۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 761692

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی بزودی از کشور مغرب دیدار می‌کند.

لاپید به مغرب می رود

قدس آنلاین: پایگاه اینترنتی اَکسیوس  نوشت:  یائیر لاپید، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در حال برنامه ریزی برای سفر به کشور مغرب در اوایل اوت (اواسط مرداد) برای افتتاح دفتر جدید نمایندگی رژیم صهیونیستی در شهر رباط است.

در خصوص اهمیت این دیدار باید گفت لاپید اولین وزیر صهیونیست خواهد بود که از زمان علنی سازی روابط دیپلماتیک تل آویو و رباط در دسامبر، از کشور مغرب دیدار می‌کند. این روابط در چارچوب توافقی سه جانبه با آمریکا ازسرگرفته شد. بر اساس این توافق، دولت ترامپ حق حاکمیت مغرب را بر صحرای غربی به رسمیت شناخت.

لاپید و ناصر بوریطه، وزیر امور خارجه مغرب جمعه طی مکالمه تلفنی، در خصوص این دیدار توافق کردند. پیش بینی می‌شود این دیدار ۱۰ الی ۱۱ اوت برگزار شود که البته این به شرایط شیوع ویروس کرونا در سرزمین های اشغالی و مغرب تا آن زمان بستگی دارد.

دولت مغرب در دسامبر-زمانی که توافق امضا شد- از عادی سازی کامل روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی خودداری کرد. مغرب ترجیح داد به جای ایجاد سفارتخانه ها، به شکل دوجانبه دفاتر رابط دیپلماتیک افتتاح و در صورت صرف نظر دولت بعدی آمریکا از تصمیم خود درباره صحرای غربی، به طور بالقوه برگ‌های برنده را حفظ کند.

باراک راوید، نویسنده گزارش در این خصوص گفت: «من دو ماه قبل اعلام کردم آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به همتای مغربی خود گفت دولت بایدن در تصمیم دولت ترامپ تجدید نظر نمی‌کند. راوید گفت منابع مطلع به من گفتند برت مک گورگ، مشاور ارشد بایدن در امور خاورمیانه (غرب آسیا) دو هفته پیش، با وزیر امور خارجه مغرب گفتگو و بر این موضوع تاکید کرد. مغرب به خاطر موضع دولت بایدن قصد دارد روند عادی سازی روابط با اسرائیل را با تبدیل کردن دفتر رابط دیپلماتیک خود در تل آویو به سفارتخانه رسمی، نهایی کند.»

لاپید هفته گذشته در زمان دیدار از شورای امور خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: اسرائیل در حال برنامه ریزی برای افتتاح سفارتخانه در مغرب است.

راوید نوشت: مقامات اسرائیلی به من گفتند لاپید اشتباه صحبت نکرد و مغرب و اسرائیل در حال مذاکره درباره احتمال اعلام ارتقاء دفاتر دیپلماتیک به سفارتخانه‌های کامل در زمان دیدار لاپید هستند.

دفتر لاپید از اظهار نظر خودداری کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.