در حالی برخی بیماران تحت درمان در بخش کووید بیمارستان امام‌رضا(ع) برای نجات از گرمای موجود بخش مذکور با خود پنکه شخصی آورده‌اند که رئیس بیمارستان امام‌رضا(ع) در پاسخ به پیگیری‌های صورت گرفته خبرنگار قدس، اعلام کرد: این مشکل تا ۱۰روز دیگر و با راه‌اندازی سیستم خنک‌کننده جدید حل خواهد شد.

 پنکه هم به ملزومات بیماران کرونایی افزوده شد

روز گذشته یکی شهروندان با تحریریه روزنامه قدس تماس گرفت و مدعی شد: چند روزی می‌شود یکی از اعضای خانواده‌ام که به ویروس کرونا مبتلا شده در بیمارستان امام رضا(ع) و در بخش کووید این مرکز درمانی تحت درمان قرار گرفته است.

پس از مدتی این عضو خانواده از ما درخواست کرد برایش پنکه و لوازم سرمایشی ببریم و او دلیل این کار را هم نبود سیستم سرمایشی مناسب در بخش اعلام کرد. این مخاطب ادامه داد: یکی از نشانه‌های درگیر شدن افراد به کرونا تب بالاست که تحملش برای آن‌ها سخت و دشوار است. وی که در تب می‌سوخت همچنین به ما خبر داد  تمامی بیماران علاوه بر تحمل درد و رنج بیماری، گرما هم مایه عذابشان شده و اکنون در هفته اخیر که دمای هوا تا ۴۳ درجه سانتیگراد هم بالا رفت و احتمال افزایش آن بازهم وجود دارد، آیا مسئولان نمی‌خواهند فکری برای بیماران کنند.

موضوع بیماران به کنار، آیا جان کادر درمان برای مسئولان علوم پزشکی مشهد مهم نیست؟ وقتی تهویه هوای مناسبی در بخش کووید وجود ندارد، سلامت آن‌ها هم با خطر روبه‌رو می‌شود.

این فرد افزود: خوب است بدانید در این بخش سیستم تهویه فشار منفی فعال نیست (معمولاً در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی برای جلوگیری از انتقال آلودگی از یک اتاق به اتاقی دیگر، فشار اتاق را منفی می‌کنند یعنی هوای آلوده را مدام به بیرون منتقل می‌کنند) و این موضوع امکان پایداری ویروس و درگیر شدن کادر درمان به بیماری را بالا خواهد برد.

پس از دریافت این گلایه‌ها و اهمیت آنکه علاوه بر ایجاد سختی برای افرادی که در بخش‌ها بستری و با کرونا درگیرهستند، جان کادر درمان و خانواده‌های آن‌ها را هم با خطر روبه‌رو می‌کند، بررسی ماجرا در دستور کار تیم خبری روزنامه قدس قرار گرفت.

تحقیقات اولیه از مکان قرار گرفتن بخش کووید این خروجی را در پی داشت که بیماران در ساختمان قدیمی بخش داخلی بستری هستند، علاوه بر آن‌ها در بخش‌های دیگر افرادی تحت درمان قرار دارند که با انواع بیماری‌های عفونی درگیر هستند.

همچنین بررسی‌های نامحسوس ما حاکی از آن بود که نه‌تنها سیستم سرمایشی و تهویه هوا در بخش کووید  در وضعیت مناسبی قرار ندارد بلکه تعدادی از بیماران برای آنکه از شر گرمای داخل بخش رها شوند از خانه برای خودشان پنکه به بیمارستان آورده‌اند.

دایره تحقیق میدانی را کمی گسترده‌تر می‌کنیم و مشخص می‌شود برخی از طبقات بخش قدیم کووید که همان ساختمان نوساز و پیشرفته ۶۱۰تختخوابی است  وبه تمامی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی استاندارد مجهز هستند، خالی و بدون استفاده رها شده و یا قسمتی از آن مورد استفاده قرار گرفته است.

از همین رو برای پیگیری این واقعه تلخ که تحمل دوره درمان بیماری کرونا را برای بیماران و حتی کادر درمان شاغل این بخش سخت و طاقت‌فرسا می‌کرد، به سراغ رئیس بیمارستان امام‌رضا(ع) رفتیم.

دکتر خورسند در واکنش به موضوع ایراد در سیستم سرمایشی بخش کووید و همراه آوردن پنکه توسط بیماران به بخش هم گفت: بخش کرونای بیمارستان امام رضا(ع) در دپارتمان داخلی قرار دارد. بازسازی این دپارتمان را از دوسال پیش آغاز کرده‌ایم. وی تصریح کرد: دو بخش جدید هم به آن اضافه و آن را هم در مسیر بازسازی قرار دادیم. برای قسمت سرمایش این دپارتمان رئیس دانشگاه به ما کمک کرده و یک دستگاه خنک‌کننده(چیلر) در این دپارتمان نصب شد.

مشکل تا ۱۰ روز دیگر حل می‌شود

رئیس بیمارستان امام‌رضا(ع) ادامه داد: ما پیش از سال تمامی سیستم‌های سرمایشی بیمارستان را به‌روز کردیم و فن‌های آن درست شده است. البته این بخش‌ها کمی قدیمی است و این گرمای بی‌سابقه صدای همه را درآورده است.

اکنون اگر به بیمارستان مراجعه کرده و ماجرا را بررسی کنید، بیماران اعلام خواهند کرد هوا خوب است، چون یکباره دمای هوا چند درجه خنک‌تر شد. با این حال یک سیستم دیگر هم در حال راه‌اندازی در این مکان است، این خنک‌کننده به جز سیستمی است که از ابتدا در ساختمان وجود داشت. این سیستم هم تا ۱۰ روز دیگر راه‌اندازی خواهد شد. این سیستم‌ها هم این‌گونه نیست که یکروزه و یا دوروزه فعال شوند.

خورسند در مورد عدم‌وجود سیستم فشار منفی در بخش‌ها هم گفت: تمامی طبقات سیستم فشار منفی دارد و به پشت‌بام منتقل می‌شود و دلیل مشکلات هم گرمای بی‌سابقه بود.

خنک‌کننده‌هایی که در هوای سرد حضورشان لمس می‌شود!

وی در پاسخ به این نکته که شنیده می‌شود همین امروز(جمعه) سیستم سرمایشی به صورت خیلی کند شروع به کار کرده است، بیان کرد: ما اقدام جدیدی نکردیم و سه ماه است که سیستم‌ها به‌روز شده، هوا خنک‌تر شده و این سرما احساس می‌شود، اما دستگاه دیگری که کامل مشکل خنک شدن بخش مذکور را حل می‌کند تا ۱۰ روز دیگر وارد مدار خواهد شد. هر سال در بخش سوختگی هم گلایه‌هایی وجود داشت اما سال جاری مشکلاتش کمتر شد. وی در واکنش به این نکته که چرا بیماران کووید را به ساختمان تازه‌ساز و مدرن ۶۱۰ تختخوابی منتقل نمی‌کنید، بیان کرد: یک شهر مشهد است و یک بیمارستان امام‌رضا(ع) و قائم (عج)، ما باید به مابقی بیماران غیرکرونا هم سرویس بدهیم،در محل حدود ۴۰۰ مریض تحت درمان هستند. اسم آن مرکز ۶۱۰تختخوابی است و محل با همه تخت‌هایی که مریض بستری نیست شمارش می‌شود که باید حضوری بیایید و ببینید که روش شمارش ۶۱۰تخته چگونه است. به هر حال اگر تختی هم در محل وجود دارد ما دیگر مسائل را هم در نظر می‌گیریم. در این ساختمان بیماران داخلی هم تحت مراقبت هستند. رئیس بیمارستان امام‌رضا(ع) بیان کرد: جدا کردن بیماران کرونایی از بقیه هم لحاظ شده است،اما باز هم تأکید می‌کنیم مشکل سرمایشی بخش کووید تا ۱۰ روز دیگر حل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.