کارشناس مسائل اقتصادی گفت: امیدواریم دولت سیزدهم با سیاست گذاری های درست و اخذ مالیات از ثروتمندان و فراریان مالیاتی و سپرده ها و سودهای بانکی کلان مساله کمبود بودجه کشور را به درست ترین شکل ممکن حل کند تا بعد از این به ندرت شاهد خلق پول در اقتصاد ایران باشیم.

خط قرمز دولت سیزدهم خلق پول باشد/ نظارت بر بانکهای خصوصی یعنی نظارت بر عدم چاپ پول

عطا بهرامی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت وگو با قدس آنلاین درخصوص افزایش نرخ تورم، دلایل آن و نگرانی های مردم بابت افزایش روزانه نرخ تورم گفت: در حالی که سفره معیشت مردم روز به روز کوچکتر و کمرنگ تر می شود متاسفانه در هشت سال گذشته دستگاه چاپ و خلق پول دولت با شدت بیشتری کار کرده که نتیجه آن همین تورمی است که هر ماه نسبت به ماه گذشته شاهد یکی دو درصد افزایش هستیم.

وی دراین باره گفت: متاسفانه دولت در هشت سال گذشته کمترین نظارت یا ممانعتی بر خلق پول بانکهای خصوصی نداشته است که این روزها شاهد افزایش سرسام آور تورمی هستیم که می‌توان از آن به عنوان تورم مرد افکن یا کمر شکن یاد کرد. اگر دولت آقای روحانی و بانک مرکزی عملکرد بانکهای خصوصی را تحت نظارت های شدید دائمی قرار می‌داد قطعا وقتی در برابرخلق پول مانع گذاشته می‌شد، شاهد چنین تورمی در اقتصاد ایران نبودیم.

 استاد اقتصاد در این باره خطاب به دولت و مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: درباره نظارت بر بانکهای خصوصی و دولتی برای عدم خلق پول باید راهکار وچاره اندیشی شود اگر برای حل این مشکل اساسی در اقتصاد ایران تا کنون قانونی تصویب نشده است. مجلس برای جلوگیری از خلق پول بانکها باید به شدت وارد مساله شود چرا که خلق پول یعنی تورم و تورم بیشتر، ضمن اینکه تولید از جهات مختلف تحت فشار قرار می‌گیرد. تولید در ایران به صرفه نیست لذا زمینه‌های لازم برای تولید با افزایش نرخ تورم از بین می‌رود و سرمایه‌ها به جای حرکت در مسیرهای مولد، به سمت مسیرهای غیر مولد و سفته بازی حرکت می کنند.

 عطا بهرامی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم دولت سیزدهم با سیاست‌گذاری‌های درست و اخذ مالیات از ثروتمندان و فراریان مالیاتی و سپرده ها و سودهای بانکی کلان مساله کمبود بودجه کشور را به درست ترین شکل ممکن حل کند تا بعد از این به ندرت شاهد خلق پول در اقتصاد ایران باشیم. اگر این مساله حل نشود و چاپ پول ادامه داشته باشد شک نکنید تورم همچنان می‌تازد و نان و معیشت را از سفره مردم برمی دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.