منتخبان ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد پرهیز از تقابل و دعواهای سیاسی ، حفظ فلسفه وجودی مشهد الرضا (ع) و انتخاب شهردار بومی را جزو اولویت های اصلی خود عنوان کردند.

شورای ششم از هرگونه تقابل و دعوای سیاسی دوری خواهد کرد/اولویت با  انتخاب شهردار بومی  است

به گزارش قدس آنلاین، منتخبان ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد در نشستی با اصحاب رسانه در محل نمایشگاه بین المللی مشهد به تشریح برنامه ها و رویکردهای خود در چهارسال اینده برای مدیریت مشهد الرضا در حوزه های مختلف پرداختند.

*رای مردم امانت است

حسین موحدیان که به گفته خودش در حال حاضر به عنوان رئیس سنی منتخبان دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد تا آغاز رسمی کار این شورا انتخاب شده است در ابتدای این مراسم گفت: نگاه ما در دوره ششم این است که رای مردم یک امانت است و باید سعی کنیم در طول چهارسال فعالیت از این امانت به درستی محافظت کنیم.

وی با بیان اینکه رای مردم به منتخبان دوره ششم به منزله تغییر و تحول در مدیریت شهری مشهد است، افزود: از همه ظرفیت های شهر مشهد با اولویت نیروهای انقلابی، جهادی، متخصص و مردمی در راستای اعتلای بهتر این شهر در حوزه های مختلف استفاده خواهیم کرد و بنای ما براین است که در پایان چهار سال فعالیت به عنوان شورای شهر و مردم شناخته شویم نه شورای شهرداری.

*پرهیز از تقابل و دعوای سیاسی

وی ادامه داد: چهار سال فعالیت این دوره را صرف تعامل ،  همراهی و هماهنگی برای رشد بیشتر شاخص های شهر امام رضا (ع) خواهیم کرد و از تخریب ، تقابل و سیاسی بازی ها که منفعتی برای مردم ندارد اجتناب کرده و  از ظرفیت دولت و استاندار خراسان رضوی برای اداره بهتر شهر مشهد استفاده خواهیم کرد که در این راستا منتخبان دوره ششم با اقای معتمدیان و همچنین هاشمی فرماندار مشهد دیدار و در باره موضوعات مختلف به تبادل نظر پرداخته اند.  

موحدیان با اشاره به اینکه روح حاکم بر این دوره از شورای مشهد تعامل موثر با مردم خواهد بود، افزود: تا قبل از ۱۴مرداد و شروع رسمی فعالیت یک نقشه راه داریم و بعد از این تاریخ نیز نقشه راه دیگری خواهیم داشت ، به طوری که در حال حاضر بنده به عنوان رئیس سنی شورا و سخنگو و دکتر حسامی نیز به عنوان دبیر هماهنگی منتخبان دوره ششم انتخاب شده ایم. همچنین برای ایجاد انسجام ، هماهنگی و متمرکز سازی فعالیت ها ، انجام ملاقات ها و شناسایی ظرفیت ها دبیرخانه ای را تشکیل داده ایم .

*در کار شهردار دخالتی نخواهیم داشت

وی افزود: برای بررسی دقیق و نظامند مسائل نیز کارگروه هایی در حوزه های مختلف تشکیل داده ایم که از جمله انها کارگروه شناسایی نخبگان و متخصصین شهری به منظور استفاده از ظرفیت های افراد متدین ، متخصص ، نخبه و جهادی در حوزه شهری است البته قصد ما دخالت در کار شهردار نیست و شان و جایگاه شورا نیز با اجرا هیچ سنخیتی ندارد بلکه هدف ما ایجاد بانک اطلاعاتی از سرمایه های انسانی موثر در شهر مشهد و در اختیار دادن ان برای شهردار بعدی مشهد است.

وی اظهار کرد: همچنین در انتخابات اخیر شهر مشهد افرادی ثبت نام کردند ولی رای لازم را بدست نیاوردند ولی ما از نظرات و ظرفیت های آنها برای اداره شهر استفاده خواهیم کرد زیرا این افراد حتما دارای دیدگاه ها و ظرفیت هایی بوده اند که وارد عرصه انتخابات شده اند .

موحدیان افزود: کارگروه تدوین شاخص های شهردار اینده مشهد نیز تشکیل شده است و یکی از مهمترین اولویت هایی که در این انتخاب مدنظر منتخبان دوره ششم قرار دارد این است که این فرد باید درک درستی از معنویت و شاخص های مذهبی شهر مقدس مشهد داشته باشد .

وی ادامه داد: همچنین کارگروه تعیین شعار دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد نیزفعالیت خود را آغاز کرده است و با آغاز رسمی فعالیت این دوره از این شعار نیز رونمایی خواهد شد.

وی افزود: یکی از برنامه های دیگر منتخبان دوره ششم ، تشکیل تیم رسانه ای است زیرا خبرنگاران و رسانه ها به عنوان مطالبه گران مسائل مردم نقش مهمی در شناسایی دقیق مسائل و رفع به هنگام آنها دارند.

*حفظ فلسفه وجودی مشهد الرضا

حسین حسامی ، دبیر هماهنگی منتخبین ششمین دوره شورای اسلامی مشهدالرضا علیه السلام نیز در ادامه این جلسه گفت: شورای ششم فارغ از هر گونه جناح بندی سیاسی همراه و در کنار مردم خواهد بود.  

وی با بیان اینکه رسانه ها به عنوان عضو شانزدهم شورای ششم همواره مورد توجه قرار خواهند گرفت، افزود: منتخبان این دوره اصول و فرضیاتی را برای مدیریت شهر مشهد قائل هستند که اولین ان حفظ فلسفه وجودی این شهر به عنوان ام القرای جهان اسلام و کانون معنویت و تدوین مبانی مدیریت شهری مبتین بر شهر اسلامی و مذهبی است.

وی با بیان اینکه  تاکنون منتخبان دوره ششم ۳۷جلسه در حوزه های مختلف تشکیل داده اند و در جلسه با استاندار خراسان رضوی نیز خواستار توقف طرح تفصیلی شرق و شمال شرق مشهد شدیم  ، ادامه داد: تامین درامدهای پایدار، توسعه متوازن نقاط مختلف شهر مشهد ، تامین زیرساخت های شهری در مناطق کم برخوردار و حاشیه شهر ، توجه ویژه به موضوع زائران و  اقتصاد زیارت، استفاده از ظرفیت جوانان نخبه و انقلابی مشهد در حوزه های مختلف و تعامل و هماهنگی با مردم در سیاست گذاری، تصمیم گیری و اجرا و استمرار آموزش در بدنه شورا از جمله خط مشی های دیگر دوره ششم شورای اسلامی در شهر مشهد خواهد بود.

*شهردار

موحدیان در پاسخ به سوالی درباره انتخاب چند گزینه به عنوان شهردار بعدی مشهد گفت: تدوین شاخص های شهردار آینده مشهد  این هفته به پایان می رسد و تاکنون نیز هیچ گونه گزینه ای مطرح نشده است البته هر کدام از منتخبین با ارتباطاتی که دارند افرادی را شناسایی کرده اند اما هنوز وارد مصداق و بررسی افراد نشده ایم و برای انتخاب شهردار نیز عجله ای نداریم و بنای ما انجام این کار با آرامش و بررسی همه شاخص های مدنظر است و شهردار فعلی نیز تا هنگام انتخاب شهردار جدید به فعالیت خود ادامه خواهند داد مگر اینکه وی تمایلی به ادامه همکاری پس از پایان دوره پنجم نداشته باشد که در این صورت به ناچار تا زمان انتخاب شهردار جدید یکی از معاونان شهردار فعلی مدیریت را برعهده خواهد گرفت.

وی  با بیان اینکه شهردار اینده مشهد باید فردی انقلابی، جهادی، متعهد و متخصص باشد، ادامه داد: اولویت ما در انتخاب شهردار ، گزینه بومی خواهد بود زیرا ما وقتی برای معرفی و شناساندن شهر مشهد به گزینه غیر بومی که آگاهی و شناخت از خیابان ها و محله های شهر  نداشته باشد را نداریم .از طرفی انتخاب فرد غیر بومی برای شهر مشهد که بعد از تهران بهترین دانشگاه ها را در اختیار دارد یک نوع توهین محسوب می شود.

وی در پاسخ به اینکه دو عضو منتخب فعلی دوره ششم نیز جزو گزینه های شهردار اینده مشهد هستند نیز بیان داشت: در حال حاضر چنین موضوعی مطرح نیست و نظر شخصی من نیز این است که فردی که از مردم برای شورا رای اعتماد گرفته است شایسته نیست که به رای مردم پشت کند و خود را به عنوان کاندیدای شهردار مطرح نماید، البته این رای شورا است که شهردار را انتخاب می کند.  

*پروژه های عمرانی نیمه تمام

موحدیان در پاسخ به سوال دیگری در مورد رویکرد دوره ششم در مورد پروژه های عمرانی نیمه تمام فعلی نیز گفت: برخی مطالب در فضای مجازی درباره تصمیم شورای ششم درباره این پروژه ها و اینکه نسبت به تعطیلی آنها اقدام خواهد کرد صحت ندارد و از رسانه ها تقاضا داریم که در این زمینه ورود پیدا کرده و نسبت به این مطالب که بدون اگاهی از سیاست های منتخبان دوره ششم مطرح شده است واکنش نشان دهند زیرا رویکرد ما بر این است که این پروژه ها سرمایه های مردم می باشد و انها را بلاتکلیف رها نکرده و  با جدیت در جهت اتمام آنها و توسعه متوازن شهر قدم برخواهیم داشت البته در تعریف پروژه های جدید نگاه متفاوتی را دنبال خواهیم کرد  به طوری که در محلات این شورای اجتماعی است که اولویت اجرای پروژه ها را مشخص می کند و در مناطق و سطح شهر نیز قبل از اجرای هر پروژه ای دیدگاه و نظر نخبگان، متخصصین شهری و ذی نغعان گرفته خواهد شد تا تجربه مواردی نظیر کنارگذر جنوبی مشهد که به دلیل عدم مشورت با ذی نفعان محیط زیست منجر به هدر دادن سرمایه عظیمی از بیت المال شد تکرار نشود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره شفاف سازی در دوره ششم بیان داشت: درباره همه فرآیندهایی که در مدیریت شهری با مردم در ارتباط باشد شفاف سازی خواهیم کرد و از تلاش هایی که  دوره فعلی شورا و شهردار در باره شفاف سازی انجام داده اند نیز تقدیر می کنیم . ما در دوره ششم شفاف سازی را از خود آغاز خواهیم کرد به طوری که من در حال حاضر بازنشسته بوده و ماهیانه ۱۲میلیون تومان حقوق دریافت می کنم و دارای یک منزل در شهرک شهید طالقانی واقع در بلوار شهید ناصری بوده و یک خودرو پژو مدل ۸۷نیز دارا می باشم و در انتخابات اخیر نیز مبلغ ۱۱۰میلیون تومان هزینه کردم.  

وی در باره اظهار نظری پیرامون منطقه ثامن مشهد نیز گفت: مرتفع سازی و ساخت پاساژهای متعدد بدون در نظرگرفتن معماری اسلامی در منطقه اطراف حرم مطهر رضوی باعث از بین رفتن هویت و جایگاه معنوی این منطقه شده است. از طرفی رهبر معظم انقلاب در باره منطقه اطراف حرم مطهر رضوی دستوراتی را ارائه کرده اند که در زمینه اجرای دستورات ایشان با تمام ظرفیت برنامه ریزی خواهیم کرد و از رسانه ها نیز تقاضا داریم که درباره حفظ معنویت و هویت اطراف حرم مطهر رضوی مطالبه گری داشته باشند.

موحدیان در پاسخ به سوالی درباره استفاده از ظرفیت بانوان در مدیریت شهری نیز گفت: نگاه من در این باره این است که در حوزه های ستادی از توان و تخصص بانوان استفاده کنیم زیرا اجرای فعالیت های در حوزه صف در مدیریت شهری توان و نیروی زیادی را از فرد خواهد برد .

حسامی نیز در ادامه افزود: بیش از نیمی از جمعیت مشهد الرضا را بانوان تشکیل می دهند که در دوره ششم از توان و ظرفیت انها در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی استفاده خواهیم کرد و جزو سیاست های اصلی ما در این دوره خواهد بود . در حال حاضر در شهر مقدس مشهد ۱۷۰محله داریم که درشورای اجتماعی محلات که بانوان عضو بوده اند پیگیری بهتری برای حل مسائل صورت گرفته است

وی ادامه داد: شورای ششم به اجرای سند چشم انداز ۲۰ساله شهر مشهد در افق ۱۴۲۴توجه ویژه ای دارد و تشکیل کمیسیونی  برای اجرای این سند را در دستور کار خود قرار خواهد داد که حضور بانوان در حوزه های مختلف شهری در این سند چشم انداز به طور ویژه دیده شده است.

وی در مورد رفت و امدهای اتوبوسی در شهرداری مشهد در دوره های مختلف و اینکه در حال حاضر در جیب منتخبان لیست های زیادی برای استخدام وجود دارد،  نیز گفت: طی ۲۰سالی که در شهرداری حضور داشته ام متاسفانه این واقعیت تلخ تکرار شده و به سرمایه نیروی انسانی شهرداری کم لطفی صورت گرفت اما در دوره ششم در حوزه نیروی انسانی ، تخصص، کارآمدی و تعهد نیروی های فعلی شهرداری در انتصابات مورد توجه قرار خواهد گرفت. از طرفی بین ساختار مصوب شهرداری مشهد و ساختار اجرایی آن تفاوت های زیادی وجود دارد که لزوم بازنگری در این ساختار را بیش از گذشته احساس می کند.

*زائران و ترافیک اطراف حرم مطهر

موحدیان در پاسخ به سوال قدس آنلاین درباره توجه به موضوع ماندگاری زائران در شهر مقدس مشهد و تسهیل در رفاه انها در هنگام حضور در شهر مقدس مشهد و رفع مسائلی نظیر کاهش ترافیک در هسته مرکزی شهر و خیابان های  اطراف حرم مطهر رضوی نیز گفت: کرونا بیشترین خسارت را در بین شهرهای کشور به مشهد الرضا به دلیل ظرفیت زیارتی این شهر وارد کرد و متاسفانه این ویروس حضور زائران را در مشهد بسیار کاهش داد و بخش زیادی از هتل ها و اقامتگاه ها را به تعطیلی کشاند . با کاهش شیوع کرونا در اینده مجددا حضور زائران در این شهر افزایش پیدا خواهد کرد بنابراین باید در جهت ایجاد زیرساخت ها و امکانات و افزایش ماندگاری زائران در این شهر اقدامات اساسی انجام شود و در این زمینه دولت باید به شهر مشهد توجه ویژه ای داشته باشد .

وی ادامه داد: برای رفع مسائلی نظیر کاهش ترافیک در هسته مرکزی شهر مشهد ،  دوره ششم شورای اسلامی برنامه هایی نظیر ساخت پارکینگ در مبادی ورودی به خیابان های اطراف حرم مطهر نظیر چهار راه برق  با حفظ مبلمان شهری و انجام کار کارشناسی را  در دستور کار خود قرار خواهد داد تا شهروندان و زائران خودروهای خود را در این پارکینگ ها قرار داده و مسیر باقی مانده تا حرم مطهر رضوی را با وسایل نقلیه عمومی طی کنند

* فرهنگ رضوی

مهدی ناصحی ، منتخب دیگر دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد نیز در ادامه پاسخ به سوال قدس آنلاین گفت: یکی از مهمترین وظایف و رویکردهای دوره ششم شورای اسلامی در شهر مشهد ثبات و استمرار فرهنگ رضوی در این شهر ، برگرداندن  جایگاه معنوی این شهر در سطح ملی و بین المللی و ارتقاء رابطه بین مجاوران و زائران می باشد که یکی از مبانی تحقق این موضوع ثبات در مدیریت فرهنگی شهری مشهد می باشد. از طرفی موضوع زائر و زیارت یک موضوع چند وجهی است و تامین زیرساخت ها برای ماندگاری بیشتر زائران و تقویت چرخه اقتصاد زیارت جزو برنامه های دوره ششم خواهد بود.

وی ادامه داد: سعی ما بر ارتقائ برندمشهد در حوزه زیارت با اتکاء بر ظرفیت هایی نظیر حضور  ۴میلیون زائر خارجی در شهر مقدس مشهد و ایجاد رویداد های تمدن ساز فرهنگی در شهر علی بن موسی الرضا(ع) می باشد.

وی در ادامه افزود: وضعیت فعلی مناطق پیرامونی مشهد در حوزه های مختلف از جمله معتادان متجاهر ،متکدیان، کودکان کار، طلاق و سایر اسیب های اجتماعی قابل دفاع نیست و در این دوره تلاش خواهیم کرد تا با رفع این اسیب های اجتماعی و توانمندسازی افراد ، چهره مشهد در سال ۱۴۰۴متفاوت با وضعیت فعلی باشد که در این زمینه هم افزایی بین جریان های اجتماعی و حذف موازی کاری ها در بین انها که در حال حاضر در شهر مشهد مشغول خدمت رسانی هستند جزو اولویت های اصلی ما خواهد بود.

*خدمات ملی اما بودجه محلی

موسی الرضا حاج بگلو ، منتخب دیگر دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد نیز در ادامه گفت: امکان انجام خدمات ملی بابودجه محلی در شهر مقدس مشهد وجود ندارد و دولت باید یک ردیف بودجه مستقل برای این کلان شهر مذهبی در نظر بگیرد.

وی افزود: مثلا در روزهای اخیر مدیریت شهری مشهد یک زمین را برای ساخت بیمارستان به دانشگاه علوم پزشکی هبه کرده است در حالی که این موضوع تامین زمین جزو وظایف دولت است و از طرفی مدیریت شهری به جای هبه می توانست به سمت مشارکت در اجرای این پروژه برنامه ریزی کند.

وی ادامه داد: طبق قانون باید ۵درصد از محل بلیت سفر مسافرانی که با هواپیما  به سمت شهر مقدس مشهد سفر می کنند به شهرداری مشهد پرداخت شود که تنها از این محل سالانه ۴۰۰میلیارد تومان درامد پایدار برای مدیریت شهری ایجاد می شود که متاسفانه از این موضوع غفلت صورت گرفته است .

وی افزود: متاسفانه بخش خصوصی از سرمایه گذاری در مناطق حاشیه شهر به دلیل نبود زیرساخت های لازم خودداری می کند از این رو باید با کمک دولت و مجلس از ظرفیت هلدینگ هایی نظیر شستا و یا ستاد اجرایی فرامین امام (ره) برای سرمایه گذاری در حاشیه شهر مشهد استفاده نماییم .

*بدهی های شهرداری

موحدیان در پاسخ به سوالی درباره میزان بدهی شهرداری مشهد در حال حاضر نیز گفت: برای ما اهمیت ندارد که شهرداری در حال حاضر چه میزان بدهی دارد زیرا  وقتی وارد عرصه انتخابات شدید باید نسبت به این گونه مسائل حاشیه ای که صرفا به دنبال تخریب و تقابل هستند دوری کرد و شایستگی خود را برای بهتر شدن شرایط نشان داد .

وی ادامه داد: برای حاشیه شهر در دوره ششم سه رویکرد  بسترسازی برای ارتقاء شرایط زندگی  آنها ، جلوگیری از افزایش حاشیه نشینی و ساخت سکونت گاه های غیر رسمی و افزایش مشارکت افراد ساکن در این مناطق در تصمیم گیری های محلی برای ارتقائ شرایط در این مناطق  مد نظر قرار دارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.