۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۲
کد خبر: 760358

احمد جبرئیل؛ مجاهد پرافتخار جبهه مقاومت

سید احمد سادات - مدیر سابق شبکه العالم

احمد جبرئیل معروف به ابو جهاد (دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین- فرماندهی کل)، روز چهارشنبه ۱۶ تیرماه در دمشق درگذشت. وی که در سال ۱۹۳۸ از پدر فلسطینی و مادر سوری در شهر یافا در فلسطین متولد شد در سال ۱۹۴۸ با اشغال زادگاهش توسط رژیم صهیونیستی به همراه خانواده وادار به ترک فلسطین شد و به سوریه مهاجرت کرد. از همان ابتدای جوانی نام وی در میان مبارزانی جای داشت که علیه تجاوزات رژیم صهیونیستی در جهان عرب ایستادگی کرده‌اند. ابوجهاد در سال ۱۹۵۶ وارد دانشکده جنگ در مصر و در سال ۱۹۵۹ از این دانشکده دانش آموخته شد و سپس با درجه افسری به ارتش سوریه پیوست. همزمان با آن فعالیت مخفی خود را برای تقویت مقاومت در میان فلسطینیان مقیم سوریه آغاز و در نهایت جبهه خلق برای آزادی فلسطین را تأسیس کرد، ولی در اثر اختلافی که در سال ۱۹۶۳ با امین الحافظ نخست وزیر وقت سوریه پیدا کرد، خدمت در ارتش سوریه را رها و نیروی خود را صرف رهبری جبهه تازه تأسیس کرد؛ جبهه‌ای که تبدیل به یکی از گروه‌های عملیات‌های پیشرفته علیه رژیم صهیونیستی شد.

ابوجهاد همه عمر خود را بی‌وقفه و بدون انحراف در راه تحقق آرمان‌های ملت مظلوم فلسطین ومبارزه علیه رژیم صهیونیستی به کار گرفت و پس از انقلاب اسلامی ایران، تحت تأثیر شخصیت اسلامی و جاذبه انقلابی حضرت امام خمینی، از گرایش‌های مارکسیستی به اسلام بازگشت. ابوجهاد ازجمله رهبران فلسطینی ژرف اندیش و وفادار به جبهه مقاومت بود، به گونه‌ای که باوجود تهدیدها و تطمیع‌ها، درباره بحران سوریه به‌صراحت اعلام کرد: «در صورتی که هر گونه حمله نظامی علیه سوریه انجام شود در کنار ایران و حزب‌الله به جنگ با مخاصمان برخواهیم خاست و آن‌قدر می‌جنیگم تا آن‌ها را شکست دهیم». وی همواره تأکید می‌کرد: «جنبش ما، حزب‌الله و ایران و سوریه همه در یک محور هستیم؛ ما احساس کرده‌ایم که مواضع همه ما با یکدیگر تطبیق دارد، آن‌چه در سوریه می‌گذرد یک درگیری داخلی محلی نیست، بلکه در حقیقت تلاشی برای ایجاد تغییرات بنیادین برای ایجاد خاورمیانه جدید است». با توجه به مواضع سرسخت احمد جبرئیل و همسویی کامل وی با محور مقاومت، رژیم صهیونیستی وی را یکی از سرسخت‌ترین دشمنان خود می‌دانست و بارها سعی در ربودن و ترور وی داشت، بر همین اساس بنابر توصیه همپیمانان به وی، بیشتر عمر خود را در لبنان و سوریه سپری کرد.  احمد جبرئیل ایمان راسخی به مبارزه مسلحانه علیه اسرائیل برای آزادسازی فلسطین اشغالی داشت. یکی از بارزترین عملیات‌های نظامی ابوجهاد در آوریل ۱۹۷۴ که توسط جبهه مردمی برای آزادی فلسطین فرماندهی کل انجام شد، عملیات علیه نظامیان صهیونیست در منطقه «کریات شمونه» بود که در آن ده‌ها صهیونیست کشته و زخمی شدند. این جبهه همچنین در به اسارت گرفتن نظامیان صهیونیست و مبادله آن‌ها با اسرای فلسطینی نقش مهمی داشت؛ در جریان درگیری در منطقه بحمدون سه سرباز صهیونیست از سوی جبهه مردمی برای آزادی فلسطین اسیر شدند. در چنین شرایطی در سال ۱۹۸۴ میلادی رژیم صهیونیستی دختر خواهر احمد جبرئیل را گروکان گرفت، اما با ایستادگی احمد جبرئیل در نهایت هزارو۱۵۰ تن اسیر فلسطینی، لبنانی و سوری آزاد شدند.

جبهه ملی برای آزادی فلسطین-فرماندهی کل- شهدای زیادی نیز برای آزادسازی خاک لبنان تقدیم کرد که آخرین آن‌ها، تقدیم دو شهید در جنگ سال ۲۰۰۶ علیه تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک لبنان بود. احمد جبرئیل این مبارز خستگی ناپذیر، سرانجام پس از سال‌ها مبارزه و جهاد، در سن ۸۳ سالگی در پایتخت سوریه چشم از جهان فروبست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.