معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: هفت شهر جدید در کشور مکان یابی شده و مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی را نیز اخذ کرده است که در حال برنامه ریزی برای ایجاد این شهرها هستیم.

هفت شهر جدید در کشور مکان‌یابی شده است

به گزارش قدس آنلاین حبیب الله طاهرخانی افزود: در حالی که ۲۰ سال از تاسیس شرکتهای عمران شهرهای جدید در کشور می گذشت موفق شدیم ۲ شرکت عمران در ۲ شهر جدید تازه تاسیس شده تیس در فاصله بین شهرستانهای چابهار و کنارک در استان سیستان و بلوچستان و ایوانکی در استان سمنان و ۵۵ کیلومتری شهر تهران راه اندازی کنیم.

وی با بیان این که پروژه های متنوعی در شهرهای جدید کشور در حال اجراست ادامه داد: ساخت ۱۲۰ هزار طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای جدید آغاز و هزاران پروژه خدمات روبنایی و زیربنایی نیز در این شهرها اجرا شده تا بتوان شرایط زندگی مناسب را برای ساکنان آنها فراهم کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: فقط در دولتهای یازدهم و دوازدهم ۳۰ باب مدرسه در شهرهای جدید ساخته و تحویل شده و اهتمام شرکت عمران این است که در کنار ساخت واحدهای مسکونی، خدمات لازم را نیز به ساکنان آنها ارایه کند تا زمینه زندگی شرافتمندانه و با افتخار برای همه ساکنان این شهرها فراهم شود.

طاهرخانی درباره پروژه های مسکن مهر در شهرهای جدید افزود: تاکنون هر آنچه در تعهد دولت درباره پروژه های مسکن مهر در شهرهای جدید بوده، محقق شده است اما واحدهای برخی از تعاونیهای مسکن مهر با مشکلات قضایی و حقوقی مواجه شده اند که در تلاش هستیم با همکاری سیستم قضایی آنها را تعیین تکلیف کنیم.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید گفت: پروژه قطار سریع السیر مشهد- گلبهار- چناران به طول ۴۶ کیلومتر یک پروژه عظیم ملی و جزء بزرگترین پروژه های قطار شهری و فعال ترین پروژه در این بخش کشور است

طاهرخانی افزود: طی توافقی که اخیرا با راه آهن جمهوری اسلامی ایران شد ریل پروژه قطار مشهد- گلبهار توسط راه آهن تامین و پیش بینی می شود در صورت تامین اعتبارات لازم این قطار در سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد.

در حال حاضر ۱۷ شهر جدید دولتی با حدود چهار میلیون نفر جمعیت در ۴۰ هزار هکتار زمین دولتی (مطابق طرح‌های مصوب) در حال ایجاد هستند و در این شهرها ۸۰۰ هزار نفر سکنی گزیده‌اند و پیش‌بینی می‌شود جمعیت آنها تا پنج سال آینده به بیش از ۲٫۵ میلیون نفر برسد. ۱۳ شهر جدید دیگر نیز در حال ساخت یا در مرحله مطالعات هستند. هم‌اکنون پرند پرجمعیت‌ترین شهر جدید کشور است و پس از آن، شهرهای اندیشه و صدرا، پردیس و گلبهار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

شهر جدید گلبهار که برای جمعیت ۲۰۰ هزار نفر و قابل توسعه تا ۴۰۰ هزار نفر ساخته شده با وسعت چهار هزار هکتار در ۳۵ کیلومتری شمال غربی مشهد در امتداد جاده مشهد - چناران واقع است.

طول مسیر راه‌آهن مشهد تا شهر جدید گلبهار ۴۰ کیلومتر و تا شهر چناران ۴۶ کیلومتر است. کل پروژه تاکنون ۳۴ درصد پیشرفت داشته و پارسال ۴۳۰ میلیارد ریال در اجرای آن هزینه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.