۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 763593

سرمایه ها با امید به کار می افتد

حمزه واقعی/ پژوهشگر ارشد مطالعات میان رشته ای

دولت باید مظهر وفاق ملی باشد. این «باید» یک نگاه راهبردی است که در کلام رهبرحکیم انقلاب در مراسم تنفیذ رئیس جمهور جدید، تبیین شد؛ نگاهی که می تواند راهبرد امروز و فردای ما باشد برای رسیدن به افق های روشنی که باید به آن ها برسیم. به نظر «نقل قول طلایی» که خبرگزاری ها بدان پرداختند می تواند یکی همین باشد که رهبرانقلاب با تأکید بر اینکه دولت باید مظهر وفاق ملی و نگاه ملاطفت آمیز به عموم مردم باشد، تأکید کردند: «یکی از کارهای مهمی که به مردمی بودن دولت کمک می‌کند، تعهد به گفت‌وگوی صادقانه و بدون پیرایه‌های سیاسی با مردم است. باید با مردم صادقانه حرف زد، مشکلات و راه‌حل‌ها را گفت و توقعات را بیان کرد و کمک‌های لازم را نیز به مردم تقدیم کرد».

چیزی که می توان در ابتدای کار از دولت نو خواست همین صداقت در گفتار و رفتار است و الا نباید مطالبات را انبوه کرد که با معجزه هم نتوان بدان پاسخ داد. مردم همین که صداقت دولتیان را بسنجند و عیار بالا ببینند، توقعات خود را به نیازهای ضروری تقلیل خواهند داد و آن را هم با توان موجود تنظیم خواهند کرد، هرچند همان طور که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: جابه‌جایی قدرت در قوه مجریه «امیدآفرین» است و حضور افراد جدید با اراده‌های تازه و ابتکارات نو، برای همه به خصوص جوانان امید می‌آفریند که این امیدواری بسیار مغتنم است. این امید شکل گرفته را البته باید قدردانست، پر و بال داد و به میدانی برای تبدیل انگیزه و اراده به کار، ارتقا وضعیت داد.

پس از دولت، ملت نیز در سخنان رهبر انقلاب، صاحب «نقل قول طلایی»اند؛ آنجا که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تبدیل مردم را از یک جمع منفعل و پراکنده به مجموعه‌ای متحد، پرانگیزه، هدفدار و آرمان‌خواه، هنر اصلی انقلاب و امام می خوانند و می افزایند: «هر عامل و عنصری که بتواند اتحاد، انگیزه و امید ملت را افزون و مردم را وارد میدان کند، مغتنم است و ارزش‌های انقلاب این ویژگی تعیین کننده را دارد».

به نظر می‌رسد رهبر انقلاب با تبیین راه و تدوین راهبرد از ملت و دولت دو بال می سازند که می‌تواند ما را از پیچ تاریخی پیش رو عبور دهد و به مقصد نهایی، نزدیک تر کند. دیگر «باید» های فهرست شده با اولویت را به عنوان بدنه پرنده باید در نظر گرفت که با این دوبال پرواز را آغاز خواهد کرد. کاروان‌سالار انقلاب، به فردا امید دارند و بر این مؤلفه راهبردی تأکید می فرمایند، ما نیز به تحقق امید حضرت ایشان هم امید داریم و هم دعا می کنیم که به زودی جلوه های تابناک آن را در جامعه ببینیم، ان شاالله.

سخنان رهبری همه از جنس امید و اقدام بود. این جمله را دوستی برایم فرستاده بود: «اگر ارکان هر جامعه‌ای با ۶ سرمایه اقتصادی، انسانی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و نمادین قوام می‌گیرد و می‌بالد، بدون امید اجتماعی، همه آن سرمایه‌از کار می‌افتند. در واقع امید، نه «سر-‌ مایه» که «مادر- مایه» است. اگر امید نباشد بقیه سرمایه‌ها هم گویا نیستند! کشوری که در آن امید اجتماعی پایین است، هر چه از انواع سرمایه‌ها نیز داشته باشد، به کارش نمی‌آید. آن سرمایه‌ها خاک خواهند خورد و فرسوده خواهند شد، چون سوخت اجتماعی مهمی همچون «امید» موتور آن سرمایه‌ها را روشن نخواهد کرد». در روزهای آینده به تبیین نگاه رئیس جمهور خواهیم پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.