عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه حج کانون وحدت اسلامی و افشاگری علیه ستمگران است، گفت: برخی جمهوری اسلامی را به دلیل شعار برائت از مشرکین به سیاسی کردن حج متهم کردند اما رهبر انقلاب در برابر این سخنان گفتند که مگر می‌شود حج را از سیاست و سیاست را از دیانت جدا کرد.

حج کانون وحدت اسلامی و افشاگری علیه ستمگران است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام سیدعلی قاضی عسکر امروز در نشست وبیناری «حج ابراهیمی و وحدت مسلمین از دیدگاه رهبر معظم انقلاب» با بیان اینکه مسئله وحدت امت اسلامی یکی از مهمترین جنبه‌های حج است که از ابعاد مغفول حج است، اظهار کرد: باید از طریق حج و از کنار خانه خدا راه گفت‌وگو بین کشورهای اسلامی و اتحاد امت اسلامی را باز کرد.

نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: از دیدگاه امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب  حج ظرفیت‌های بسیاری دارد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ابعاد مختلف آن از سوی رهبری برای مردم تبیین شده است.

وی عنوان کرد: پیش از انقلاب اسلامی مردم فقط به بعد عبادی و معنوی حج توجه می‌کردند اما بعد از پیروزی انقلاب رهبران انقلاب یک نگاه همه جانبه و توسعه یافته به حج داشتند و در واقع امام خمینی(ره) احیاگر حج ابراهیمی در عصر حاضر است.

قاضی عسکر با اشاره به اینکه از دیدگاه رهبر معظم انقلاب هیچ عبادتی در اسلام ظرفیت‌های متعدد حج را ندارد، گفت: در حج همه برکات نماز، روزه، زکات و سایر فریضه‌ها و حتی اقتصاد و وحدت امت اسلامی نیز نهفته است.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بیان کرد: از منظر بعد معنوی، حج یک دوره تمرین عبودیت، معنویت، آشنا شدن با خدا و نزدیک‌تر شدن به خدا است، بعد دیگر حج که بسیار مورد تأکید امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب بوده است، وحدت امت اسلامی است.

وی با بیان اینکه حج کانون وحدت اسلامی است، ادامه داد: در حج همه رودهای جاری شده از کشورهای مختلف به هم متصل می‌شوند و اقیانوسی درست می‌کنند که می‌تواند سرچشمه‌ای برای سرازیر شدن برکات حج به کشورهای دیگر باشد.

قاضی عسکر اضافه کرد: باید در حج هر ساله رؤسا و اندیشمندان کشورهای اسلامی گردهم آمده و برای تعمیق وحدت امت اسلامی چاره‌اندیشی کنند.

نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت خاطرنشان کرد: اگر ۱/۵ میلیارد جمعیت مسلمان جهان با هم متحد شوند، با توجه به امکانات و منابعی که این کشورها دارند، می‌توانند جهان را زیرورو کنند و دیگر صهیونیست‌ها جرأت نمی‌کنند که یک کشور اسلامی را اشغال کنند.

وی گفت: براساس دیدگاه رهبر انقلاب اساس برائت از مشرکین در حج است، اینکه شیعیان در حج شعار برائت از مشرکین سر می‌دهند منظورشان کشورهای استعمارگر و ظالمی است که به مسلمانان ظلم می‌کنند.

قاضی عسکر با اشاره به اینکه حج کانون افشاگری علیه ستمگران است، خاطرنشان کرد: برخی جمهوری اسلامی را به دلیل شعار برائت از مشرکین به سیاسی کردن حج متهم کردند اما رهبر انقلاب در برابر این سخنان گفتند که مگر می‌شود حج را از سیاست و سیاست را از دیانت جدا کرد.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بیان کرد: برائت یک ریشه قرآنی و دینی دارد، لفظ برائت در قرآن کریم از زبان انبیای گذشته به‌ویژه از زبان حضرت ابراهیم(ع) آمده است، قرآن می‌فرماید که ابراهیم(ع) برای شما در برائت الگو است.

وی یادآور شد: حج بهترین فرصت برای آگاهی‌بخشی و در پرتو آن اتحاد جوامع اسلامی است تا در برابر غارتگران بین‌المللی بایستند و نگذارند منابع جوامع اسلامی غارت شود.

قاضی عسکر با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر استفاده از فرصت حج برای برنامه‌ریزی سالانه، عنوان کرد: در زمان حج برای سال آینده برنامه‌ریزی کردیم و پس از اتمام حج با آسیب‌شناسی زوایای مختلف آن در جهت رفع مشکلات تلاش کردیم.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با تاکید بر آگاهی کامل فرد نسبت به اعمال و مناسک حج و بهره گیری مطلوب از فرصت حج افزود: بیش از هزار و ۴۰۰ کتاب برای ارایه آموزشهای مختلف در حوزه حج منتشر و آموزشهای حضوری نیز به حجاج داده شد و حتی تجربه دادن آموزشها و آگاهی های لازم به مسلمانان کشورهای دیگر مانند عراق را نیز کسب کردیم.

وی به بعد اقتصادی حج و منافع و برکات آن برای کشورهای اسلامی و عربستان اشاره و بیان کرد: اگر از فرصت حج برای توسعه منافع اقتصادی حاصل از آن استفاده کنیم، می‌توان یک هم‌افزایی برای اقتصاد کشورهای اسلامی ایجاد کرد به گونه‌ای که به عنوان مثال اگر فقط کالای کشورهای اسلامی در مکه عرضه شود، گردش مالی مناسبی برای آن کشورها به‌وجود می‌آورد که همه از آن نفع می‌برند.

قاضی عسکر با بیان اینکه حج و اقتدار اسلامی حاصل از آن از دیگر مزایای آن از دیدگاه رهبر انقلاب است و گفت: بنا به فرمایش ایشان باید حج را تبدیل به کانون اقتدار اسلامی کرد، حج بیرق اسلامی است که اگر یک کشور اسلامی مورد هجوم قرار گیرد همه باید زیر این بیرق جمع شده و در برابر متجاوز ایستادگی کنند.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، آشنایی با الگوهای اسلامی برای پیروی از سبک درست زندگی را از دیگر مزایای حج برشمرد و افزود: در مکه علاوه بر پیامبر اسلام(ع)، محل حضور و دفن ده‌ها یار ایشان است که می‌توانند الگو و منشأ تحول در زندگی ما باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.