رئیس جمهوری سابق افغانستان گفت، آمریکا وقتی تصمیم گرفت از افغانستان خارج شود، جنگ را نباخت بلکه چندین سال قبل وقتی خانه‌های افغان‌ها را به اسم مبارزه با تروریسم بمباران کرد، شکست خورد.

انتقاد شدید حامد کرزای از عملکرد آمریکا در افغانستان

قدس آنلاین: حامد کرزای، رئیس جمهوری سابق افغانستان در گفتگویی با شبکه خبری راشاتودی گفت: حمله ائتلاف تحت رهبری آمریکا به افغانستان در ۲۰۰۱ و در پی اقدامات تروریستی ۱۱ سپتامبر در آمریکا از سوی بخش چشمگیری از جمعیت افغانستان که خواهان آزادی از خشونت و افراط گرایی حکومت طالبان بودند، با استقبال مواجه شد. حمایت مردم افغانستان یکی از فاکتورهایی بود که باعث موفقیت سریع آمریکا در نبرد علیه طالبان شد.

وی ادامه داد: ما با امیدواری فوق‌العاده‌ای شروع کردیم به پیش‌بینی اوضاع اما این امیدها از سوی ارتش آمریکا و راه و روشی که دولت این کشور در نبرد علیه تروریسم به کار برد، از بین رفت. اقدامات آمریکا تمامی این امیدها را برای یک سازش مجدد سیاسی در بازه ای از زمان که دولت من روی کار بود، ناامید کرد.

رئیس جمهوری سابق افغانستان همچنین شرح داد که کابینه وی بسیاری از شبه‌نظامیان سابق طالبان را عفو و آنها را متقاعد کرد تا سازش کرده و یک زندگی جدید و صلح آمیز را آغاز کنند.

کرزای افزود: بعد از همه این کارها،‌ آمریکا به یکباره حمله به منازل طالبان و روستاها را آغاز و آنها را مجبور کرد تا از کشور بگریزند. این خشونت علیه مردم افغان به نام مقابله با طالبان بود که باعث شد تا من طالبان را برادرانمان بنامم. اوضاع بدتر شد. آنها بار دیگر ظهور کردند و بخشی از مردم افغانستان هم حامی آنها شد.

کرزای بر این باور است که همزمان با خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان تنها راه پیش رو، گفتگو با طالبان است حتی اگر فعالیت‌های تروریستی آنها را نتوان فراموش کرد.

وی ادامه داد: افغانستان به شدت نیازمند دولتی است که اختیار تمام کشور را در دست داشته باشد. اگر چنین اتفاقی بیفتد،‌ تمامی تهدیدهای که افغانستان و سایر کشورهای منطقه با آن روبرو هستند، به صورت اتوماتیک از بین می‌رود.

کرزای هم‌چنین گفت: دیگر امیدم را برای آینده افغانستان به ابرقدرت‌های دور مانند آمریکا وابسته نمی‌کنم. کابل باید ارزش موقعیت استراتژیک خود را درک کند و از آن برای پیشبرد اعتماد و اطمینان بین همسایگان و قدرت‌های بزرگ در منطقه چون روسیه، چین و هند بهره بگیرد و آنها را به عنوان متحدی برای ثبات در کنارش داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.