«دونالد رامسفلد» وزیر دفاع پیشین آمریکا شامگاه چهارشنبه ۳۰ ژوئن در سن ۸۸ سالگی درگذشت. به‌گزارش یورنیوز، رامسفلد از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ در دولت جورج بوش پسر، وزیر دفاع آمریکا بود. رامسفلد یکی از به‌اصطلاح نومحافظه‌کاران آمریکایی بود و محافل سیاسی او را معمار جنگ افغانستان و عراق می‌نامند. وی دو بار به مقام وزارت دفاع ایالات متحده رسید. دوران دوم حضور او در این سمت که ۶ سال طول کشید دوره‌ای پرفراز و نشیب برای پنتاگون بود. در زمان وزارت او به برج‌های دوقلو آمریکا حمله شد و در نتیجه آن آغاز جنگ افغانستان و در ادامه عراق رقم خورد.

معمار جنگ‌ در کام مرگ

یکی از افتخاراتی که رامسفلد برای خود قائل می‌شد، سرنگونی دولت طالبان در کابل بود. اما حالا در روز مرگ او طالبان دوباره به قدرت برگشته و حتی بالاتر از این، آمریکا را مجبور کرده از افغانستان بیرون برود. رامسفلد را باید در کنار رایس یکی از معماران طرح خاورمیانه بزرگ هم نامید. طرحی که با حمله آمریکا به عراق و خشونت‌های خونبار در این کشور و سپس رسوایی انتشار عکس‌هایی از شکنجه زندانیان در زندان ابوغریب همراه بود. منتقدان دونالد رامسفلد از نظرات او درباره استفاده از شکنجه در بازجویی‌ها به‌ویژه توسل به روش القای حس غرق شدن، انتقال مظنونان به فعالیت‌های تروریستی به زندان گوانتانامو و عملکرد نظامیان آمریکا در زندان ابوغریب انتقاد می‌کردند.در ادامه همین اتفاقات بود که نبرد ۳۳روزه اسرائیل با حزب‌الله در تابستان داغ ۲۰۰۶ رقم خورد. اما حالا در زمان مرگ او اتفاقاً حزب‌الله لبنان هم بیشتر از هرگروه اسلام‌گرای دیگری در خاورمیانه قدرت گرفته است.

جورج دبلیو بوش، چهل و سومین رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به مرگ نخستین وزیر دفاع دولتش گفت: ایالت متحده به دلیل خدمات دونالد رامسفلد «امن‌تر» شد! دونالد رامسفلد پس از پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای سال ۲۰۰۶ از مقام خود کناره‌گیری کرد و جای خود را به رابرت گیتس داد. اگرچه رامسفلد حالا دیگر مرده است اما قطعاً قدرت گرفتن مقاومت در منطقه به‌ویژه در فلسطین آخرین کابوس‌های او در این دنیا بوده است. حالا می‌توان گفت دنیا جای امن‌تری است چرا که یک جنگ‌طلب از جمعیت آن خط خورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.