وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه شبکه مخابرات و دیتای کشور وابسته به برق است، گفت: خاموشی های اخیر به دلیل فرسودگی باتری ذخیره سایتها و بعضا ربوده شدن این باتری‌ها بر کیفیت خدمات اپراتورها تاثیر منفی گذاشته است.

با همکاری وزارت نیرو ۲ هزار مزرعه غیر مجاز رمزارز را شناسایی کرده‌ایم/ قطع برق بر شبکه مخابرات و خدمات دیتا اثر منفی گذاشته است

قدس آنلاین: وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه سایت‌ها و بسیاری زیرساخت‌های مخابراتی و دیتای کشور وابسته به برق است؛ گفت: در شرایط کرونا که وابستگی به شبکه ارتباطی بیشتر است،  قطع برق باعث می‌شود سایت‌ها ظرفیت خود را از دست بدهند و بسیاری از خدمات مبتنی بر شبکه ارتباطی مختل شود.

آذری جهرمی که در حاشیه جلسه هیئت دولت به سوال‌های خبرنگاران در مرود افت کیفیت و سرعت اینترنت همزمان با افزایش قطعی برق و ارتباط این دو با هم پاسخ می‌داد افزود: قطع برق سبب می‌شود که سایتهای ما توان ارسال و دریافت سیگنال خودشان را از دست بدهند. این سایتها استانداردی دارند که باید در حد دو ساعت  ظرفیت باتری داشته باشند و خدمات ارائه کنند. اما در برخی نقاط کشور این باتری ها مورد سرقت قرار گرفته  و در برخی نقاط دور اپراتورها رسیدگی نکرده بودند و باتری‌ها فاسد شده بودند و  قابل استفاده نبودند.

وی افزود: از تجربیات سری قبل ما در زمان سیل که مواجه بودیم با قطعی برق و بعضی اوقات وقوع زلزله که برق نقاطی قطعی می‌شد در برنامه پدفند غیر عامل طرحی را برای بازبینی باتری‌های اپراتورها که  تعداد  بسیار زیادی هم هسشتند و به عنوان مثال در شهر تهران شمار آنها به ۷ هزار سایت می‌رسد،  اجرا کردیم.

بسیاری از سلایت‌ها باتری هایشان نوسازی شد  اما نمی‌توانیم به طور قاطع بگوییم همه سایتها مشکلاتشان برطرف شده و برخی سایتها  در استانهای محروم کشور که سرقت از سایتها بیشتر بوده این مشکل را دارند.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: به دو دلیل ما هنوز در زمان قططع برق با مشکل خدمات اپراتورها مواجه می شویم، یکی اینکه زمان قطعی برق بیش از دو ساعت است و دیگر اینکه فاصله بین دو قطعی برق کم است و باتری ها فرصت شارز مجدد پیدا نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تلاش داشته‌ایم تا برای سایتهای اصلی که سایتهای دیگر وابسته به آنها هستند مولد برق نصب کنیم و دستورالعمل مفصلی به اپراتورها داده شده. دامنه مشکلات می‌توانست بیشتر باشد که آنرا مدیریت کرده‌ایم. می‌دانیم فصل امتحانات دانشجویان است، بعضا دانش آموزان درگیر کلاسهای فوق برنامه و جرانی تابستان هستند و ما همه تلاشمان را می‌کنیم تا مشکلات به حداقل برسد.

۲ هزار مزرعه غیر قانونی رمز ارز را شناسایی کردیم

آذری جهرمی درباره همکاری وزارت ارتباطات با وزارت نیرو برای کشف و شناسایی مزرعه‌های غیر قانونی رمز ارز از طریق رصد مصرف دیتا هم با اشاره به اینکه من و آقای اردکانیان دو ماه پیش و بعد از مصوبه دولت جلسه ای  در رابطه با برخورد با مزارع غیر قانونی رمز ارز  داشتیم، گفت: با شیوه هایم ختلف پردازش اطلاعات و استفاده از هوش مصنوعی بر اساس مصرف  کنتورها و میزان مصرف مشترکین و درون یابی و برون یابی اطلاعات، ما در یک کار مشترک با وزارت نیرو ۱۳ هزار مزرعه کوچک و بزرگ رمز ارز را در کشور شناسایی کردیم که دقت آن بالای ۹۵ درصد بود و آنهایی را که بالای ۹۹ درصد مطمئن بودیم  مزرعه استخراج رمز ارز هستند ۲ هزار مرود بود که به مراجع امنیتی معرفی کردیم و تا جایی مه مطلع هستند تا لاان با ۳۰۰  مورد برخورد و جمع آوری شده و مابقی در حال انجام است.

نیمی از مزارع غیر قانوی رمز ارز از مدار خارج شده‌اند

وزیر ارتباطات گفت: آنچه تا دیروز گزارش شد این بود که ۵۸۰ مگاوات مزرعه غیرمجاز رمز ارز بر اثر گزارشی که تنظیم شده از مدار خارج شده‌اند. قانونی‌ها نیز با دستور دولت از مدار خارج شده‌اند. پیش بینی مجموع مزارع رمز از  ۲ هزار مگاوات بوده که تا کنون نیمی از آن از مدار خارج شده و نیمی دیگر همچنان فعالند.

وی افزود: امروز  در دولت بحث و مقرر شد دستگاه های امنیتی همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند تا این مراکز زودتر شناسایی و برجیده شوند. ولی واقعیت اینست که خاموشی های امروز بخش کوچکی به دلل رمز ارزها است البته همین بخش کوچکبه اندازه مصرف غرب تهران و کل استان البرز است. بنابراین عدد قابل توجهی است.

وی درباره علت معرفی نکردن مالکان مزارع غیر قانونی رمز ارز هم گفت: آنچه ما اطلاعات داریم بر مبنای مالکین کنتورهاست اما ممکن است بهره بردار کس دیگری باشد آن جایی هم که دستگاه امنیتی قرار است اقدام کند شناسایی کسانی است که بهره برداری می‌کند و کار خوبی است که اسامی این افراد اعلام شود.

وی درباره کاهش سرعت دیتای شبکه موبایل هم با بیان اینکه ما گزارشی نداریم که در ساعات غیر قطع برق اختلالی در شبکه باشد، گفت: قطع برق قطعا روی سرعت و کیفیت حخدمات شبکه تاثیر می‌گذارد و در شبکه سلولی با خاموشی یک سلولی کیفیت و سرعت خدمات در سلوهای همجوار تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

آذری جهرمی درباره اختلال اینترنت در روز برگزاری کنکور هم گفت: موضوع قطع برق نبود  و به دلیل قطع شبکه ۴G و ۳G در پوشش نواحی ماتحاانت کسانی که در محدوده مراکز برگزاری کنکور بودند هم متاثر شدند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.