مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان خراسان رضوی از خرید تضمینی ۱۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان خبر داد.

خرید تضمینی ۱۰۰ هزار تن گندم در خراسان رضوی

حمیدرضا نوری در گفت و گو با قدس آنلاین، با اشاره به کاهش شدید خرید تضمینی گندم در سال جاری که به علت خشکسالی اتفاق افتاده است، گفت: تاکنون بالغ بر ۱۰۰ هزار و ۸۴ تن از محصول گندم کشاورزان خراسان رضوی به صورت تضمینی خریداری و ذخیره شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی افزود: در سال جاری بیش از ۵۶ مرکز و کمیسیون خرید تضمینی گندم در سطح استان تمهید و پیش بینی شده بود که از این بین ۸ سیلوی دولتی، ۷ سیلوی بخش خصوصی، ۵ سیلوی جوار کارخانجات آرد در کنار ۱۹ انبار تعاون روستایی به عنوان مباشر این اداره کل در امر خرید تضمینی گندم فعال و نسبت به خدمت رسانی به کشاورزان اقدام نمودند.

وی با اشاره به میزان خرید تضمینی در این مراکز، بیان کرد: سیلوهای دولتی با خرید ۱۷ هزار و ۳۷۲ تن گندم ۱۷ درصد، سیلوهای بخش خصوصی با خرید ۳۶ هزار و ۹۳۲ تن گندم ۳۷ درصد، کارخانجات آردسازی با خرید ۲۱ هزار و ۱۵۰ تن گندم ۲۲ درصد و انبارهای مباشر تعاون روستایی با خرید ۲۴ هزار و ۶۳۰ تن گندم ۲۴ درصد از میزان کل خرید استان را به خود اختصاص داده اند.

نوری در خصوص چرایی بهره گیری از انبارهای تعاون روستایی در فصل خرید تضمینی گندم استان متذکر شد: همچون سنوات گذشته با توجه به لزوم کاهش تردد جاده ای و تسریع بخشیدن در امر خرید تضمینی گندم با در دسترس بودن مراکز با عنایت به پراکنش مناسب انبارهای تعاون روستایی در سطح استان، طی هماهنگی های صورت گرفته تعداد ۳۲ انبار برای خدمت به کشاورزان پیش بینی و تجهیز شد که در نهایت ۱۹ انبار تعاون روستایی با حضور عوامل این اداره کل نسبت به خرید تضمینی گندم از کشاورزان اقدام کردند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی در بخش دیگری از صحبت های خود به ارزش ریالی و پرداخت مطالبات کشاورزان پرداخت و گفت: ارزش ریالی گندم های خریداری شده بالغ بر ۵ هزار و ۴۰ میلیارد ریال بوده که تا کنون ۵.۹۸ درصد آن یعنی ۴ هزار و ۹۶۱ میلیارد ریال آن به حساب گندمکاران واریز شده است.

وی افزود: در کنار خرید تضمینی گندم، ۵ کارخانه آرد استان اقدام به خرید توافقی گندم از کشاورزان نموده اند که از این مسیر و تاکنون بیش از ۷ هزار و ۹۳۷ تن گندم از گندمکاران استان خریداری شده است.

نوری با اشاره به شهرستان های پیشرو در امر خرید تضمینی، یادآور شد: شهرستان تربت جام با خرید ۲۰ هزار و ۱۹۵ تن، جغتای با ۱۴ هزار و ۶۹۴ تن، فریمان با ۱۰ هزار و ۵۵۰ تن و مشهد با ۸ هزار و ۸۷۷ تن، بیشترین خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان را از آن خود کرده اند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.