در آخرین پرده از رویکرد ضدایرانی دولت دموکرات آمریکا، پایگاه هیل وابسته به کنگره در گزارشی اعلام کرد که جو بایدن به دنبال تشدید فشارها علیه تهران در میانه وقفه ایجاد شده در مذاکرات احیای برجام است.

دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان یکی از یکی بدتر

هیل البته در ادامه اذعان کرده که این رویکرد مقامات آمریکایی موجب تشدید تنش‎ها خواهد شد.

همزمان، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در تلاش برای مقصر جلوه دادن کشورمان مدعی است که ممکن است ایران با «مطالبات غیر واقعی» به هفتمین دور از مذاکرات وین بازگردد! این اتهام‌زنی‌‎ها و رویکرد خصمانه در حالی صورت می‌گیرد که کاظم غریب‌آبادی عضو هیئت مذاکره‌کننده ایران در گفت‌وگو با پایگاه KHAMENEI.IR به صراحت اعلام کرد که آمریکا در مذاکرات اخیر کوچکترین قدمی در راستای تأمین منافع جمهوری اسلامی برنداشته است. وی علت بن‌بست در مذاکرات برجامی را نیز همین زیاده‌خواهی‌های واشنگتن دانسته بود.

سه ضلع مواجهه دموکرات‌ها با ایران

اما یک تحلیلگر حوزه سیاسی در گفت‌وگو با قدس در تحلیل این نوع رویکرد دولت آمریکا، اقدامات بایدن را گام نهادن وی در مسیر اوباما خواند و گفت: رئیس جمهور اسبق ایالات متحده در مواجهه با ایران یک الگوی رفتاری را دنبال می‌کرد که متشکل از سه بخش بود. دکتر فؤاد ایزدی در این‌باره تصریح کرد: یک بخش از اضلاع سه‌گانه، افزایش فشار بر جمهوری اسلامی بود. یعنی اگر کتاب خاطرات اوباما با نام «یک‌ سرزمین موعود» را ورق بزنید، وی به صراحت از افزایش تحریم‌ها در دوره دولتش سخن‌سرایی کرده است. شاخص دوم الگوی رفتاری رئیس‌جمهور اسبق ایالات متحده اجماع‌سازی علیه ایران بود. اوباما تلاش داشت نه تنها اروپا بلکه روسیه و چین را هم با سیاست‌های ضد ایرانی خود همراه کند که در برخی موارد هم موفق بود. ضلع سوم برنامه‌های او هم تبلیغات بود؛ از یک طرف برای تخریب جمهوری اسلامی و از طرف دیگر برای نشان‌دادن چهره موجه از اوباما.

این تحلیلگر سیاسی افزود: این الگوی رفتاری امروز و در دوره بایدن در حال بازطراحی است. او همان‌گونه که در روزهای ابتدایی دولتش به توافق‌نامه پاریس بازگشت، می‌توانست به برجام هم برگردد اما اینکه برنگشت با هدف حفظ فشار بر ایران بود. در مورد شاخص اجماع‌سازی هم به نظر می‌رسید کارکرد اصلی مذاکرات برجامی وین در این زمینه قابل تعریف است. در مورد تبلیغات هم این مسئله واضح است، اینکه برخی ظهور بایدن در صحنه آمریکا را فرصتی برای احیای دیپلماسی خواندند.

دموکرات‌ها دشمنان عاقل‌تری هستند

دکتر ایزدی در پاسخ به این پرسش که آیا این رویکرد بایدن مؤید اینکه برخی معتقد هستند دموکرات‌ها در مواجهه با ایران بدتر از جمهوری‌خواهان هستند نیست؟ هم عنوان کرد: حضرت امام در ابتدای نهضت و انقلاب، جمله معروفی دارند به این مضمون که «آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر، شوروی از هر دو آنها بدتر؛ همه از هم بدتر و خبیث‌تر». این موضوع را ما به موضوع آمریکا می‌توانیم بسط بدهیم، یعنی دموکرات‌ها بدتر از جمهوری‌خواهان و جمهوریخواهان بدتر از دموکرات‌ها هستند. وی ادامه داد: امام خمینی در همان سخنرانی ادامه می‌دهند که منتهی الان سر و کار ما با آمریکاست و کلمه خبیث را برای آن به کار می برند. الان هم سروکار ما با دمکرات‌هاست. دموکرات‌ها به تعبیری خبیثت‌تر هستند چرا که هوشمندانه عمل می‌کنند و دشمنی خود را در قالب الفاظ زیبا پنهان می‌کنند و حالت گاوچرانی که در جمهوری‌خواهان هست را کمتر دارند. پس چون دشمن هوشمند و عاقلتری هستند ما هم باید هوشیارتر باشیم و امیدواریم این هوشیاری در دولت آتی بیشتر اتفاق بیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.