امروز، روز عید است و چه وقتی مبارک‌تر از صبح عید غدیر برای پیوند بستن و ازدواج. روزی که زوج‌های جوان با رخصت گرفتن از حضرت رضا(ع)، سنت جدّ گرامی‌شان را به جا می‌آورند و یمن و تبرک مراسم عقد در جوار بارگاه نورانی ثامن الحجج(ع) را به زندگی مشترک خود سنجاق می‌کنند.

مقدس‌ترین پیوند در قطعه‌ای از بهشت

به گزارش قدس آنلاین،آیین دیرینه‌ای موسوم به عقد بالای سرحضرت که مخصوص مشهدی هاست و همه دختران و پسرانِ در آستانه ازدواج، آرزومند تجربه کردن آن در جوار حرم مطهر رضوی هستند.  
روزی برای کامل شدن
امروز، رواق شیخ طوسی روز گرم و پر مهمانی را تجربه می‌کند. چون همه دوست دارند، این تاریخ به یادماندنی را با نام مولای‌شان علی(ع) گره بزنند. عروس و دامادها همراه خانواده‌ها گروه‌ گروه وارد رواق می‌شوند و با طی مراحل رسمی ثبت مشخصات و نام‌نویسی در طرح «زندگی به سبک رضوی» ویژه نومزدوجین شرکت می‌کنند.  
برخی از عروس و دامادها ساده و برخی فاخرتر، برخی با همراهان بیشتر و بعضی‌ها آرام و بی‌سروصدا به نظر می‌رسند. اما اینجا فرقی نمی‌کند، زوج‌ها چه نسبت و پیشینه‌ای دارند. همه چیز برای برپایی یک جشن عقد ساده و بی‌تکلف اما متبرک برای همه زوج‌های جوان مهیاست.
به خاطر شرایط تحمیلی کرونا، خیلی زود مراسم عقد زوجین اجرا می‌شود تا در حد ممکن از تجمع و توقف جلوگیری شود. همین که بستگان جمع می‌شوند، عاقد، خطبه عقد را جاری می‌کند و با جواب «بله» عروس خانم، یک زندگی جدید آغاز می‌شود.
در جمع دختران دم بخت خانواده، تشخیص دادن عروس خانم کار چندان سختی نیست. چادر سفید بخت به سر دارند و با قرآنی در دست، آرام کنار همسرانشان چشم انتظار نوبت عقد نشسته‌اند. از دلیل انتخاب این روز برای بستن پیوند زناشویی می‌گویند: دین هر زن و مردی با ازدواج کامل می‌شود. می‌خواستم کامل شدن دینم، در روز اکمال دین باشد.   
سپیدبخت شوی
بوی عطر حرم، هوا را پر کرده و دل‌های عاشق را هوایی. سفره عقد پهن است و قرآن و دو شمعدانی، نوبت به نوبت دل‌ها را به وصال هم می‌رسانند.    
در حرم مطهر حضرت رضا(ع) مرسوم است که در ایام و مناسبت‌های خاص سال، هدایای متبرکی هم از سوی آستان مقدس رضوی تقدیم نومزدوجین می‌شود. اما در عید غدیر امسال، معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین حرم مطهر رضوی با هدیه دادن چادر رنگی و نبات متبرک به عروس خانم‌ها، به زیبایی خاطره این روز افزودند.
یکی از همین تازه‌عروس‌ها چادر هدیه گرفته را با کمک مادر همسرش، ‌سر می‌کند و از شادی این لحظه، جمع مهمانان صلواتی ختم می‌کنند. مادرش هم آرزو می‌کند؛ دختر نوعروسش با این چادر متبرک، سپیدبخت شود.
حدیث زیباترین صفحه شناسنامه‌ام
خوب است که با موضوع زوجیت و تشکیل خانواده از منظر کارشناسان علوم دینی و خانوادگی هم دقیق‌تر آشنا شویم. در همین ارتباط، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم راشد یزدی در باب سنت حسنه رسول مکرم اسلام(ص) صحبت می‌کند. او ازدواج را طبیعی‌ترین حرکت انسان‌ها در مسیر زندگی می‌داند و می‌گوید: زیباترین صفحه شناسنامه هر فرد، آن صفحه‌ای است که ازدواج را در آن ثبت می‌کنند. کسانی که با این موضوع طبیعی، تکوینی و فطری مخالفت کرده‌اند، در طول تاریخ شکست خورده‌اند. چرا که قانون زوجیت، همچون سیارات که بر گرد هسته اصلی خود، خورشید می‌گردند، ذرات نیز به واسطه همین قانون، زوجیت دارند. این قانون، از اینجا شروع می‌شود و به اجرام درشت فلق ختم می‌شود.
این کارشناس امور خانواده، انسان را یکی از مصادیق بارز قانون زوجیت معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: انسان‌ها هم زوج آفریده شده‌اند؛ یکی زن و دیگری مرد. هیچ مرد و زنی کامل نیست مگر با همسرش. به این معنی که این دو با هم، یک انسان هستند. «من کیم، لیلی و لیلی کیست، من/ هر دو مان روحیم اندر دو بدن ...» و این قانون در همه جا حاکم است.
سپس او برای استحکام بیانش، ادله‌ای از آیات قرآن کریم می‌آورد: در آیه ۴۹ سوره مبارکه ذاریات آمده؛ «و من کل شی خلقنا زوجین لعلکم تذکرون؛ و از هر چیزی ما دو جفت آفریدیدم و به امید آن‌که شما متذکر شوید؛ و خدای خود را از این راه بیابید.»
حجت‌الاسلام راشد یزدی ادامه می‌دهد: قرآن کریم در جایی دیگری می‌فرماید: سکون که اصل آرامش است، با ازدواج همراه است؛ «و من آیاته عن خلق لکم من انفسکم ازواجاً لتسکنو علیها» به همه این دلایل، این کار باید در زندگی انسان انجام شود.
او معتقد است که تشکیل خانواده، آغاز زندگی هر انسانی است. با ازدواج، زندگی تکامل پیدا می‌کند. در دین مبین اسلام هم که دین زندگی است، همین اصل استوار است.
متر و معیار ازدواج اسلامی
به گفته این سخنور حرم منور رضوی، ازدواج در اسلام عزیز شرایطی دارد. چکیده سخن علمای اخلاق برگرفته از متن اسلام است که زن و مرد باید هم‌کفو باشند. یعنی از نظر دینی و نوع اندیشیدن متناسب باشند و از نظر فرهنگی نیز. نه از لحاظ کسب مدارک دانشگاهی؛ بلکه از نظر درک همدیگر.
او به دیگر ملاک‌های زوجین هم‌کفو اشاره دارد و می‌گوید: دیگر اینکه خانواده و سن زوجین متناسب باشد و اینکه عمیقاً یکدیگر را دوست بدارند. تمام گردنه‌هایی که به واسطه آداب و رسوم پیش راه ازدواج است، باید برداشته شود. امور عرفی در اسلام امضاء نشده؛ مگر عادت پسندیده‌ای که با قواعد اسلام تطابق داشته باشد.
این مدرس اخلاق در خانواده، مهریه امروز دختران را یکی از گردنه‌های بلند ازدواج جوانان معرفی و اضافه می‌کند: در اسلام، مهریه مانند هدیه در نظر گرفته شده. امر ازدواج نباید به خاطر نداشتن مهریه، مسکن، درآمد بالا و امثالهم تعطیل شود.
وی بر این باور است که اگر توکل بر خدا باشد، همه این موضوعات باید بعد از ازدواج مطرح شود؛ چون منظور و مقصود از ازدواج این عوامل نیست. اصل بر هم کفو بودن و تشکیل خانواده است.
حجت‌الاسلام راشد یزدی تاکید می‌کند که ازدواج باید اسلامی و انسانی باشد. اگر در ازدواج، خدامحور و اسلام باور باشیم، ازدواج سهل و ساده خواهد شد. در صورتی که در مسیر ازدواج به اصول مورد اشاره در اسلام توجه کنیم، زندگی با دوامی خواهیم داشت.   


منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.