طلال عتریسی گفت: اگر میقاتی موفق به تشکیل کابینه نشود اوضاع اجتماعی و اقتصادی بسیار وخیم خواهد شد و اینکه بتوان پس از او بر سر نخست وزیری جدید توافق کرد، بسیار دشوار خواهد بود.

میقاتی باید مانع فروپاشی کشور شود/ برای آمریکا و عربستان فقط این مهم است که شرایط حزب الله در لبنان بد باشد

قدس آنلاین: چند روز پیش و پس از توافق گروه‌های سیاسی لبنان و نخست وزیران پیشین این کشور، در نهایت میشل عون رئیس جمهور لبنان، "نجیب میقاتی" یکی از نخست وزیران پیشین را به عنوان نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه معرفی کرد تا پس از ناکامی سعد الحریری در تحقق این مهم، شاید او بتواند این کار را انجام داده و حداقل لبنان صاحب دولت شد.

نجیب میقاتی بعد از دیدار با میشل عون در کاخ بعبدا با تأکید بر اهمیت تشکیل دولت در اسرع وقت گفت: ما درباره جزئیات این دیدارها صحبت کردیم و دیدگاه‌های ما بسیار به هم نزدیک هستند. در روزهای آینده نشست‌های پی در پی خواهیم داشت و برای تبادل نظر با جناب رئیس‌جمهوری مدام به کاخ بعبدا در رفت‌وآمد خواهم بود. به اذن خدا به زودی دولت خواهیم داشت.

نخست‌وزیر مکلف همچنین بعد از پایان رایزنی‌های پارلمانی الزام‌آور اشاره کرد: امروز به نظرات نمایندگان و دیدگاه‌های آینده‌نگرانه‌ شان گوش دادم همه فراکسیون‌ها و نمایندگان بر سر تسریع در تشکیل دولت جدید اجماع نظر دارند. امیدوارم نقش غایب دولت بازگردد. وجود کشور و دولت باعث اطمینان خاطر شهروندان است تا احساس کنند مسؤولی هست که ناظر بر وضعیت آنها به خصوص در این شرایط سختی است که حقوق اولیه‌شان جزو خواسته‌های بحق شهروندان است، اولویت آنها داشتن برق، سوخت،‌ دارو، تکه نان و زندگی عزتمندانه است. این چیزی است که اگر به اذن خدا دولت را تشکیل دهیم برای آن تلاش خواهیم کرد.

"طلال عتریسی" رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در ارتباط با نامزدی نجیب میقاتی به عنوان نخست وزیر مأمور به تشکیل کابینه در لبنان و امکان موفقیت او برای تحقق این مهم گفت: تعیین میقاتی به عنوان نخست وزیر مأمور به تشکیل کابینه، به این معنا نیست که مشکلات لبنان حل شده یا راه حل ها پیش پای آن قرار گرفته است و یا این که کلید حل مشکلات در دست میقاتی است؛ بلکه تفاهم بر سر میقاتی، تلاشی برای جلوگیری از فروپاشی کشور بوده و اینکه وضعیت معیشتی، سوخت، برق و ... بدتر از شرایط موجود نشود.

طلال عتریسی افزود: الان لبنان دولت ندارد، مسئولیت ها مشخص نیست، نوعی آشفتگی و هرج و مرج در این موضوعات وجود دارد، لبنان نیازمند دریافت وام از مؤسسات بین المللی و یک نخست وزیر کارآمد است؛ در نتیجه انتخاب میقاتی برای این است که مانع از فروپاشی کشور شده و بتواند وام های مورد نیاز را برای کشور دریافت کند.

رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان در مورد روند رایزنی های حزبی میقاتی برای تشکیل کابینه و موانع پیش روی او توضیح داد: تا این لحظه اظهارات مطرح شده هم از جانب او هم از جانب رئیس جمهور و گروه‌های سیاسی، مثبت بوده است، میشل عون می‌خواهد که دولت تشکیل شود و او معتقد است که در مدت گذشته مانع تشکیل دولت سعد الحریری بوده و خود او تمام تلاشش را برای تحقق این مهم انجام داده است.

وی اضافه کرد: بنابراین و طبق اظهاراتی که از جانب دو طرف تا این لحظه مطرح شده، میشل عون و میقاتی با یکدیگر تفاهم دارند اما گره کار اختلاف بین احزاب و ماهیت وزارتخانه هاست؛ این که کدام وزراتخانه برای کدوم حزب و گروه باشد. مثلا وزارت کشور برای اهل تسنن باشد یا مسیحی ها، وزارت دادگستری برای کدام گروه باشد و همچنین دیگر وزارتخانه ها؛ در نتیجه ممکن است موانع حول همین محور و بر سر تقسیم سهم ها باشد. به نظر می رسد که از لحاظ داخلی مانع چندانی در این خصوص وجود نداشته باشد و در نهایت تفاهم صورت گیرد. همچنین باید منتظر مواضع بین المللی نیز بمانیم.  فکر می کنم میقاتی فرصت مناسبی را برای تشکیل کابینه در اختیار دارد.

طلال عتریسی در پاسخ به این سوال که اگر نجیب میقاتی به تشکیل کابینه موفق شد، پس از آن چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا او می تواند کشتی بحران زده لبنان را به ساحل امن برساند، تصریح کرد: تا این لحظه به نظر نمی‌رسد که میقاتی برنامه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مدونی برای تبدیل کردن لبنان به کشوری تولید کننده و صاحب صنعت و کشاورزی داشته باشد و این مسئله اکنون نامشخص است، شاید پس از تشکیل کابینه و در بیانیه وزاری خود طرحی را در این خصوص ارائه کند، اما این موضوع ساده‌ای نیست.

رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان افزود: تمام نخست وزیران سابق طی سی سال گذشته طرح هایی را در این خصوص ارائه کردند، اما کار اساسی و خاصی را انجام ندادند؛ لبنان سی سال است که نیروگاه برق ندارد، ناامید نیستیم و مشکلات هم خیلی بزرگ نیستند؛ امیدواریم نجیب میقاتی برنامه ای را برای این موضوعات داشته باشد و به نظر من این نیازمند تلاش و هماهنگی تمام وزارتخانه ها و احزاب سیاسی است تا اولا برنامه ای ارائه شود و ثانیا این برنامه اجرایی شود و در نهایت اگر طرفی چه داخلی و چه خارجی وجود داشت که در این مسیر مانع تراشی کرد، همگی متحدانه آن را بر ملا کنند.

وی با اشاره به سخنان نجیب میقاتی در مورد اینکه ضمانت‌های مناسب و مطلوبی را برای تشکیل کابینه دریافت کرده است، گفت: برحسب برخی از اطلاعات موجود، ممکن است این ضمانت ها، وعده هایی باشد که از جانب فرانسوی ها دریافت کرده است، آنها می خواهند تا دولت سریعتر تشکیل شود و به نفوذ سنتی خود در لبنان و ایفای نقش در این کشور بازگردند، اما آمریکایی ها چندان علاقه ای به تشکیل دولت در لبنان ندارند، آنها فقط می خواهند با متهم کردن حزب الله به امور مختلف، آن را تحت محاصره داشته باشند و بر آن فشار وارد کنند. آنها به دنبال آن هستند تا با فشار حداکثری اقتصادی بر ملت لبنان، از محبوبیت و اقبال مردمی به حزب الله در انتخابات پیش رو بکاهند. بنابراین احتمالا ضمانت هایی که میقاتی از آن سخن گفته ضمانت های فرانسوی است.

طلال عتریسی در پاسخ به این سوال که آیا میقاتی آخرین پناه لبنان است و عدم موفقیت او در تشکیل کابینه به مفهوم فروپاشی لبنان خواهد بود گفت: بله اگر میقاتی موفق به تشکیل کابینه نشود اوضاع اجتماعی و اقتصادی به ویژه در سایه کاهش شدید ارزش پول ملی و افزایش قیمت ها، بسیار وخیم خواهد شد و اینکه بتوان پس از او بر سر نخست وزیری جدید توافق کرد، بسیار دشوار خواهد بود؛ بنابراین تمام گروه های سیاسی باید از فرصت بوجود آمده استفاده کنند و تا حدودی بحران را به سمت حل مشکلات سوق دهند.

رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان در پایان با اشاره به سفر سفیر عربستان در بیروت به ریاض و ارتباط آن با نخست وزیری میقاتی گفت: این سفر، به طور کلی یک پالس منفی است، اما این پیام را دارد که عربستان برای تشکیل دولت در لبنان اهمیتی قائل نیست و از نخست وزیری میقاتی حمایت نمی‌کند و در همین حین به ظاهر مخالف او هم نیست. موضع عربستان شبیه به موضع آمریکاست، یعنی هردوی آنها  می‌خواهند تا شرایط بر همین منوال ادامه داشته باشد و لبنان تحت فشار باقی بماند و نمی‌خواهند که حزب الله نقشی در دولت داشته باشند. بنابراین برای آنها مهم نیست که چه کسی نخست وزیر باشد، بلکه مهم این است که شرایط حزب الله در داخل لبنان بد باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.