۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
کد خبر: 762541

حجت الاسلام کاشانی گفت: اگر می خواهیم به کسی هدیه دهید، آن را در روز غدیر انجام دهیم. باید سعی کنیم در عید غدیر حداقل به همان اندازه که به فرزندان در عید نوروز هدیه می دهیم، عیدی بدهیم.

توصیه های امام رضا(ع) برای عید غدیر

حجت الاسلام والمسلمین حامد کاشانی درخصوص توصیه های امام رضا(ع) به شیعیان برای روز غدیرخم عنوان کرد: درحدیثی از امام رضا(ع) روایت شده است که: هنگامی که روز قیامت برپا شود، چهار روز را زینت می‌دهند همانطور که عروس را برای حجله آرایش می‌کنند، گفته شد: این چهار روز کدام ایام هستند؟ روز عید قربان، روز فطر، روز جمعه و روز غدیر، اما روز غدیر در بین قربان و فطر و روز جمعه مانند ماه در بین ستارگان است.  

وی اظهار کرد: باتوجه با این حدیث شریف رضوی، غدیر در بین دیگر اعیاد، از اهمیت بیشتری برخودار است. عروس چگونه در مراسم عروسی در بین دیگران می درخشد، غدیر نیز همانگونه در روز قیامت می درخشد و چشم ها را به خود خیره می کند.

وی در خصوص اعمال این روز خاطرنشان ساخت" چند توصیه و عمل مهم برای این روز عنوان شده است که نباید از آن غافل شویم. از جمله این توصیه ها می توان به گرفتن روزه، افطاری دادن، اطعام دادن، آراستن خود، لباس نو پوشیدن، هدیه دادن و دیدار با مومنان و گفتن جمله "الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ" است.

این کارشناس امور دینی با بیان اینکه وقتی به مهمانی مهمی دعوت می شویم بهترین لباس هایمان را می پوشیم، ابراز داشت: آیا غدیر به اندازه مهمانی هایمان نباید مهم باشد؟ آیا در غدیر نباید به اندازه مجلس عروسی مان شاد باشیم؟ امام رضا(ع) توصیه کرده اند که اگر می خواهید به کسی هدیه دهید، آن را در روز غدیر انجام دهید. باید سعی کنیم در عید غدیر حداقل به همان اندازه که به فرزندان در عید نوروز هدیه می دهیم، عیدی بدهیم. اگر آنقدر وسعمان نمی رسد می توانیم، هدیه نوروز را نصفه کرده و نیمی از آن را در عید غدیر هدیه دهیم. نباید از غدیر فراموش کرد.

وی با ذکر این نکته که غدیر روزی است که خداوند از گناهان شیعه می گذرد، تصریح کرد: غدیر  روزی است که اگر از عرفه یا شب های قدر جا مانده ایم، از فرصت این روز استفاده نماییم. اگر در روز غدیر به خاطر امیرالمومنین علی(ع) شاد بوده و ابراز خوشحالی کنیم، خداوند از گناهانمان می گذرد و پاک می کند.

حجت الاسلام کاشانی درخصوص اهمیت اطعام دادن در این روز، تاکید کرد: درروایتی از امام رضا(ع) نقل شده است که فرمودند: "مَنْ فَطَرَ فِیهِ صَائِماً مُؤْمِناً کَانَ کَمَنْ اَطْعَمَ فَئَاماً وَ فَئَاماً إلَی اَنْ عَدَّ عَشْراً ثُمَّ قَالَ اَوْ تَدْرِی مَا الْفِئَامُ قَالَ لَا قَالَ مِاَئَةُ اَلْفُ" بدین معنی که: کسی که در آن روز، مؤمن روزه داری را افطار دهد، مثل کسی است که ده نوبت به اندازۀ «فثام» طعام داده است. فثام یعنی صد هزار(که وقتی ضرب در ده شود، می شود یک میلیون). و یا در قسمتی دیگر از روایت فرموده اند: "مَنْ اَطْعَمَ مُؤْمِناً کَانَ کَمَنْ اَطْعَمَ جَمِیعَ الْاَنْبِیَاءِ وَ الصِّدِّیقِینَ" بدین معنی که: کسی که مؤمنی را در این روز طعام دهد، گویا تمام انبیا و صدّیقین را طعام داده است.

وی افزود: مگر نمی خواهیم که روزی امام زمان(عج) یا حضرت فاطمه(س) یا دیگر ائمه، همنشین ما باشند و بر سر سفره ما نشسته و طعام بخورند.   بنا براین حدیث اگر یک مومن رو افطار دهیم انگار تمام انبیا و صدیقین را طعام داده ایم. نباید این فرصت را از دست بدهیم.

وی یادآور شد: اما خداوند در سوره بقره می گوید: "مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا کَثِیرَةً" بدین معنی که: "کیست که خدا را قرض الحسنه دهد تا خدا بر او به چندین برابر بیفزاید؟ " وقتی عالم و تمام جزئیات آن مربوط به خداست خدا که نیازی ندارد تا ما به او قرض بدهیم. این از کرم و سخاوت خداست. اهل بیت علیهم السلام نیز خاندان کرم هستند. نیازی به اقدامات و اعمال ندارند. هر اقدامی برای آنها به خصوص در غدیر انجام دهیم، چندین برابر پاداش و بهره برای ما منظور خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.