باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس که هر دو متعلق به وزارت ورزش و جوانان هستند، این روزها برای یکدیگر شمشیر را از رو بسته و پا را از دعوای رسانه‌ای فراتر برده و کار را به اتهام و تهدید کشانده‌اند.

معرکه تاسف‌بار بی‌اخلاقی/ سلاخی «فرهنگی» استقلال و پرسپولیس!

به گزارش قدس آنلاین، شاید درگیری رسانه‌ای تیم‌های فوتبال در کشورهای مختلف دنیا، مسئله چندان عجیب و غریبی نباشد و در موارد بسیاری شاهد اظهارات مختلف بازیکنان، مربیان و حتی مدیران برخی باشگاه‌ها در فضای رسانه‌ای علیه یکدیگر باشیم، هرچند که این اظهارات عموما چارچوب و عرف مشخصی دارد و نه از دایره ادب به دور است و نه به گونه‌ای است که با بی احترامی و اتهام همراه باشد. اگر هم موضوعی بویی از اتهام و توهین داشته باشد، هیچ‌گونه مماشاتی به خرج داده نمی‌شود و سنگین‌ترین جرایم مالی و شدیدترین محرومیت‌ها را برای افراد یا باشگاه‌هایی که تخلف کرده و یا پا را از آنچه که باید، فراتر گذاشته‌اند در نظر می‌گیرند.

متاسفانه اما در فوتبال ایران که به نظر می‌رسد برخی افراد و باشگاه‌ها برای زدن هر حرف و انجام هر رفتاری مصونیت دارند، همه چیز برعکس است. شاید اظهارات تند عوامل برخی تیم‌های باشگاهی به عنوان رقیب، علیه یکدیگر از حداقل توجیه برخوردار است اما مشخص نیست به چه علت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که هر دو متعلق به وزارت ورزش و جوانان هستند و از جمله باشگاه‌های دولتی به شمار می‌روند، تا این حد باید پرده حیا را دریده و رفتار و گفتاری زشت و زننده را از خود نشان دهند و به جان یکدیگر بیافتند؟

دو باشگاهی که از هواداران چند ده میلیونی برخوردار هستند و کوچکترین حرف یا رفتار بازیکنان، مربیان و مدیران آن‌ها زیر ذره بین قرار دارد و از کودک خردسال، افراد کهنسال و رسانه‌ها به عنوان مخاطب آن ها را دنبال می‌کنند. دو باشگاهی که برچسب "فرهنگی" - ورزشی را یدک می‌کشند و قرار است با صرف هزینه‌های میلیاردی نقش الگو را برای جوانان ایفا کنند و با رفتار و منش اخلاقی به اعتلای فضای فرهنگی ورزش کشور کمک کنند.

استقلال و پرسپولیس این روزها و پیش از یک دیدار بسیار حساس به بدترین شکل ممکن فضای اخلاقی فوتبال ایران را ملتهب کرده اند، این دو تیم قرار است به زودی در مرحله نیمه نهایی جام حذفی مقابل یکدیگر صف آرایی کنند اما ارکان آن‌ها به تندترین و بدترین شکل ممکن علیه یکدیگر حرف می‌زنند و بیانیه صادر می‌کنند، هرچند بیانیه نویسی این دو باشگاه مسئله تازه و جدیدی نیست اما شاید هرگز تا این حد بی پروا احترام را لگدمال نکرده و از خط قرمزها رد نشده بودند، این‌گونه یکدیگر را تهدید نکرده و به یکدیگر اتهام نزده باشند.

صف آرایی زشت خارج از زمین مسابقه!

یکی دیگری را «هوچی‌گر» می‌خواند و با صراحت می‌گوید: "حریف بیش‌ترین هزینه را کرده اما همیشه روی ما فشار است و برای ما سقف قرارداد می‌گذارند. چرا وقتی اسم انتشار قرارداد می‌شود، همه‌شان پا پس می‌کشند؟ به خاطر این است که قرادادهای‌شان سه برابر قراداد ماست ولی هیچ ‌وقت آن را رسانه‌ای نمی‌کنند. این هوچی‌گری است که به خاطر فشار هوادارشان علیه تیم ما صحبت می‌کنند. آن‌ها به جای این که تمرکزشان روی تیم خودشان باشد، تمرکزشان روی تیم ماست".

تیم مقابل در پاسخ می‌گوید، "اعداد و ارقامی که آقای گل‌محمدی درباره تیم استقلال اعلام می‌کند، متصل به کدام مرجع و منبع است؟ اگر ایشان تنها بر روی برخی شنیده‌ها و شایعات حکم می‌کند، آیا به باشگاه استقلال هم این اجازه را می‌دهند که درباره مطالب مطرح شده در ماه‌های گذشته پیرامون ارتباط ایشان با افرادی مثل آقای "م" و آقای "گ" قضاوت کند؟".

در ادامه بیانیه استقلالی‌ها می‌آید، "انتشار قراردادها مقوله‌ای مربوط به بازیکنان است و با توجه به سوابق قبلی باشگاه پرسپولیس، باشگاه استقلال از آقای گل‌محمدی در خواست می‌کند ابتدا ایشان قرارداد شخص خودش و دستیارانش را منتشر کند. در ادامه نیز برای بی حرف و حدیث ماندن مسائل، قراردادها از سوی مراجع ذیربط منتشر شود. این هم از طنز ماجراست که سرمربی پرسپولیس و دستیارش به اندازه یک کتاب علیه استقلال صحبت می‌کنند و در نهایت هم می‌گویند برخلاف حریف تمرکز ما روی کار خودمان است!  ترجیح باشگاه استقلال بر عدم وارد شدن در این مباحث بوده اما بدیهی است که این باشگاه در مقابل ایراد تهمت‌ها و استفاده از واژه‌های غیر اخلاقی همچون "هوچی گری" ساکت نبوده و قاطعانه از منافع ارکان باشگاه حمایت می‌کند".

چند ساعت بعد هم بلافاصله پرسپولیسی‌ها بیانیه می‌دهند و می‌گویند "مدیران باشگاه استقلال با توجه به جایگاه خود از نگاه هواداران فوتبال، بار دیگر با استفاده از ادبیات موهن و دور از شأن فوتبال کشورمان، اقدام به صحبت در خصوص باشگاه بزرگ و پرافتخار پرسپولیس کردند. جدا از اینکه بارها موضوع بی‌احترامی و حملات بی‌دلیل به پرسپولیس از سوی مدیران استقلال را محکوم کرده‌ایم، منطق این اقدامات را درک می‌کنیم".

سرخپوشان در ادامه بیانیه خود آورده‌اند: "انتشار رقم قراردادها، نیازمند منبع و مرجع نیست. سرتان را از برف بیرون بیاورید و به جای پنهان‌کاری و استفاده از ادبیاتی دور از منزلت فوتبال ایران، شجاعانه اقدام به انتشار قراردادها کنید. از چه موضوعی هراس دارید؟ یعنی خواسته باشگاه پرسپولیس برای انتشار قرارداد بازیکنان هر دو تیم، تا این حد نگران‌کننده بود که تلاش می‌کنید هر کاری انجام دهید غیر از انتشار رقم واقعی قراردادها!؟ این همه تهمت زدید، تهدید کردید و لطیفه و گل‌واژه تحویل مردم دادید اما یادتان رفت بگویید چه کسی شروع کننده این جنجال‌ها بود؟ چرا آقای احمد مددی مدیرعامل باشگاه استقلال باید در شرایطی که همه چیز در سکون است، علیه سرمربی محترم و رییس هیات مدیره پیشین پرسپولیس اظهارنظر کند؟ رفتار و گفتار او، چیزی شبیه به پاشیدن بنزین روی آتش بود.

حالا که بازتاب حرف‌هایش را دیده، پای خود را کنار می‌کشد. مددی مشغول سوء استفاده از برند باشگاه استقلال است و به جای صحبت کردن در مورد جنجالی که به پا کرده، از کانال رسمی این باشگاه بهره‌برداری می‌کند تا تقصیرات را با همه استقلالی‌ها تقسیم کند.

شأن و منزلت باشگاه پرسپولیس بالاتر از آن است که از ادبیاتی سخیف برای مجادله با برخی حرافی‌ها سود ببریم. پرسپولیس عادت کرده جواب رقبا را داخل زمین بازی بدهد. مثل شما قشون مجازی و ارتش سایبری نداریم تا با فشار، تهدید، توهین و افترا به دنبال قدرتنمایی باشیم. به جای اقدامات غیراخلاقی و تهدید دیگران، احترام و اخلاق را به مدل مدیریتی‌تان اضافه کنید؛ شاید از این راه مقبول مردم شوید".

چرا اجازه نمی‌هید مردم از فوتبال لذت ببرند؟

میلیاردها تومان دستمزد می‌گیرید نوش جانتان، در بهترین نقطه شهر سکونت دارید و لوکس ترین خودروها را سوار می شوید باز هم نوش جانتان، همزمان با ممنوعیت جذب بازیکنان و مربیان خارجی، در سخت ترین شرایط اقتصادی که با کاهش چشمگیر درآمد مردم از زمان شیوع ویروس کرونا همراه شده، حقوق و دستمزدتان تا سه برابر افزایش پیدا کرد باز هم نوش جانتان، اما لطفا مودب باشید!

احترام نگه دارید و اجازه بدهید مردم در شرایط کنونی که تحت فشار مالی و ذهنی روزهایشان را پشت سر می گذارند و روزانه ۲۰ هزار نفر از عزیزانشان به کرونا مبتلا می شوند و حدود ۲۰۰ نفر از آن ها را به خاک می سپارند، حداقل از فوتبال و تماشای آن لذت ببرند، لطفا کام مردم را با رفتارها و اظهارات زننده، سخیف و غیراخلاقی خود تلخ نکنید!.

براستی آیا نظارت فرهنگی بر روی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هست؟ چرا باید دو باشگاه متعلق به دولت، اینگونه تازیانه بر زخم خشم هوادارانی بزنند که خود گرفتار دردهای بی‌شماریند؟

چرا استقلال و پرسپولیس شوی بی‌ارزش حاشیه‌سازی برای حریف در پیش از داربی را به معرکه‌ی بی‌اخلاقی و سلاخی فرهنگی استقلال و پرسولیس تبدیل کرده‌اند؟

امید است که با نظارت و درایت دلسوزان استقلال و پرسپولیس و حسن نظارت وزارت ورزش، شاهد چنین بیانیه‌نویسی‌های سخیف، ضدفرهنگی و توهین آمیزی از سوی این دو باشگاه پرطرفدار نباشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.