منتخبان دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد تا چند روز دیگر فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و انتخاب شهرداری در تراز مشهد الرضا، پایتخت معنوی ایران و جهان اسلام در راستای تداوم و ارتقاء جنبه فرهنگی، زیارتی ، معنوی و عمران و آبادانی این کلانشهر مذهبی مهمترین تصمیم آنها در آغاز فعالیت این دوره خواهد بود.

 شاخص های شهردار مشهد الرضا

به گزارش قدس آنلاین، دوره پنجم شورای اسلامی شهر مشهد ۱۴مرداد ماه سال جاری به پایان می رسد و منتخبان دوره ششم بر صندلی های شورا در ساختمان میدان شهدا تکیه خواهند زند.

بدون تردید یکی از مهمترین وظایفی  که شورای ششم به محض در اختیار گرفتن مسئولیت باید انجام دهد انتخاب شهرداری در تراز مشهد الرضا، پایتخت معنوی ایران و جهان اسلام  در راستای تداوم و ارتقاء جنبه فرهنگی، زیارتی ، معنوی و عمران و آبادانی این کلانشهر مذهبی است.

*بومی بودن و درک جامعی از شاخص های مذهبی

حسین موحدیان که به گفته خودش در حال حاضر به عنوان رئیس سنی و همچنین سخنگوی منتخبان دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد تا آغاز رسمی کار این شورا انتخاب شده است درباره این موضوع عنوان کرده است که یکی از مهمترین اولویت هایی که در این انتخاب مدنظر منتخبان دوره ششم قرار دارد این است که این فرد باید درک درستی از معنویت و شاخص های مذهبی شهر مقدس مشهد داشته باشد .

وی بر این باور است که برای انتخاب شهردار نیز عجله ای وجود ندارد و بنای شورای ششم انجام این کار با آرامش و بررسی همه شاخص های مدنظر است و شهردار فعلی نیز تا هنگام انتخاب شهردار جدید به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

موحدیان   با بیان اینکه شهردار آینده مشهد باید فردی انقلابی، جهادی، متعهد و متخصص باشد، ادامه داد: اولویت ما در انتخاب شهردار ، گزینه بومی خواهد بود زیرا از این چهار سال باید به طور کامل در جهت پیشرفت و رشد شهر مقدس مشهد استفاده حداکثری شود  و زمان را نباید برای  معرفی و شناساندن شهر مشهد به گزینه غیر بومی که حتی  آگاهی و شناخت حداقلی  از خیابان ها و محله های شهر  ندارد را هدر بدهیم. از طرفی انتخاب فرد غیر بومی برای شهر مشهد که بعد از تهران بهترین دانشگاه ها را در اختیار دارد یک نوع توهین محسوب می شود.

*اعلام ۹گزینه نهایی

اگرچه به گفته موحدیان وی سخنگوی منتخبان دوره ششم است و به طور طبیعی هرگونه خبر جدید از برنامه های این منتخبان باید از طریق وی اعلام شود اما روز گذشته این موسی الرضا حاجی بگلو یکی از منتخبان دوره ششم بود که در صفحه اینستاگرام خود خبرهای جدیدی از فرایند انتخاب شهردار بعدی مشهد را رسانه ای کرد که جای برخی شایعات و اختلافات در تغییر سخنگوی منتخبان در همین روزهای اول را باز کرد !

وی عنوان کرد: طبق فرآیند و شاخص‌های مدنظر، ۳۲ نامزد برای تصدی شهرداری مشهد انتخاب شد که از این تعداد به ۲۱ گزینه رسیدیم.

وی ادامه داد: در پروسه بررسی صلاحیت نامزدها، تعدادی از افراد با اعلام انصراف در فرآیند ارزیابی قرار نگرفتند.

حاجی بگلو تصریح کرد: در حال حاضر از ۲۱ کاندیدا برای شهرداری مشهد به ۹ کاندیدا رسیده‌ایم، طی جلسات آینده از این افراد دعوت می‌شود برنامه‌های مورد نظر خود را اعلام کنند.

عضو منتخب شورای اسلامی شهر مشهد گفت: امیدواریم شهرداری مشهد بر اساس شاخص‌ها و توانمندی‌ها برای مشهد انتخاب شود تا خدمتگزار حقیقی مردم باشد.

*روحیه جهادی و میدانی

درباره ویژگی های شهردار بعدی مشهد نظر معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی را نیز جویا شدیم که وی در ابتدا عنوان کرد شورای ششم باید به خواسته های مردم در این موضوع توجه جدی داشته باشد.

سید کمال الدین میرجعفریان افزود: شورای ششم مشهد باید در انتخاب شهردار به ویژگی هایی نظیر داشتن توان اجرایی،  روحیه جهادی و میدانی، مردمی بودن، جوان بودن، شایسته سالاری، تعهد و تخصص افراد در حوزه مدیریت شهری  توجه جدی داشته باشند.

وی با بیان اینکه شهردار منتخب باید از تجربه لازم در زمینه مسائل مدیریت شهری مشهد برخوردار باشد،  افزود: فردی باید در جایگاه شهردار شهر مقدس مشهد قرار بگیرد که این شهر مذهبی را که به لحاظ حضور امام رضا (ع) دارای بعد ملی و بین المللی است را در حوزه های مختلف توسعه و رشد دهد و فضای مناسبی را برای تعامل بین مجاوران و زائران  و تسهیل در برخورداری از امکانات برای آنها فراهم نماید.

*نظری ندارم

در ادامه نظر  حجت الاسلام پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در باره این موضوع مهم را جویا شدیم که وی از پاسخ دادن در این باره امتناع و عنوان کرد که در این باره اظهار نظری نمی کند.

*پرهیز از سیاسی کاری و حزب گرایی

یک کارشناس مدیریت شهری نیز در این باره به قدس آنلاین گفت: منتخبان دوره ششم در انتخاب شهردار بعدی مشهد الرضا باید نهایت دقت را انجام دهند و از دخالت دادن نظرهای سیاسی  و سفارش هایی که احتمالا برخی مسئولان به انها برای انتخاب فرد خاصی خواهند داشت پرهیز کنند .

محمدی افزود: طبق قانون فردی می تواند شهردار یک کلانشهر شود که تجربه فعالیت در شهرداری ، حداقل در شهرهای کوچک را داشته باشد تا زمینه اشنایی حداقلی با مسائل شهری را دارا باشد از این رو منتخبان دوره ششم باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند و از واگذاری این مسئولیت مهم به فردی که تجربه یک روز حضور در شهرداری را نیز ندارد اجتناب کنند.

وی ادامه داد: بومی بودن، جوان بودن ، آشنایی با هویت واقعی شهر مشهد، داشتن برنامه ای قوی در زمینه تسلط بر مسائل شهروندان و زائران امام رضا(ع) و ارائه راهکارهای واقعی و عملیاتی جهت تحقق آنها از جمله موارد دیگری است که شهردار بعدی مشهد باید دارای آنها باشد.

*هویت زیارتی مشهد

 عضو خانم مجمع نمایندگان خراسان رضوی نیز درباره ویژگی های شهردار آینده مشهد مقدس به قدس آنلاین گفت: مهمترین ویژگی که شهردار بعدی مشهد باید داشته باشد این است که به هویت واقعی این شهر که همان حرم مطهر علی بن موسی الرضا(ع) ، موضوع زیارت و حضور سالانه بالغ بر ۳۰ میلیون زائران در مشهد از نقاط مختلف ایران و جهان،  تسلط و احاطه کامل داشته باشد.

فاطمه رحمانی ادامه داد: طی دهه های اخیر برخی از افرادی که سکان اداره شهر مقدس مشهد را برعهده گرفتند از هویت مذهبی و معنوی این شهر زیارتی و سیما و منظر آن غفلت کرده و هویت یکپارچه مبتنی بر امر زیارت را در این شهر اجرا نکردند.

*نگاه تحولی و کلان نگر

وی با بیان اینکه از جمله ویژگی های دیگری که این فرد باید داشته باشد نگاه تحولی و کلان نگر به موضوعات و ایجاد هماهنگی یکپارچه در مدیریت شهری است، افزود: شهردار بعدی مشهد باید از پیشینه اجرایی خوبی برخوردار باشد و نسبت به مسائل مدیریت شهری آگاهی کامل داشته باشد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: داشتن روحیه جهادی و تعامل با دستگاه های دولتی ، نوآور و خلاق بودن ، دارای توان تخصصی  در استفاده از ظرفیت های مردمی، توجه به پیوست فرهنگی و اجتماعی در طرح ها ، داشتن نگاه عدالت محور در توسعه شهر  و  بومی بودن از جمله ویژگی های بارز یک شهردار توانمند برای کلان شهر مشهد می باشد.

*درآمد پایدار

وی با بیان اینکه شهر مقدس مشهد در حال حاضر گران اداره می شود ، تصریح کرد: از این رو شهردار باید با برنامه ریزی صحیح و هدفمند به دنبال ارتقاء بهره وری و کاهش هزینه های بیهوده در حوزه های مختلف و رشد فرصت های سرمایه گذاری  باشد زیرا طبق برخی شنیده ها یکی از ردیف های بدهی شهرداری مشهد دریافت تسهیلات هزار میلیارد تومانی برای پرداخت حقوق کارکنان است که فشار این هزینه هابه دلیل اینکه شهرداری در حال حاضر درآمد پایدار  ندارد  بیشتر از همه بر بدنه شهروندان است که باعث می شود خدماتی که به آنها ارائه می شود بسیار گران باشد.

*شهردار خانم

رحمانی در مورد اینکه ایا این ظرفیت وجود دارد که یک خانم سکان اداره شهر مقدس مشهد را برعهده بگیرد نیز گفت: اگرچه خانم ها به سبب داشتن دقت نظر، تعهد و سلامت اداری دارای این ظرفیت هستند که این مسئولیت را برعهده بگیرند  و در حال حاضر نیز در سمت معاون شهردار و شهردار منطقه در شهر مشهد مشغول فعالیت هستند  اما به جهت اینکه شهر مقدس مشهد در شرایطی قرار ندارد که فرصت آزمون و خطا داشته باشد در شرایط فعلی امکان واگذاری این مسئولیت به خانم ها  بسیار پایین است.

در ادامه با مسئولانی نظیر فرماندار مشهد و همچنین سایر نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی تماس گرفتیم که نظر انها در باره این موضوع را جویا شویم که حاضر به پاسخگویی نشدند....

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.