بررسی‌های میدانی روزنامه قدس حاکی از آن است که در بازار فروش گوشت قرمز، تفکیک نمایانی میان گوشت گوسفند ماده و بره نرینه،گاو ماده و گوساله وجود ندارد و افرادی که در این میان زیان می‌بینند تنها خریداران هستند که شناختی از نوع گوشت ندارند و هزینه بالاتری پرداخت می‌کنند

 فروش «پیرمیش» به جای «بره نرینه»

گلایه بحق یک شهروند از یک تقلب

یکی از شهروندان در تماس با تحریریه روزنامه قدس مدعی شد هر بار برای خرید انواع گوشت قرمز(گوسفندی و گاوی) به بازار مراجعه می‌کنم روی تابلوی فروشگاه‌ها قیمت ران گوسفندی، سردست و گوساله درج شده است. قیمت هر کیلوی آن هم مقابل نوع آن قرار داده شده، نکته‌ای که برای من جای پرسش دارد این است که مگر در شهر هرچه دام کشتار می‌شود، نرینه و یا گوساله است؟ علت آن هم این است که در بیشتر قصابی‌ها و مکان‌هایی که گوشت گوسفند و گاو به صورت لاشه توزیع می‌شود، خریدار نمی‌تواند تشخیص دهد آیا گوشت خریداری شده متعلق به بره نرینه است یا پیر میش و یا واقعاً گوساله خریده یا گوشت گاو به او فروخته شده است. مسلماً در این زمینه اختلاف قیمت وجود دارد و از نظر قانون و شرع هم درست نیست که فروشنده تفکیک جنسیتی گوشت قرمز را مشخص نکند و همه را به یک قیمت بفروشد. لطفاً از مسئولان مربوط ماجرا را پیگیری کنید.

پس از دریافت این گلایه موضوع را به صورت میدانی مورد تحقیق قرار دادیم که نتیجه ماجرا تأیید صحبت‌های این شهروند بود؛ چرا که می‌توان با قدرت گفت تفکیک جنسیتی گوشت دام در فروشگاه‌ها رعایت نمی‌شود و خریدار قدرت تصمیم‌گیری ندارد. از سوی دیگر اختلاف قیمت میان هرکیلو گوشت بره‌نرینه و میشی که عمرش را کرده و باید کشتار شود وجود دارد که به جیب فروشنده می‌رود.

در سطح بازار تقلب وجود دارد

در ابتدا و برای بررسی بیشتر ماجرا به سراغ مدیرعامل مؤسسه صنعتی گوشت مشهد(کشتارگاه مشهد) رفتیم که سیدمجید موسوی در واکنش به ماجرای عدم‌تفکیک جنسیتی دام کشتار شده در بازار، عنوان کرد: در مؤسسه گوشت صنعتی مشهد موضوع تفکیک جنسیتی دام کشتارشده رعایت و روی بسته‌بندی‌ها نوع محصول درج می‌شود؛ بنابراین هم روی کارتن‌ها و هم روی بسته‌بندی‌ها اگر محصول ماده گاو باشد عنوان«گاو» و در غیرآن‌صورت «گوساله» درج خواهد شد.

مدیرعامل مؤسسه صنعتی گوشت مشهد ادامه داد: آنچه مدنظر شماست، در سطح قصابی و لاشه‌فروشی‌ها مسلماً شناسه‌ای که خریدار به راحتی بتواند تشخیص دهد نوع گوشت چیست، یافت نمی‌شود، به‌خصوص اگر گوشت قطعه‌کاری شده باشد. همچنین امکان دارد اگر مشتری اطلاعات دقیقی نداشته باشد گوشت ماده گاو را جای گوساله به او بفروشند که این نوع تقلب در سطح شهر وجود دارد. موسوی تصریح کرد: تا جایی که بنده اطلاع دارم بازرسان اتحادیه صنف فروشندگان گوشت دامی مشهد در حال سرکشی از واحدهای صنفی مرتبط هستند تا با تخلفات برخورد کنند.

اما در مورد دام سبک (میش و بره ماده)، در سال جدید کشتار آن‌ها در کشتارگاه‌ها ممنوع بود، اما چند روزی می‌شود که بخشنامه‌ای جدید صادر شده که بره ماده کمتر از یک سال و میش با عمر بیشتر از چهار سال کشتارش مانعی ندارد. متأسفانه در گذشته که کشتار ممنوع و دامدار با مشکلاتی روبه‌رو بود و توان پروار نداشت، برخی دلالان وارد ماجرا شده و دام مولد را از آن‌ها با قیمت‌های پایین‌تر خریده و پس از کشتار با قیمت به مراتب کمتری از هرکیلو گوشت بره‌نرینه و با نام بره‌نرینه راهی بازار کردند. برخی از شهروندان هم اطلاع نداشتند که دام ماده خریداری کرده‌اند و قیمت پایین‌تر برای آن‌ها جذابیت داشت که دلیل آن هم همین نکته بود.

مدیرعامل مؤسسه صنعتی گوشت مشهد گفت: ما به اداره کل دامپزشکی خراسان‌رضوی مراجعه کرده و از آن‌ها درخواست کردیم تفکیک جنسیتی دام‌ها به صورت واضح‌تری صورت گیرد تا مردم متوجه شوند چه نوع گوشتی را خریداری کرده‌اند. قرار براین شد که دام پس از کشتار با رنگ‌بندی متفاوتی در برچسب روی لاشه و... تفکیک شود و بسته‌بندی‌ها را هم با رنگ‌های متفاوتی راهی بازار کنیم.

در ادامه با توجه به اینکه مشکل اصلی در حوزه فروش گوشت به صورت لاشه‌ای و قطعه‌کاری شده در سطح بازار و واحد‌های صنفی مرتبط بود، برای پیگیری بیشتر با رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گوشت دامی مشهد گفت‌وگو کردیم.

 ۳۰درصد دام حذفی کشتارشده ناپیدا

مهدی باقری در پاسخ به این نکته که آیا نظارت بر نحوه فروش و جداسازی جنسیتی گوشت دام در اصناف، زیر نظر اتحادیه شماست یا این‌گونه نیست، عنوان کرد: در سال  ۳۰درصد دام حذفی وجود دارد که پس از تأیید دامپزشکی باید کشتار شوند، در مقابل آن‌ها با قیمت پایین‌تر به مشتری فروخته می‌شوند. در اینجا اگر کسی گوشت این نوع کشتار را جای بره‌نرینه یا گوساله به مشتری بفروشد، تخلف کرده است. وی در واکنش به موضوع رصد میدانی روزنامه قدس که حاکی از آن بود تفکیک جنسیتی دقیقی در گوشت قرمز عرضه شده در سطح قصابی‌ها و... وجود ندارد، عنوان کرد: هفته گذشته قرار بود در این زمینه جلسه‌ای در دامپزشکی استان برگزار شود که به زمانی دیگر موکول شد. اما ما هم از موضوع تفکیک جنسیتی دام کشتارشده استقبال کردیم تا مردم هم بدانند یک واحد صنفی گوشت گاوی و جوانه را واحدی دیگر می‌فروشد.

وی در پاسخ به این پرسش که اختلاف قیمت هر کیلو گوشتی که جای بره نرینه و یا گوساله فروخته شود، چقدر است،گفت:اختلاف قیمت درهر کیلو گوشت بین ۱۰ تا ۱۵هزارتومان است.

باقری ادامه داد: اتحادیه با توجه به وظیفه‌ای که در چارچوب قانون نظام صنفی دارد بازرس‌های خود را به سطح بازار فرستاده و با متخلفان برخورد می‌کند. در این زمینه مواردی هم داشتیم که به تعزیرات معرفی شدند.  باقری تصریح کرد: در واحدهایی که گوشت گاو و گوساله دارند باید دو قیمت متفاوت برای آن‌ها وجود داشته باشد.

از سوی دیگر رسانه وظیفه دارد با وجود اینکه در سطح بازار تفکیک جنسیتی گوشت قرمز ملموس نیست، چند روز پس از انتشار گزارش بازهم برای بررسی اقدامات صورت گرفته از سوی اتحادیه و مسئولان متولی راهی سطح بازار شده و ماجرا را رصد خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.