یکی از بهترین راه‌های استیفای حقوق قانونی شهروندان از طریق نهادهای مدنی و گروه‌های اجتماعی – صنفی است.

شان طبابت در نظام سلامت

به‌ویژه وقتی موضوعی همچون سلامت جامعه با مطالبات فعالان حوزه بهداشت و درمان گره خورده است. اینجاست که نقش و اهمیت سازمان نظام پزشکی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین سازمان‌های غیردولتی در ایران و سرنوشت آن با مشارکت جامعه پزشکی در رویدادی همچون انتخابات این سازمان رقم می‌خورد.

فردا هشتمین دوره انتخابات این سازمان در سراسر کشور برگزار می‌شود. آگاهی از مطالبات صنفی فعالان این حوزه می‌تواند همچون چراغی مسیر پیش روی سلامت جامعه را روشن سازد.

نظام پزشکی سازمان شش‌دانگ صنفی نیست

بابک خطی، فعال صنفی حوزه پزشکی در گفت‌وگو با ما در خصوص اختیارات و وظایف سازمان نظام پزشکی کشور می‌گوید: نظام پزشکی یک سازمان شش‌دانگ صنفی نیست و حداقل بر پایه اهداف خود که در ماده دوم قانون نظام پزشکی آمده، سازمانی سه‌منظوره است که سه ضلع آن را دولت، مردم و پزشکان تشکیل می‌دهند و این سازمان موظف است فعالیت‌های خود را در قالب حقوق مردم، پزشکان و دولت تعریف کند؛ در حالی که یک سازمان صنفی تنها بر اساس تحقق مطالبات اعضای خود فعالیت می‌کند.

سازمانی که در حد اظهارنظر مشارکت دارد

این متخصص کودکان با اشاره به اختیارات سازمان نظام پزشکی، ادامه می‌دهد: به جز موارد مربوط به صدور مجوز مطب، عضویت در سازمان نظام پزشکی و برخی کارهای حاکمیتی نظیر واکسیناسیون کادر درمان- که به‌تازگی از سوی وزارت بهداشت به این سازمان سپرده شده- در سایر موارد در حد اظهارنظر مشارکت دارد و ایفای نقش می‌کند و در واقع نقش تعیین‌کننده‌ای برای نظام پزشکی متصور نیست.

دکتر خطی می‌افزاید: سازمان نظام پزشکی در مورد تعیین تعرفه و مسائل مختلف صنفی پزشکان حق امضا و قدرت مانور مستقیم ندارد و در حد اظهارنظر فعال می‌تواند ایفای نقش کند و بیشتر از آن نباید از این سازمان انتظار داشت.

بازیابی شأن و جایگاه طبابت

اما رضا لاری پور؛ دیگر فعال صنفی این حوزه معتقد است نخستین و مهم‌ترین وظیفه سازمان نظام پزشکی، بازیابی شأن و جایگاه طبابت است که در سال‌های اخیر دچار خدشه شده است.

وی اضافه می‌کند: وظیفه مهم دیگر این سازمان، ایجاد بستری برای تعامل با نهادهای مختلف همچون شهرداری‌ها، اداره‌های مالیاتی و عوارض و نظیر آن‌هاست که اعضای سازمان با آن در ارتباط هستند. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد وضعیت هیئت‌های انتظامی سازمان در رسیدگی به پرونده‌های قصور و تقصیر پزشکی و شکایت‌هایی است که از همکاران پزشک به دلایل مختلف از جمله وضعیت اقتصادی مردم می‌شود.

کاهش تعدد مراجع رسیدگی به قصور پزشکی

این دکترای تخصصی آموزش پزشکی تعدد مراجع رسیدگی به قصور پزشکی را یکی از مشکلات اعضای سازمان نظام پزشکی می‌داند و می‌گوید: اگر به هر دلیلی قرار باشد از پزشکی شکایت شود، شاکی می‌تواند هم به تعزیرات شکایت کند، هم به نظام پزشکی، هم به سازمان پزشکی قانونی و هم به دادسرای عمومی؛ بنابراین کاهش تعدد مراجع رسیدگی به قصور و تخلفات پزشکی یکی دیگر از درخواست‌های سازمان است. همچنین رسیدگی به امور رفاهی پزشکان، پرستاران، داروسازان، دندانپزشکان، پیراپزشکان و همه اعضای صنف از دیگر مواردی است که باید مورد توجه سازمان قرار گیرد که متأسفانه با توجه به مشکلات اقتصادی کشور و ناهماهنگی‌هایی که در مجموعه سازمان وجود داشته مورد غفلت واقع شده است.

پیشگیری از تعارض منافع

دکتر لاری پور ادامه می‌دهد: یکی از ویژگی‌های مثبت این سازمان، وجود صندوق تعاون رفاه است که می‌تواند درزمینه رفاهی علاوه بر ارائه وام‌های متفاوت، فضایی را فراهم کند که با سرمایه‌گذاری مولد، اتکای سازمان به حق عضویت‌ها را کاهش و میزان رضایتمندی اعضا را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی باید هویت صنفی خود را حفظ کند، می‌افزاید: سازمان نظام پزشکی نهاد صنفی قدرتمندی بوده و زیرمجموعه دولت و یا وزارت بهداشت نیست؛ ضرورت دارد استقلال صنفی خود را حفظ کند تا بتواند به وظایف صنفی و حرفه‌ای خود بپردازد و با اتکا به بازوهای مشورتی سازمان که انجمن‌های علمی و تخصصی هستند رسیدگی به امور صلاحیت‌های رشته‌های پزشکی را مورد توجه قرار دهد تا از تعارض منافع بین حرفه‌های پزشکی پیشگیری شود.

قانونی که دست سازمان نظام پزشکی را بسته است

لاری پور تغییر قانون سازمان نظام پزشکی و یا اصلاح قانون فعلی به‌ویژه در حوزه نگارشی را یکی دیگر از اولویت‌هایی برمی‌شمارد که باید در دوره جدید مورد توجه قرار گیرد و می‌گوید: وظایف و اختیاراتی که طبق قانون برای سازمان در فصل دوم، ماده سوم قانون سازمان نظام پزشکی تعریف شده با کلماتی نظیر مشارکت وهمکاری انشا شده و در واقع کلماتی نیست که یک سازمان صنفی بتواند با آن‌ها اقدامی انجام دهد. به عنوان نمونه مشارکت در تدوین آیین‌نامه‌ها و یا همکاری و مشارکت برای اشتغال دانش‌آموختگان قدرت مانور فعالی به سازمان نمی‌دهد و دولت به عنوان حاکمیت کشور و وزارت بهداشت به عنوان وزارتخانه رسیدگی به امور طبابت و پزشکی متولی امر هستند و سازمان فقط نقش مشورتی ایفا می‌کند؛ بنابراین باید این مهم اصلاح شود تا سازمان بتواند به عنوان یک نهاد صنفی قدرتمند در جامعه ایفای نقش کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.