کرده است، بر اساس دریافت رشوه بوده یا موضوع دیگری، تصریح کرد: مجوزهای صادرشده  از سوی جهاد کشاورزی برای قطعه‌بندی و تغییر کاربری اراضی باغی و زراعی آن منطقه مجاز نبوده است اما شهرداری با استناد به همین مجوزهای جهاد کشاورزی برای پلاک‌هایی پروانه صادر کرده و حتی برای برخی از این پلاک‌ها علاوه بر پروانه ساخت، پایان کار نیز صادرشده است.

یاوری ادامه داد: درنتیجه این اقدام ناصحیح جهاد کشاورزی و صدور مجوزهای خلاف قانون و در پی آن صدور پروانه از سوی شهرداری باعث شده است در آن منطقه خریدوفروش‌هایی صورت بگیرد که در برخی مواقع چند بار یک قطعه زمین خریدوفروش شده و حالا به مالک، چهارم یا پنجم رسیده است.

دبیر کمیته صیانت از حریم مشهد تصریح کرد: هنگامی‌که یک قطعه زمین بین مالکان مختلف چند دست چرخیده و خریدوفروش شده و حالا خریداری وقتی می‌بیند زمینی تمام مجوزهای لازم همچون سند  و پروانه ساخت و حتی پایان کار را داراست، اقدام به خرید این زمین‌ها می‌کند دیگر مقصر نیست و درواقع آن نفر اولی که اقدام به اخذ مجوزهای خلاف کرده و همچنین آن نهادهایی که این مجوزهای خلاف قانون را صادر کرده‌اند، مقصران اصلی این ماجرا هستند.

یاوری بابیان اینکه در یک مقطعی در کمیته صیانت از حریم مشهد به‌شدت پیگیر اخذ حکم تخریب این ساختمان‌ها بودیم، عنوان کرد: ما در عمل جهت اجرای حکم قلع‌وقمع در آنجا با یکسری مسائل قانونی مواجه شدیم که این باعث شد جهاد کشاورزی دوباره پرونده‌های خود را در دادگاه‌های مختلف به جریان بیاندازد، زیرا در این پرونده هم متولی و هم شاکی خود اداره جهاد کشاورزی است.

تاریخ در باستی هیلز تکرار می‌شود؟

نکته قابل‌تأمل در خصوص این شهرک ویلایی مشهور به باستی هیلز مشهد، اظهارات مدیر اجرایی  این مجموعه است.

فرهاد روحبخش شهریور ۹۸ گفته بود: در سال ۹۰ حکم قلع‌وقمعی برای این مکان ۳۲ واحدی صادرشده بود که بعد از تبرئه از سوی دادگاه تجدیدنظر در آن سال، اکنون هم پروانه ساخت شهرداری، هم ماده ۱۰۰ و هم پروانه پایان کار داریم.

انگار حالا بعد از ۱۰ سال، تاریخ باستی هیلز در حال تکرار است!

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.