چند روز پیش و پس از گذشت ۹ ماه از مأموریت سعد الحریری (رئیس جریان المستقبل) برای تشکیل کابینه و دولت جدید در لبنان، او درنهایت کناره‌گیری کرد.

 لبنان مرد عمل می‌خواهد

قدس آنلاین: حریری پس از استعفا در مصاحبه ای با شبکه «الجدید لبنان» با دفاع از عربستان سعودی، مدعی شد این کشور جز خوبی به لبنان کار دیگری نکرده و با هیچ یک از احزاب لبنان جز حزب‌الله مشکلی ندارد.

سعد الحریری در حالی که کارشناسان معتقدند تحت فشار غرب و خواسته‌های برخی کشورهای منطقه، از تشکیل کابینه انصراف داده است، حزب‌الله را مشکل لبنان معرفی کرد و مدعی شد حزب‌الله در روند تشکیل کابینه جدید مانع تراشی کرده است.

«خلیل دیب فهیم» رئیس هیئت سیاسی حزب «اتحاد بیروت» و رئیس مرکز فرهنگی عربی لبنان در گفت‌وگو با قدس آنلاین به بیان دلایل واقعی شکست الحریری در تشکیل کابینه پرداخت و گفت: به خاطر وضعیتی که لبنان با آن روبه رو است و هیچ کشور دیگری به چنین شرایطی گرفتار نیست، متأسفیم؛ سعدالحریری ناکام، پس از آن از تشکیل کابینه کناره‌گیری کرد که ماه‌ها لجبازی و عناد به‌خرج داد و برای ویران کردن لبنان به کشورهای مختلف رفت‌وآمد و با امرا و سران آن‌ها که همگی منافق و کلاهبردار هستند، دیدار کرد.

هدف دشمنان وارد کردن لبنان به مسیر سازش با صهیونیست‌ها

خلیل فهیم افزود: متأسفیم که به‌عنوان ملتی که به‌دنبال آزادی و تحقق استقلال واقعی هستیم، در معرض این‌گونه اتفاقات قرار می‌گیریم. از زمانی که توفان این بحران در لبنان شروع شده، لبنان حال خوبی ندارد و مشکلات و بدهی‌ها مانند کوه بر ما انباشته شده است؛ هدف این را ما می‌دانیم؛ هدف، وارد کردن لبنان به مسیر عادی‌سازی با دشمن صهیونیستی مانند برخی کشورهای خلیج فارس است.

رئیس هیئت سیاسی اتحادیه بیروت افزود: الحریری نزدیک به ۹ ماه کشور را تعطیل کرد و سپس به هر سمتی گرایش پیدا کرد و تسلیم آن‌ها شد و عاقبت با آن همه سرو صدا، موش زایید  و استعفا کرد، گویی کشور هیچ‌کس دیگری را جز نخست‌وزیر استعفاکرده ندارد. وقتی هم که رسانه‌ها از او پرسیدند کشور به کدام سمت پیش می‌رود، پاسخ داد: خدا به داد کشور برسد!! متأسفانه لبنان با یک نمایش منافقانه و تحقیرآمیز روبه‌رو است و راه حلی ندارد؛ چراکه برخی از سیاسیون تأثیرگذار نیز به این نخست‌وزیر ناکام کمک کردند.

وی در ارتباط با احتمالات پیش روی لبنان پس از کناره‌گیری الحریری گفت: در چارچوب پیامدهای استعفای الحریری علیه کشور و مردم و آنچه شیطان بزرگ یعنی آمریکا و اتباع آن مدیریت خواهند کرد، بحران‌های مختلف ادامه خواهد یافت و همه این‌ها، پیامدهای ناشی از دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ است و سیاست‌های او همچنان در دوره رئیس منافق جدید که بایدن نام دارد، ادامه دارد. بنابراین ما اگر می‌خواهیم کشور را از تحت قیمومیت این کشورها خارج کنیم، باید از حسان دیاب نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور با قدرت حمایت کنیم یا به‌سرعت رایزنی‌های پارلمانی را برای تعیین نخست‌وزیر جدید آغاز کنیم.

ویژگی‌های نخست وزیر آینده

خلیل فهیم در ارتباط با ویژگی‌هایی که نخست‌وزیر آینده باید داشته باشد گفت: نخست‌وزیر آتی باید کسی باشد که توانایی اتخاذ تصمیمات راهبردی و سرنوشت‌ساز را که مردم لبنان در برهه کنونی به آن نیاز دارند، داشته باشد. مهم‌تر از این نخست‌وزیر جدید باید شجاعت کافی برای ترجیح دادن منافع کشور و مردم بر منافع شخصی را داشته و از سفرهای مشکوک «حریری‌گونه» دست بردارد. در غیر این‌صورت و درحالی‌که انواع بحران‌ها روی لبنان انباشته شده، هیچ نخست‌وزیر مکلفی موفق نخواهد بود.

رئیس هیئت سیاسی اتحادیه بیروت در ارتباط با مطالبات مردم لبنان از نخست‌وزیر خود تأکید کرد: مردم لبنان امروز نیاز ندارند نخست‌وزیرشان با آن‌ها همدردی و نسبت به مشکلات فقط ابراز تأسف کند و دست خود را به‌سمت آسمان بلند کند، بلکه مرد عمل می‌خواهند تا خواسته‌هایشان را عملیاتی و تصمیماتی راهبردی مانند کاهش فوری بهای دلار و مجازات عاملان آن، کنترل هرج‌ومرج، محاکمه احتکارکنندگان و مجازات مفسدان را اتخاذ کند و پیشنهادهای کشورهای دوست مانند ایران و حتی روسیه و چین را بررسی کند و بپذیرد. در یک کلمه، ما نخست‌وزیری می‌خواهیم که وابسته نباشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.